Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1420 totalt) |
Bromsar till Volvo 240?
Vi funderar på vilka bromspryttlar som kan vara lämpliga till en Volvo 240 långloppsbil, typ 200 hk och 1100 kg. Budgetvarianten alltså. Framskivorna till V70/S80 som är 305/28 verkar skapliga och borde väl räcka hyfsat om man slitsar dem, eller? Kostar t.ex. 700:-/st. hos Mekonomen(Brembo). Frågan är hur mycket bök det är att få dit dem, någon som har en aning? Bak kan man kanske ta ventilerade originalframskivor, om det går att få dit. Men hur är det med bromsok, har Volvo några hyfsat bra sådana original som passar? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
Jag har kört med S80 t6 "305x28" skivorna dock med AP racing CP5200 kalippers på PV:n. Jag stötte på ett bekymmer- Det var att dessa skivor är MKT "grunda" jft med volvo 140 orginal. S80:in har inte lika svullstiga ok "de har flytande ok" som INTE breddar ut mot fälgen mer än vad belägget är tjockt (ej ordagrant). Problemet är som du säkert har insett, är att oket kommer MKT NÄRA fälgekrarna (i mitt fall ca 10mm FÖR nära) =spacers.
En till sak som man kan tänka på, är att ventilations luftens "inlopp" kommer på utsidan- mot fälgen. Detta försämrar kylningen en aning. Förutom detta har det funkat kanon för mig "jag har ej kört så mkt" samt många fler inom SLC cirkusen.. BRA VAL! ![]() Du lär nog inte hitta några ok som passar rakt av. Det blit att göra adappterplattor- ganska enkelt... ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
Ett annat tips kan vara att kolla på Porsches bromsar till tex gt2, 996 turbo tex. Jag och en kamrat håller på och ska montera det på hans bil och det verkar gå att få dit. Djupet på skivan är ungefär samma, det man får göra är att bygga okfäste samt borra om skivan för annan bultcirkel. Navstyrningen har vi inte testat än. Porschebromsarna är faktiskt förhållandevis billiga, ett ok kostar ca 2800:- och en skiva 1100:-.
_________________ Jonas Edling |
På vår förra bil (budget på allvar) använde vi skivor från BMW 750, tror att dom är 304x20. I vilket fall som helst så passar Volvo 240 framok över skivan. Dessutom hade vi sån tur så att vi ramlade över ett par alucentrum som passade. Alltså fram med vinkelslipen och kapa väck originalcentrum borra och bulta dit nytt centrum och bygg en liten okdistans för den ökade diametern.
Med lite god vilja och lite tur kan man nog bara borra om skivans originalcentrum, den har ganska rejäl offset så det är nog inga större bekymmer med att få plats med oket. Igår mecklade jag på lite roligare bromsar på racern... 330x36 AP-Racing... ![]() _________________ Karl Brag |
Tackar för de svaren!
Det där med kylningen ifrån fälghållet verkar inte helt lyckat, plus avvikande offset, så jag har lite fundering på samma skivor som satt på min gamla BMW, 5-serie E34: 302x22x78mm. Då skulle det nog även gå med 240:ans original fyrkolvsok. De är även ganska billiga, 430:- Bremboskivor på Mekonomen. Lite bredare bromsyta bara, jämfört med originalskivorna. Frågan är bara om de går dit. Hmm, får åka förbi nån BMW-verkstad och höra om man kan få några kasserade och se om de passar. Hur är det förresten med originalskivorna, 263x22x45.5mm, kan man vara säker på att de är för klena? Slitsade, bra belägg och förbättrad kylning med kylkanaler kanske man t.o.m. skulle klara sig med dem? Någon som har någon erfarenhet/uppfattning? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1420 totalt) |