| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nybörjare + seriös projektbil = ?
|
1, 2 >> 3999 besök totalt |
|
Jag undrar om det är en bra idé att dr igång ett seriöst bygge som första projektbil. Jag skulle vilja bygga räser för typ superstage och annan svängåka av en Fiat X1/9. Bilen har ju bra potential med låg vikt och hittar man ett ex från före -75 så får man ju bygga lite roligare motor är original 1500cc förgasarspisen på 86 hk... Har sett några olika byggen med allt från alfa-sexor till Opel GSI-motorer, så jag vet ju att det går om man vill och har kunskap. Jag vill ju verkligen, men det är just det att jag saknar hyfsat mycket know-how. Kan man räkna med att det går att få reda på allt man behöver av andra, till exempel här på Rejsa? Bild på X1/9:an
_________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
|
Jadu...jag skulle säga så här, det enda sättet man lär sig på, är att öva. Öva, efter att man läst på och frågat de som redan kan.
Alla är vi nybörjare i början. När jag drog igång med Caprin (se min banåkatråd) hade jag bara övat genom att underhålla och pilla lite på gamla bruksbilar innan. Det som jag tycker är viktigt är att du har tålamod att ta saker och ting lite eftersom. Satsa inte på att första året ha 300 hk och toppa Superstagelistan liksom... Om man börjar med att lära sig bilen (både köra och skruva) så kan man lägga tid, pengar och ansträngning på rätt saker sedan, och det blir oftast bättre utfört. Som kul banräser räcekr en X1/9 med bara fräscha däck, bussningar och dämpare säkert långt, utan motortrim. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
citat:
Jag undrar om det är en bra idé att dr igång ett seriöst bygge som första projektbil. oj varför inte. Iof har jag NOLL kolla på Fiat X1/9 .-) Mer data, vikt, spårvidd, axelavstånd, typ av bak och framvagn, viktfördeling mm. Börja inte med motor, börja med chassit. citat: Jag vill ju verkligen, men det är just det att jag saknar hyfsat mycket know-how. Läs och fråga, läs ännu mer fråga ännu mer. Glöm inte den viktiga frågan VARFÖR man skall gör på ett spesefikt sätt. Förstår man varför är det mycket lätttare att göra rätt, hmm rätt? Inte rätt utan så lite fel som möligt pga att i de flästa fall är allt bara en kompromiss. citat: Kan man räkna med att det går att få reda på allt man behöver av andra, Nja mycket/en del får man lura ut själv. citat: till exempel här på Rejsa? På rejas finns all sköns folk och åkdon och kunskap finns det gått om. Gäller bara att kunna aplesera det på ditt åkdon. Men märkes spesefika frågor är väll det inte riktigt rätt ställe för. En bra början, ta och köp denna bok. Läsbar för ALLA. https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i edit: som vanligt han någon imällan och sa ca samma sak
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Do it do it do it!!
X1/9:an är så oerhört het! Det har gått en sådan i ERF, är de fortfarande aktiva kan du säkert få hjälp av de. Den bilen har stor potential! När den inte krånglar.. Mittmotor är väl som skapt för banträffar.. En liten fråga, X1/9:an är väl bakhjulsdriven? Skulle kännas konstigt om den är framhjulsdriven
Iallafall, mittmotor + bakhjulsdrift borgar ju för att rolig banåka _________________ Rachid Rachid |
||
|
Jag har visserligen inga vidare bilbyggarframgångar, ännu, men för en sådär tre år sen behövde jag hjälp att byta tändstift. Idag har jag ett rätt bra hum om hur det mesta funkar, och även om jag fortfarande behöver öva mer på skruv-vanan så tror jag inte att jag skulle ha så svårt att sätta ihop en hel bil(om jag slipper öppna motor, låda och såna saker). Allt tack vare sånt jag kunnat läsa mig till på olika forum(framförallt rejsa) och sidor, och hjälpsamt folk(framförallt här på rejsa) som svarar på dom knasigaste frågor - sen också att jag vågat "slakta" min stackars bil, då jag försöker skruva på allt som går att skruvas på.
