Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcksbredd för M3 E36 - Önskar bättre styrrespons.
2289 besök totalt
dieselsmurf
Karlstad
Här sen Aug 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Äger en BMW M3 GT med orignalfälgar 7,5x17" fram resp. 8,5x17" bak. Däckdimension från fabrik är 235/40-17 runtom! Känns lite halvskumt med tanke på de olika fälgbredderna. Har även kört med 245/40-17 bak och det har fungerat bra.

Nu funderar jag till nästa byte på ifall ett smalare framdäck kan ge lite kvickare styrning med mera känsla? Ett 235-däck ser lite väl "mulligt" ut på 7,5" fälgbredd så jag tänkte eventuellt prova med 225/45-17 istället. Det skiljer bara 2,4% i rullomkrets. Vad tror ni om det?

Har läst en grundregel som säger att fälgbredd plus ca 10-35mm ger lämplig däcksbredd.

Med tillgängliga bredder skulle det ge intervallen:

205 - 225 för 7,5"
225 - 245 för 8,5"

Alltså borde 235 vara lite över gränsen för framhjulen.

om jag hört rätt så är väl dimensionerna på den senare M3 3.2 just 225/45-17 fram och 245/40-17 bak på just 7,5x17" resp. 8,5x17"?

Delge gärna vad ni provat/hört. Kan en cm mindre bredd ge ökad styrrespons? För stor bredd ger ju lite rundade däcksidor och jag inbillar mig att det inte främjar sidostabiliteten.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tror det är mer avgörande för styrresponsen vilket däck det är än att däcket är en dimension smalare. Ett däck med styvare stomme ger märkbart bättre styrrespons. När jag gått upp i fälgbredd från 7,5 till 8,5 med ett 225/45-17 däck har jag inte märkt någon skillnad i styrrespons, däremot "viker" sig inte däcket i samma utsträckning i kurvorna när man ligger på gränsen för däckets förmåga.

/Johan B

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Jag har en likadan bil som du
När jag åkte relativt orginal så testade jag detta:
215/45/17 fram 235/40/17 bak bilen blev något överstyrd Goodyear F1
225/45/17 fram 245/40/17 bak Mer understyrd Yokohama AVS Sport
235/40/17 runt om svängde in bättre, kändes "neutral" Yokohama A520
235/40/17 runt om Yokohama 032 riktigt bra
225/45/17 fram 235/45/17 bak Pirelli Zero C Bra men inte i klass med 032:orna

Jag kan hålla på mkt längre...... mycket gummi har lagts på banorna, men efter detta så gick jag upp i dimensioner för att kunna åka med mer bromsar.
Nu växlade jag ju hej vilt mellan olika däcksfabrikat men en subjektiv fingervisning kanske det kan ge?!

Det jag vill ha sagt är att BMW Motorsport sannolikt hade en poäng med sina orginalrekomendationer.
Det blev jag klok på........ Men smaken är som baken och man måste ju prova!

På gata åker jag nu 225/35/19 fram och 235/35/19 bak och det ger en helt annan styrresons bland annat
men det är en helt annan historia. Man kan förändra mkt med sitt däcksval.

/ John

Karlstad
Här sen Aug 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack båda för utvecklande svar.

---

blixten, det du säger om att däcket "viker" sig är intressant. Det blev stabilare vid samma däckbredd när du gick upp till en bredare fälg. Det var lite så jag tänkte med att välja ett smalare däck till min befintliga fälg. Alltså att få däcket stabilare i sidled och inte "flexa" lika mycket.

---

John, du verkar ha breda erfarenheter av just denna bil. Skoj!
Noterar att du fick helt olika beteende vid de två första alternativen trots att båda innebär ett smalare däck fram jämfört med bak.

Har nu provat med dimensioner enligt M3 3.2: 225/45-17 fram, 245/40-17 bak (Dunlop Sport Maxx) och det känns som det blir lite väl understyrt. Får inte ens ut bakänden även vid provocerande körning utan det börjar helt odramatiskt glida ut framtill. Säkerligen väldigt förutsägbart men inte så underhållande!

Dina erfarenheter av original 235 runtom ser ju klart bäst ut. Har ej kört bilen med denna uppsättning och med bra däck. Skulle ju vara skoj med mera neutral balans där man har möjlighet att balansera lite uppställ genom gaspådrag ut ur böjarna. Tidigare satt 235 fram och 245 bak men av olika fabrikat. Bak var det utslitna Hankook Ventus och fram Dunlop SP9000 så då gick det lite väl lätt att komma ut med bakänden. Så får det ju inte vara men lite neutralt som kan provoseras till överstyrt är vad jag önskar.

Tror du det ger en markant skillnad att välja lika bredd runtom? Jag ser ju i ditt svar att det är just den uppsättning av bredder jag nu testat som gav även dig understyrt. (Båda fick samma beteende med olika däckfabrikat så det pekar ju på att dimensionerna är avgörande).

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Bilen bör vara LÄTT överstyrd i ingången på en böj och SVAKT understyrd ut.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag körde tidigare och nu på 245/40-17 bak och 225/45-17 fram, dunlop 9000. När jag bytte framdäck köpte jag istället dunlop 9090 som är en porscheklassad version av 9000, samma mönster men annan styvare stomme. Det blev en mycket märkbar skillnad till det bättre vad det gäller styrrespons. Antagligen finns det en porscheversion av sportmax också. Dessutom blev det väsentligt bättre högfartstabilitet.

/Johan B

2289 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande