| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förbättra väghållningen i en Opel Manta, fjäderbensstag?
|
2607 besök totalt |
|
Jag har funderat på att bygga en Fjäderbensstag bak till min bil. Det är en Opel manta 73a för övrigt. Vad för material ska ja använda? Hur ska det seut? Såg någon bild på en för ett tag senda. Den hade bara en liten böjd plåt i varsin ende. Sen vet ja ej om den va svetsad i dämparhusen lr om den va skruvad. Va tror ni funkar bäst?
Vet ej vart bilden kommer ifrån. Men de e de inringade röret jag menar. _________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||||
|
Hmm nu kommer mitt svar vara lite spydigt(tolkas som spydigt) men skall jag lära ut något så får vedebörnade anstränga sig lite också.
1. Sök på krängningshämmare i forumet och kolla om det stämmer med din bild. 2. Varför vill du stoppa dit mojen vad den nu heter? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Det du beskriver är ett fjäderbensstag, som inte kommer att ge någon som helst skilnad i en bil med Opel.mantans bakvagn.
inte i mantans framvagn heller
|
||||
Jag har letat en del. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det är den enda tråden som handlar om fjäderbenstag bak. Men de handlar bara om effekten av den. Inte material lr byggnadssett.
Det var ju synd. Varför skulle de inte hjälpa för? Vore roligt o veta varför. Den har ju inte världens bästa väghållning. Men det är ju därför ja bygger om den. Isf va ska ja isf göra för att få bättre väghållning? Inte bygga om den som Hilmersson. Bra väghållning med små medel? Nya ställbara koni ska inhandlas. Men de måste ju finnas mer att göra. _________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||||
|
På en bil med MacPeston ben tar topplagingen en hel del last i sidled och rör sig torna i karossen åker hjulvinklarna åt he.....
Hmm det mycket från bil till bil om ett fjäderbensstag gör någon nytta eller ej. Bak på en Åpel Manta sitter bara stötdämrana, det ger bara krafter upp och ner, inte i sidled. Här gör röret ingen direkt nytta i sidled Vad därimot stagheletet kan gör är att öka vidstyvheten i karrossen men då bör det kopplas i hopp med rästen av rörhögen i bilen, om man nu har en bur förståss. citat: Bra väghållning med små medel? tex 1: Lätta bilaset 2: Justa däck 3: Lagom hårda fjädrar, Feltema har ett STORT utbud till bra priser. Hmm kanske inte ditt din Åpel men med rätt mått. 4: Snickar justerbara krängingshämmar, det går åt lite rör och plattjärn av rätt dimensioner. PS Ändra rubriken på tråden, den är missvisande. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Inte är det synd, snarare är det bra, du har inte en bil som har svagheter som kräver fjäderbensstag.
För att ett fjäderbensstag skall göra nytta så behövs en bil som har McPherson upphäng, vilket, tur nog, Opel mantan är förskonad av. I en bil med McPhersonframvagn/bakvagn är camber beroende av stötdämparinfästningens placering, altså ändrar man camber genom att flytta stötdämparinfästningen i tornet, en infästning som då utsätts för ganska stora påfrästningar. I Opel manta har man en riktig framvagn, med dubbla A-armar, och att som vissa bygga om den till McPheston är rena försämringen. och bakvagnen är en stel axel där de enda krafter stötdämparna tar upp är rent vertikala. sidokrafter tas av ett panhardstag. Väghållningen på mantan är riktigt bra med rätt däck, fjädrar och stötdämpare. Faktum är att det inte finns så mycket att göra, framvagnen har väldigt bra geometri, man kan göra nya bärarmar, i rör, för att få justerbarhet och lägre vikt, man kan ändra så att undre bärarmen stöttas av ett stag, istället för att stötta den med krängningshemmaren, så kan man bygga om till justerbar kränghämmare. o bakvagnen kan man, framförallt om man tänker åka med mycket fjädringsväg ändra sidolokaliseringen, från panhardstag till wattlänk eller mumford. Men som sagt, fösyta steget på en A-Manta är däck, stötdämpare och fjädrer, sen är inte bromsarna något under
|
||||
|
Här är en bra början innan man byter/bygger om något i huvudtaget, se
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Boken är läsbar för ALLA. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Tackar så mycket. Dedär gjorde det mycket klarare.
Jo ja har precis beställt boken faktiskt
Tack _________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2607 besök totalt |