Så på frågan om du kan få reda på allt du behöver veta så, ja. Det krävs bara intresse och massor av tid. Sen är det bara att lära sig under projektets gång. |
||
|
Tack så mycket för all trevlig respons. Är helt färsk på Rejsa.nu och det verkar vara en mycket hög standard på folks kunnande och språk. Man har ju sett andra forum...
De flesta data om X1/9:an finns på Carfolio.com (ypperlig sida) 1972-1976 års modell: http://www.carfolio.com/specifications/models/id/?id=42020 1977-1986(eller nåt) års modell: http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=37609 Det där med årsmodell <75 tänkte jag mest för att på lång sikt lär man nog vilja höja effekten något, och det är ju trevligt om man kan köra legalt på gatan... 300 hk vore säkert fint, men det får dröja. Lätta lite vore absolut bra för tiderna, men jag vill nog behålla inredningen så origal som går. Sleeper... Jag har lite bilder på det där ERF-bygget. Det var den med GSI-motor. Riktigt fet. Och ja, den är bakhjulsdriven. Blev helt frälst när jag kände på nyinskaffade vinterbilen på grus för ett tag sen. En sunkig Volvo 360, men ändå. Har typ bara kört FWD innan...
_________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
|
Det är perfekt att börja med ett ganska seriöst projekt på en gång. Sen när man håller på och känner att man kommer in i de så är det bara höja ribban.
Ja hade aldrig lyft motorhuven på en bil förens ja började på min. Men ja gissar att du iaf vet lite. Men har man bara börjat kan man inte sluta =D Så varför inte? o de e som sagt en coll liten bil. _________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||
|
Det är inget fel på att börja seriöst... jag började bygga min "Astrett" för att lära mig skruva, före jag började med den hade jag väl som mest vågat byta bromsbelägg fram och varit med när en kompis bytt dämpare/fjädrar... Visst hade jag lärt mig plasta glasfiber och spackla innan, men det får man inte ihop nån hel rejsbil av...
För mig gick det bra iaf, man får vara beredd på att allt kostar det dubbla och tar pi gånger tiden eller vad Andreas Lidström skrev nån gång vill jag minnas, så lycka till! Hur det gick för mig går ju o se i min projekttråd, ska nog gå minst lika bra för dig om du satsar seriöst! _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
En Fiat UNo turbo motro passar i princip rätt ner i X1/9an och den finns det ju friskt med potential i!
|
||
|
Jag har väl lite koll, med betoning på lite. Det är iaf så pass att jag förra våren lyfte toppen på en Eclipse -93 (till salu) som kokat. Fick den billigt och gjorde jobbet själv under fars överinseende. Blev inte en enda skruv över
Jag har hört förut att Uno turbo är ett smidigt alternativ. Jag har också hört att den äter växellådor och drivaxlar om man trimmar på lite. Helst skulle jag vilja plocka drivlina från typ Honda CRX/Accord V-tec. Japansk hi-tec och bertone-design. Smaskens Men det är inte riktigt först på priolistan...
||
|
Den här är till salu. Han kan tänka sig att släppa den för 35.000, inte ett öre mindre. Den ser ju riktigt fräsch ut, och slipper jag laga rost blir jag glad. Passar mig ganska bra, eftersom jag inte siktar på att modifiera bilen jättemkt med bur, rensad inredning mm. Åtminstone inte än...
Det är en -74 som togs in till Sverige från Italien -86. Då lackades den om i nuvarande svarta kulör, och inredningen kläddes om i cremefärgat läder. Man bytte även till den nyare 1500cc-motorn med tillhörande låda från en -82. Bilen har gått ca 9000 mil. Ska man handla eller satsa på ett billigare objekt? (har för övrigt inte sett några vettiga billigare objekt) Finns det någon som har plats i ett garage för mek/vinterförvaring i JKPG-området? Får inte ockupera garaget hemma...
||
|
Ser ut som en fin bil, och skall man inte göra större ombyggnationer är det ofta billigare att köpa en fin bil än att renovera en risig.
|
||
Fast om man ska ha en bil att 'lära sig meka' med så innefattar det väl ofast 'meka sönder' (bort från orginal dvs)?... Eller är 'orginalskick' inget man letar efter i en X1/9? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||
|
original vet jag inte... Menar du helt original? Det finns ju redan ett större antal X1/9:or i bra originalskick, så en mer eller mindre är väl ingen fara. Jag vill ju uppgradera väghållning och bromsar. På sikt även motortrim/byte, men knappt något som kommer synas utanpå bilen, om det är det du menar med originalskick...
||
|
Det jag menar är att det är bättre att utgå ifrån en bil där allt fungerar, och göra de förendringar man behöver, än att utgå ifrån en bil där allt måste lagas på en gång, och där dessutom rostmasken levt loppan.
