| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Godkänd Fuel cell?
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11589 totalt) |
|
Godkänd Fuel cell?
Har kikat lite på Jaz Pro Sport II Fuel Cell, men är den godkänd på nåt vis? Var hittar man FIA-godkända tankar? Tankar som SBP gillar - liksom. Wo wo... ? Har pratat med diverse teknikgubbar på SBP och de verkar rätt slapphänta när det gäller fuel cells - nån som har erfarenheter att dela med sig av? _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
|
Hej
Som det nog står i andra trådar på forumet är väldigt få, eller inga, fuelcells i plast "godkända" för att användas på väg (de ska testas enligt en ECE-norm, och jag har inte sett någon som provats enligt de kraven). Fuelcell i metall är dock inga problem om bilen reggas som ombyggt fordon. Min erfarenhet är att vid regbesiktning så slår Bilprovningen rätt ofta ned på fuelcells i plast, vid kontrollbesiktning verkar det lättare att smita igenom. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
om du ska tävla inom racing under fia:s flagg ska tanken vara godkänd enl ft3 eller högre.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
På Marcosen hade de lite synpunkter . "Skall egentligen vara originaltank" Men släppte igenom. Kan det ha att göra med ålder. Mha avataren så är det en 240Z -7x ? Vad gäller då?
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
Helt rätt, årsmodellen har viss betydelse också. 1971 och senare års modell ska ha krockprovad tank (gäller ej vid reggning som ombyggt fordon), men för plasttank gäller följande för äldre bilar:
----- 10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper. 1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper. 2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent. 3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd. 4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring. ------ Intyg från tillverkaren av tanken krävs normalt sett. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Har du månne nåt tips på en cell som fyller ovanstående krav? De teknikgubbarna jag snackade med på SBP (telefon) verkade inte ha några speciella krav på grejerna annat än att det inte skulle läcka eller nåt... Vet ju inte om jag ska våga kapa reservhjulsbaljan och montera en fuelcell innan regbesiktning. Får maila och stödja mig på det skriftliga svaret sen - om det nu blir ett bra sådant, utan alla krav :P _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
|
Nej, inga tips...utan det är ju då att fråga leverantören om ett intyg enligt kraven i så fall. Eller bygga/köpa tank i metall...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Så det är det som är kruxet eller? Att ha en tank i plast? Den som jag är ute efter (första posten) är ju nedsänkt och inbakad i ett yttre metallhölje - besiktningsgubben ser kanske med snällare ögon på saken då månntro? _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
|
Ja, det är just plasttank som är problemet.
Vissa har klarat sig genom att innesluta tanken i metall, men lika många "åker ändå dit". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Tjena Mull!
Spara underdelen på originaltanken, ta bort reservhjulsbaljan, sänk ner nya tanken i "hålet", bygg igen glipan ovanför tanken där baljan satt, lägg på ett "lock" i hålet där baljan en gång satt å dra tankanslutningen till original påfyllning. Då lär ingen se vad du har för tank... _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
|
Fick svar i mailen nu ...
Tänkte bara vidarebefodra vad SBP hade o säga i frågan. _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
|
Krockprov behövs om man inte reggar som ombyggt fordon, jag förutsatte nog att bilen ifråga skulle reggas just som ombyggt...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Det är ju svårt att säga hur besiktningsmännen resonerar men det går säkert att "fälla" en bil som inte är reggad som ombyggt fordon på att även catchtanken ska vara krockprovad.
||||||
Alltså, så småningom är det ju tänkt att det ska bytas bromsar runt om, från trummor till skivor bak. Ny motor, växellåda, eventuellt hela upphängningen bak. Fuelcell (som nämnt), fixas bur, mm, mm. Så ombyggt fordon kommer det nog bli nånstans på vägen ... _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
|
Jag dammar av denna medeltida tråd med lite frågor inom samma ämne.
Skulle behöva köpa en fuelcell inom snar framtid för att kanske anpassa trunken efter denna då jag tänkte bygga om reservhjulsbaljan i min E30 för att få vikten på rätt ställe (lågt och långt bak). Har kikat på 45 liters tank från PPF som skulle passa bra även om jag gärna skulle vilja ha en lite större tank. Hur som helst, denna är INTE FIA godkänd och gjord i plast. Nu ska inte min bil besiktas för gatan men är jag dum om jag köper en sådan tank? Behöver dem va FIA godkända om jag nångång beslutar mig att börja köra i nån cup (BMW cup eller liknande där bilen platsar)? Är det någon som isåfall kan rekommendera nåt ställe att köpa fuelcells ifrån? Kanske skulle man låta någon bygga en efter egna mått (dyrt?)? Tack för all eventuell hjälp
_________________ Jesper Henriksson |
||||||
|
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Många klasser som gör det? Bilen är som sagt en E30 som får M5 motor, uppgraderad väghållning och bromsar samt kommer ha fullbur så ni vet på ett ungefär vilka klasser den kan komma att rulla i... Har själv ingen koll på dem olika klasserna och just nu ingen lust att läsa igenom olika reglement för att bilda sig en uppfattning. _________________ Jesper Henriksson |
||||||
|
Re:
Crap
Har ni några tips på var man hittar lite större fuelcells (45l o upp) med FIA märkning då?
Tack för hjälpen anyway so far! _________________ Jesper Henriksson |
||||||
|
Kolla in ATL www.atlinc.com och Premier (deras sida suger, men googla premier fuel system ). Det är dom största inom just godkända celler.
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Godkänd Fuel cell?
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11589 totalt) |