Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Alfa Bertone Coupe, va e de?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13097 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Fortsätter min frågor om Alfa här.

Hur var det med Bertone Coupparna då?
Vad hade de för motor?
Hittat en 1600 junior på nätet med en 2000 motor, en 1750 motr följer med...
Vad har man för trimmöjligheter om de nu skulle vara för slöa?
En Alfetta GTV är det man ska satsa på? om man bortser från utseendet.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alfa Romeos coupémodeller från 60- och 70-talen går i Sverige vanligen under beteckningen "Bertonecoupéer", då de designades av en ung Giorgetto Giugiaro under hans tid hos Bertone.

1963 presenterades Alfa Romeo Guilia GT, som en coupémodell av sedanen Giulia. Som alla bilar på 105-seriechassit hade den en twincammotor i aluminium, dubbla triangellänkar fram och stel bakaxel. Motorn var en 1600-kubikare med dubbla förgasare och 106 hk. Bilen såg karaktärsfull ut, särskilt med fronten med en luftspalt ovanför grillen som gav modellen tillnamnet "osthyveln"

En Bertonecoupé, närmare bestämt en GTA med de små dörrhandtagen. Lägg också märke till osthyvelhuven.

1967 tillkom ett "V" i modellnamnet för "Veloce". Motorn fick 3 hästkrafter till och ett antal mindre förändringar gjorde modellen något modernare. Något år senare kom en Junior med mindre lulllull och en 1300-kubikare på 89(?) hk.

1969 kom största förändringen med lanseringen av Alfa Romeo 1750 GTV. Bertonecoupén hade fått en ny näsa utan oshyvel och dubbla lyktor. Inredningen var snofsigare och motorn var på 1779 kubik. 1600-modellen fick heta Junior precis som lillebror.

Min egen turbokonverterade 1750 GTV.

1972 ersattes 1750 av 2000, som hade fyra mm större borrning och nära på exakt 2 liters cylindervolym. Ny kromad grill och diffbroms var ett par av nyheterna.

1975 fick 1600 GT Junior samma grill och inredning som 2000. 1300:an var död.

Dessutom fanns några specialmodeller: GTC var en cabmodell som byggdes i 99 exemplar 1966 och samma år presenterades 1600GTA, som var en racer för gata och bana med dubbeltändning och aluminiumkaross. De betingar idag priser på över halvmiljonen.

GTA ynglade av sig i en 1300 Juniorvariant, och för tävlingsbanan byggdes breddade bilar som hette 1750 GT-SA (Sovralim...någonting som betyder Överladdad, med kompressor) och 2000 GTAm (m=maggiatore, förstorad).

Bertonecoupen tillverkades parallellt de sista åren med ersättaren Alfetta GT, som byggde på det modernare 116-chassit, men lades ner efter 1975 års modeller. Någonstans ska jag ha läst om att det fanns vinyltaksförsedda Bertonecoupéer så sent som 1977, men det kan jag inte bekräfta.

Edit: mer om Alfa Romeos 105-bilar har jag skrivit här!

Tänk vad det får plats i mitt huvud...

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Itte illa!

Hur är det med trimvänligheten? Chassie? Kan man köra dem i race utan att skämmas mot modernare bilar? Tänker närmast på Roadsport C

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Kanske nån anna klass passar bättre.
Ska läsa mer om 105:an!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Läst om Berlinan!!

Verkar ju inte vara någon fara med den. Med tanke på att min 3 mån gamla Pega 407 varit på verkstad 6 gånger med idag så... thumbs down

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Roger Gustafsson skrev:
Itte illa!

Hur är det med trimvänligheten? Chassie? Kan man köra dem i race utan att skämmas mot modernare bilar? Tänker närmast på Roadsport C
Emil Löveryd kör ju en med 2000 motor (byggd av Kåre Lindén) som är nära nog optimerad för C. 1:05 tider runt kinnekulle så vi i miatorna har svårt att hänga med (det går bättre på Parkbanan).

Så nog går det att få dem konkurrenskraftiga...

Emil ska tydligen sälja sin har jag för mig.

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

Banåkarbil: Bertonecoupé eller Alfetta GTV?

Bertonecoupén är vacker men inte alldeles modern. Visst kan man få den att bete sig på banan med moderna fjädringskomponenter och framförallt däck, men viktfördelningen är något framtung, framfjädrarna har en hiskelig utväxling och bakvagnen har ett rollcentrum i höjd med månen - inte så lätta faktorer att optimera väghållningen utifrån. Alfettaseriens bilar är betydlig mer utvecklade och borde vara snabbare med rätt bitar. Dessutom är de billigare.

Ska man köra Roadsport C lär man inte trimma - men om man nu vill det finns det mycket delar och många med erfarenhet av det. Eftersom motorerna är i princip de samma från Giulietta från 1950-talet till Alfa 75 1987 är utbytbarheten mellan generationerna stor.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kraniel skrev:

-snip-
1972 ersattes 1750 av 2000, som hade fyra mm större borrning och nära på exakt 2 liters cylindervolym.
-snip-

Exakt och exakt, 1962cc är det.

För övrigt är de alfetta baserade motorerna som kallas 1.8 samma borr/slag som de 1750 som satt i Giulia bilarna, 1779cc precis som du sa.

Där har du lite mer för minnesbankarna.

BMW 330i -05
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re: Alfa Bertone Coupe, va e de?

Roger Gustafsson skrev:
Vad har man för trimmöjligheter om de nu skulle vara för slöa?.

Det går att göra mycket: kamaxlar, högkompkolvar, porta, extraktorgrenrör, byta förgasare...o.s.v.

En proffsbyggd 200 hk motor kostade ca: 60 000 för några år sedan.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Min tråd på Alfa Power var lite slö, så jag körde på här istället. Hoppas det var okay..