Har du en körbar fin bil utan rost så är det enklare att göra en sak i taget, och man behöver inte göra några stopra reparationer direkt. Att man sedan byter motor efter ett år, när fjädrar och dämpare är uppgraderade och bromsarna fått sitt är ju kul. |
||
|
Varför inte. Är inte så svårt att mecka egentligen. Det man inte kan det kan man lära sig.
Hade i princip bytt lite delar på bruksbilen innan jag köpte min bil. Se till att skaffa ett varmgarage där det finns tillräckligt med plats. Sätt sedan upp realistiska mål med vad du vill göra med bilen. För mig var planeringen såhär: Första vintern. Fixa bur, stol, 6p bälte, r-däck och dämpare och fjädrar. Andra vintern: Byta motor Visade sig vara realistiskt och har fungerat bra. Börja inte med att riva ner bilen i molekyler för att fixa grym puts på allt. Se till att bilen är klar till första sommaren. Drar projektet ut på tiden så att det inte blir någe körning en sommar lessnar man rätt snabbt. Köpte min bil för att lära mig under tiden. Nackdelen är att det kostar mer än vad man tror men det är också roligare än vad man tror att köra bana
Skulle säga att A och o är att köpa en bil med lite rost. Man byter hellre motor eller bromsar etc än att börja med att laga rost i all evighet. Bra att kolla är om det går att köpa en reservdelsbil och demontera. Minskar kostnaderna drastiskt. Man blir lätt sur annars när man råkar pajja någon liten grej som man sedan måste köpa för dyra pengar. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
Det där tror jag är väldigt olika. Själv skulle jag nog inte klara av att försöka fixa allt efterhand. Jag tycker det känns mycket mer tillfredsställande att riva ned bilen i molekyler och försöka bygga från grunden. Då vet jag sen, när(om) jag blir klar, att jag gått igenom varje liten skruv. Fast det är ju bara som jag funkar, men visst blir man också såå jäkla sugen på att köra. och vaddå realistiska mål? Vad har man det till?
|
||
Det låter inte som om du ska göra några jätte modifikationer utan ska hålla det på en "rimlig" nivå. Jag vet att man kan ge sig på nästan vad som helst så länge man håller igång motivationen. Jag själv gav mej på att bygga en en nån form av racerbil direkt. Bilen ligger nu i sina bestånds delar samtidigt som jag själv har har lekt och modifierat prylarna. Det känns bra för nu vet jag hur min bil fungerar. Finns det tex väghållnings grejer till den där fiaten? _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||
|
Jag velar fortfarande lite över hur mycket man ska modifiera, men det lär jag väl märka med tiden... En polerad bur skulle sitta som en smäck. Jag vill ha en bil som man kan ge järnet med på bana, men som inte är riktigt 100% racing. Att rensa allt inuti blir inte aktuellt, jag vill kunna glida på kurviga landsvägar i ljumma sommarkvällar utan att bli helt döv. Så en kompromiss med ca 70% racing och 30% bling kanske. Lite trevliga fälgar för gatbruk blir det nog också
Angående väghållningsprylar så är det enda jag vet säkert att jag har sett en med röda koni, fast som jag har förstått det ligger röda koni nånstans mittemellan original och gula. lite för mycket fokus på komfort... Annars kan man väl alltid få sina originaldämpare ombyggda för dyra pengar... _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
|
Kan någon reda ut begreppen ordentligt och utförligt för mig?
ombyggt fordon? Amatörbyggt? Vad gäller före -75? Efter -75? Hur funkar försäkring på kraftigt modifierade bilar? _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 3999 besök totalt |