Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vad tänka på, bygga nya extractor grenrör?
1438 besök totalt
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
vad tänka på, bygga nya extractor grenrör?

Vi är på gång att byta ut org. grenrören mot ett bättre extractor grenrör. Problemet är att vi måste bygga själva p.g.a. platsbrist. Vilka är de mest vitala teorierna kring utformning.

Motorn det gäller är en Ford 4,6l 32ventils V8 som kommer köras i N/A utförande.

Tacksam för svar!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: vad tänka på, bygga nya extractor grenrör?

N-Joy Motorsport skrev:
Vi är på gång att byta ut org. grenrören mot ett bättre extractor grenrör. Problemet är att vi måste bygga själva p.g.a. platsbrist. Vilka är de mest vitala teorierna kring utformning.

Motorn det gäller är en Ford 4,6l 32ventils V8 som kommer köras i N/A utförande.

Tacksam för svar!

om vi tar det viktigaste först. Rören bör vara något större än själva avgasporten. De bör fortsätta i samma rikntning som taket i avgasporten minst en decimeter från toppen. Sedan gjörs en så mjuk radie som möjligt ned mot collectorn. Collektorn bör formas efter utsidan på rören som det ser ut när dom buntas i hop för att sedan koniskt övergå till ett runt rör. Rören bör löpa parallellt ett par decimeter innan kollektorn. Slutröret kan vara lika långt som en primärpipa. Sedan vidtar resten men det är en annan fråga. Så starta med att göra en "layout" efter dessa enkla grundlinjer.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
Tack Göran!

Finns det några ungefärliga längder på rören mellan avgasport och kollektor?
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Re: vad tänka på, bygga nya extractor grenrör?

Göran Malmberg skrev:
om vi tar det viktigaste först. Rören bör vara något större än själva avgasporten. De bör fortsätta i samma rikntning som taket i avgasporten minst en decimeter från toppen. Sedan gjörs en så mjuk radie som möjligt ned mot collectorn. Collektorn bör formas efter utsidan på rören som det ser ut när dom buntas i hop för att sedan koniskt övergå till ett runt rör. Rören bör löpa parallellt ett par decimeter innan kollektorn. Slutröret kan vara lika långt som en primärpipa. Sedan vidtar resten men det är en annan fråga. Så starta med att göra en "layout" efter dessa enkla grundlinjer.
Göran Malmberg


Hmm...funkar det receptet på en rak fyra med?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
Sök funktionen borde användas mer! Tack Fuling

Jag ska kolla igenom dessa länkar men troligtvis kommer jag tillbaka med fler frågor..
Citera
Skruva banåkabil
vad tänka på, bygga nya extractor grenrör?
1438 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande