Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV6 -85 / CAR Challenge klass II (Såld) | 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (22791 totalt) |
Alfa Romeo GTV6 Motor: original 2,5 liters V6, ska bli en standard 3,0 liters 24v från Alfa 164 Q4 Effekt: 119 kW enligt regbeviset blir 170kw när 24v är på plats Vikt: ca 1130 kg med full tank (ca 30 liter) utan förare Växellåda: Från Alfa 75 TS (med diffbroms) Fälgar: Compomotive 8x15 Däck: Kumho Ecsta V70 225-45 (på bilden ovan Yokohama A032 225-50) Chassie fram: Bilstein Pro 30 mm torsionsstavar kulled i casterstag Tar-ox 6 kolvsok 290 mm ventilerade och slitsade skivor Chassie bak: Gula Koni MT steg 2 fjädrar skränkt dedion ventilerade och slitsade skivor original bromsok med distans SZ-kulled nedflyttad Wattlänk med plastbussningar ställbar krängningshämmare Övrigt: 2x2 tums avgassytem med 1 Simonz-ljuddämpare längst bak på varje rör plastrutor runt om (förutom fram) skumfylld aluminiumtank i reservhjulsbaljan cachetank i aluminium ställbar bromsreducering till bakbromsarna stålomspunna teflonslangar för bränslet inne i kupen stålomspunna broms- och kopplingsslangar 6-punktsbälte OMP-stol hel skyddsbur helt rensad invändigt förutom instrumentpanelen Är byggd för och har tidigare gått 5 säsonger i Roadsport C varav den sista 2002. Köpte bilen i juni 2005 efter att jag hittade annonsen här på Rejsa.nu Slog till i princip direkt samtidigt som jag spräckte min "köpa rejsbilsbudget" rejält vilket jag definitivt inte ångrat. CAR Challenge 2006 var tävlingspremiär-säsong för min del _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Uj! Fin bil det där - var faktiskt och kollade på den som seriös spekulant men föll istället för förgasarturbospektaklet.
|
||||
Thx, den känns grymt bra på bana oxå.
Nu gäller det bara att föraren lär sig utnyttja resurserna oxå... Daniel: Jag är glad att du inte köpte bilen - så jag kunde köpa den istället Din Bertone är verkligen superläcker, hoppas att du får igång den snart så vi får se den live på banorna. Jörgen: Jag gillar verkligen den bilden du tog vid bryggan, fast den du la ut på CAR:s sida med "Rejs!" på nummerskylten var liite coolare Bifogar ett par bilder på bilen i vad man normalt sett kanske skulle anse är dess rätta miljö, tagna av Anton Fagerlund ( http://www.kulturelle-anton.com ) på Mantorp 20050903 _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
|
||||
Tack för de glada tillropen!
Klart du ska köpa en GTV6:a Patrik! Det är Tar-ox 6 kolvsok och Tar-ox 310 mm ventilerade och slitsade skivor. Då jag har köpt bilen i princip som den står så vet jag tyvärr inte hur mycket anpassning som behövdes för att få dit oken. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Den gick väldigt bra, det är definitivt föraren som är begränsningen i ekipaget än så länge. Jag tycker greppet är hur grymt som helst trots att däcken är minst 3-4 år gamla... Blir intressant att se hur stor skillnad det blir nästa säsong då det ska på nya däck. Bifogar en bild på "min" bakvagn _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Hur är det gjort för att få dit de ventilerade skivorna bak? På bilden ser det ut som nån slags distanser mellan okhalvorna, tillverkar man dem själv eller finns de att köpa någonstans?
Vad har du för däck? Jag tycker iofs att Mantorp är en svår bana pga av den är så bred, det känns som att det kommer att ta många varv innan man lär det "rätta" spåret. Lycka till. _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||||
Det är originalok med distanser, tror att de satt på SZ så de bör finnas att köpa. Däcken är Yokohama A032 225-50 på Compomotive 8x15 men nästa säsong blir det nya. För tillfället lutar det åt Kumho Ecsta V70A 225-45x15, men det är ju ett tag till våren så jag kanske hinner ändra mig... Hmm, det kan ju stämma att det är svårare att hitta idealspåret på en bred bana för det finns så mycket asfaltyta att välja mellan. Men å andra sidan så finns det ju då även gott om utrymme för ev. misstag vilket borde innebära att man kan börja köra fort ganska snart utan rädsla för att sitta i räcket. Dessutom tycker jag att det blir med "förlåtande" om man har en bredare bana, dvs om man missar lite så har man oftast möjlighet att korrigera lite utan att behöva förlora så vansinnigt med tid. Är det en smalare bana (typ Kinnekulle) så finns det inget utrymme för nån korrigering, missar man så tappar man direkt rätt ordentligt med tid. Nu är det "bara" två veckor kvar till Club Alfa Romeos banmöte på Gotland den 24/9, uppladdning pågår... _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Grymt snygg bil!
Letar själv efter en, fast utan V6... Men grattis till en snygg kärra!! |
||||
Japp, det är "samma" chassie i GTV som i de övriga i 116-serien (Giulietta, Alfetta, Alfa 75, Alfa 90, Alfa 6, SZ) Hmm, det är alltså en diffbroms (LSD) du menar? Isåfall kan jag glädja dig med att det sitter i Alfa 75 TS (och turbo tror jag) och eftersom det är "samma" chassie så går det att flytta mellan modellerna. Det är därför jag har en 75 TS-låda i min GTV6 Kan dock bli lite trix med hastighetsmätaren men sånt går ju att lösa på olika sätt... _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Dessutom kostar inte en växellåda från en TS speciellt mycket, slog en sökning på Bildelsbasen. Vilka problem finns med hastighetsmätaren? |
||||
Ehum...Alfa 6 var ej en transaxel Samtliga transaxel lådor går att skifta mellan dessa bilar. det som skiljer är utväxlingar, koppling, differential samt utgående axlar. Det går alltså att "bygga" den kombo man vill ha 75 TS lådan är väl den mest åtråvärda då den tätstegad orginal, lämpling 4.10 slutväxel och lamelldiff. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Var helt säker på att det var transaxel i Alfa 6 oxå, men efter att nu ha dubbelkollat så inser jag att du naturligtvis har rätt Kunta. Tack för klargörandet Jag är tyvärr inte helt säker på detaljerna kring varför det brukar bli problem med hastighetsmätaren, men jag tror att det sitter olika typer av givare på växellådorna på GTV6 och 75 TS t ex. Min hastighetsmätare fungerar, men jag vet inte om den kommer från en 75:a eller hur det är löst. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
[quote="matfo"]
GTV6an hade innan '85 ett Alfetta chassis som var lite lättare men hade sämre växelspaks linkage, från och med 85 hade GTV6an 75/Milano Chassis, med det isostatiska växel linkaget och samma hastighets mätar sändare som 75an, på modellerna med AC så fick man "Tropicaire" systemet som hade en större kondensator och tog över frisklufts ventilerna på utsidan av instrument panelen. Det var också några mindre ändringar i motor rummet, lite elektroniska bitar sitter på olika ställen... Så om du har en äldre än '85 GTV6 och vill ha en 75 växelåda måste du byta hastigets mätarn och växel linkaget, och det är ingen dum idé heller... 81-82 Gamla (Bertone-lika) Säten, RevLimiter i distributorn och bensin-pumpen pumpar hela tiden när tändingen är påslagen. 83-84 Nya säten (Recaro med nätet) ny ECU med RevLimiter inbyggd, bensin-pumpen pumpar upp systemet och stannar, tills AFM flappen öppnar sig och sen slår på. Separat resovar till kopplings hydraliken. 85-87 75/Milano chassis, samma ECU men lite annorlunda elektronik, bättre växel linkage och bättre AC. Delad resovar till både bromsar och koppling. _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV6 -85 / CAR Challenge klass II (Såld) | 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (22791 totalt) |