Hitta en blå BertoneCoupe Junior som du nog hade provkört Kraniel, inte helt bra förstod jag. En renov 2000-motor i den.

Trim o trim, det verkar väl vara lite si o så med det i C ibland känns det som...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Vad är relationen mellan den s.k. Bertone-kupén och de nyare GTVerna av det slag som ex. MaZ kör då? Bara en nyare modellserie eller?

Mvh
Mangan

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Roger Gustafsson skrev:
Trim o trim, det verkar väl vara lite si o så med det i C ibland känns det som...
Bokstavstroende utifrån reglemente och vad som kan slinka förbi kontroller är väl som vanligt lite godtyckligt.

Men eftersom det finns så många olika specifikationer på twincamen så borde det väl gå att hitta nån som passar exakt och bygga enligt den specen som omodifierad.

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

Magnus Karlsson skrev:
Vad är relationen mellan den s.k. Bertone-kupén och de nyare GTVerna av det slag som ex. MaZ kör då? Bara en nyare modellserie eller?

Mvh
Mangan

Jepp.

105-serie = stel bakaxel, snäckstyrning etc.
omfattas av modellerna Giulia, Berlina, Bertonecoupéer etc 1962-1977. Plus Spidern förstås, som tillverkades in på 90-talet.

116-serie = DeDionbakaxel, transaxel etc.
omfattas av Alfetta, Giulietta, Alfetta GT/GTV, SZ/RZ, Alfa 90 och Alfa 75 1972-1995 (tror jag den sista RZ tillverkades)

Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004

det tävlas ju fortfarande mycket med bertone utomlands så där det finns fortfarande nytillverkade bandelar att köpa för chassi/väghållning och motor/transmission.
Däremot börjar vissa delar i växellådor och i diffar bli dyrare (pga. att delarna slutas tillverkas i volym).

För att få det att gå fort på bana är den mest modifierade delen, näst efter motorn, bakaxeln - med allt från enkla panhardstag till varianter på 4-link.

motorn; har dyrare delar än volvo - men på rullandelandsväg är taxan den samma....
priset för två nya weber 45or börjar närma sig grundplåten för ett hempulat komplett sprut...

ur rätt fotovinkel är dock bertonen helt outstanding (fotogenique?) på banan, men det syns kanske inte så mycket i varvtiderna )

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Chriz skrev:
det tävlas ju fortfarande mycket med bertone utomlands så där det finns fortfarande nytillverkade bandelar att köpa för chassi/väghållning och motor/transmission.
Däremot börjar vissa delar i växellådor och i diffar bli dyrare (pga. att delarna slutas tillverkas i volym).

För att få det att gå fort på bana är den mest modifierade delen, näst efter motorn, bakaxeln - med allt från enkla panhardstag till varianter på 4-link.

motorn; har dyrare delar än volvo - men på rullandelandsväg är taxan den samma....
priset för två nya weber 45or börjar närma sig grundplåten för ett hempulat komplett sprut...

ur rätt fotovinkel är dock bertonen helt outstanding (fotogenique?) på banan, men det syns kanske inte så mycket i varvtiderna )

Jag har sett att en del har egentillverkade hjulupphängningar. Triangellänkar osv. Verkar vara överkurs, eller är det "lättare" än man tror att få till?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Magnus Karlsson skrev:

Mvh
Mangan

Det enda dom har gemensamt är bokstäverna G, T och V.
Man får lägga oändligt mycket mera tid och pengar på att få en Bertone att röra på sig, en Alfetta GTV behöver man bara lägga ändligt mycket tid och pengar på...
om man skall vara allvarlig så kan man väl säga att det kräver att man har betydligt mycket mera koll på de omfattande ombyggnationer av framvagn och bakvagn som krävs för att en Bertone skall bli snabb, en Alfetta baserad bil kan man halvmissa ihop och fortfarande vara relativt snabb.
Ni har väl sett fjädrarna i Kraniels tråd? De ser ut att komma från ett RC-lok.

BMW 330i -05
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004

Roger Gustafsson skrev:
Chriz skrev:

Jag har sett att en del har egentillverkade hjulupphängningar. Triangellänkar osv. Verkar vara överkurs, eller är det "lättare" än man tror att få till?

den här bakvagnen har ju setts förut, rätt omfattande ombyggnation men nya stag överallt

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Dresa
Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004

otroligt snygg kaross-den rackarn med en "rask" SAAB kortmotor........-nä nu måste jag kuta och byta fillingar!

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det här ska ju vara rätt medicin för 105-serien fram:

Fördelen med skruvfjädrar är att de är relativt billiga jämfört med 116-seriens
torsionsstavar. Kanske därför det byggs om en del till skruvfjädrar?
Tillgången på stavar är väl inte heller den bästa.

Samma fenomen (helveteshårda framfjädrar i kombination men rätt mjuka bakdito
återfinns även på rejsmustanger...

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Jet skrev:
Mastodontfjädrar osv

Hade inte Kraniel en teori, i vilken en uppsättning fjädrar han var inblandad i, kunde döda noshörningar?
Vill gärna minnas det men vet inte säkert om det riktigt var så..

EDIT: Minnet svek inte... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=244099&highlight=#244099

Jönköping
Här sen Sep 2004

Den skönsång som den här bilen spred på midsommarafton uppe i min gamla mormors stuga i år är bland det bästa jag har hört. Personen ifråga hade förövrigt ytterligare 5 Alfor av varierande årsmodell men det här var den läckraste. Tydligen inte så vanlig heller enligt honom själv

Eftersom jag är novis på Alfor så har jag ingen aning om det är en Bertone eller inte, ljudet kommer jag dock aldrig glömma

Ursäkta bildkvalitén

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande