| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kan inte justera stötdämparna
|
1949 besök totalt |
|
Min Calibra har Apex sänkfjädrar och gula koni stötdämparna. Justerbara borde dom vara, men justering har ingen som helst betydelse. Den går bra på banan, men man skulle gärna testa lite hur justeringen påverkar bilen, kanske det blir ännu bättre? Jag kan vrida knappen vänster och höger men utan resultat Dämparna verkar funka bra, har jag konstaterat när jag åkte i gupp.
Dessuttom är fjädrarna alldeles för hårda för att åka till jobbet med bilen. Jag frågade tillverkaren om fjäderkonstant, men dom svarar inte Kan jag ha inkompatibla grejer eller vart ligger felet? Jag åkte med en annan likadan bil som också hade gula Koni, men andra fabrikat av sänkningsfjädrar, och det kändes klart bättre (och justeringen funkar), men tyvärr var det inte på banan där jag testade den. _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||
|
Det är väl bara rebound man ställer in på gula koni? Märks ju inte så mycket vid normal körning direkt.
_________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||
|
Det finns 2 typer av gula justerbara Koni, en typ där man justerar med en liten löstagbar ratt i toppen av dämparen, och en som man måste trycka ihop och vrida för att justera.
Jag har varianten med ratten och det blir märkbar skillnad när jag ställer om dem, jag har precis bytt fjädrar till hårdare och justeringen funkar fortfarande bra...
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
|
Du ställer bara rebound på dessa dämpare. dvs hur hårt dämparen bromsar när hjulet är på väg ner.
Eftersom gupp och liknande påverkas av bump (julet på väg upp) så skall du inte känna skillnad. Det du känner skillnad på är bilens tendens till överstyrning/eller understyrning när du styr in i en kurva. Samt även grepp i bakvagnen när du accar ur kurvan och hur kvick bilen är i instyrning. hårdare fram - mer undertyrt vid ingång men reagerar lite kvickare mjukare bak- mer grepp på innerhjulet för att kunna acca ut (bakhjulsdrivet) på ett ungefär.... När det gäller fjädrarna så kan du enkelt räkna ut fjäderkonstanten genom att mäta ytterdiameter på fjädern, diameter på tråden samt räkna antalet varv. sök på rejsa och du skall finna.... _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Re: kan inte justera stötdämparna
Hej. Är det Apexfjädrarna från KH Motorsport du syftar på? I sånna fall kan jag förklara varför vi inte svarat på frågan angående konstanten. Vi har helt enkelt inte dessa uppgifterna då fabriken vägrar släppa ut dessa uppgifter. Hälsningar Camilla, KH Motorsport AB www.khmotorsport.se _________________ Camilla Heijel |
||||
|
Skulle förvåna mig om en sänkfjäder (eller annan hårdare fjäder) skulle påverka så mkt i komforthänseende. Det är ofta dämparna som gör att åkningen blir stötig.
Lite påverkas även kompressionen på dessa Konis när man justerar, men inte lika mkt som retur. Att inte kunna veta vad man köper (Läs: Få data från tillverkaren på produkterna.) är riktigt Hur ska man då kunna komponera ihop fjäder/krängare så det stämmer hyffsat? Eller välja mellan två kit så det som passar ens egna behov bäst är det man köper... |
||||
|
Ge mig data på fjädern så skall jag med nöje räkan på den så kan du maila dessa värden till fabriken/leverantören. Hmm du kan tom räkana alldeles själv.
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Lånar lite
Jag har två gamla koni coilovers vilka är kanonhårda att trycka ihop, jag har försökt att justera dom genom att trycka ihop och vrida åt på dämparkroppen anvisat håll men inget händer. Gör jag något fel? Vågar man öppna dämparna och kolla hur det står till(det är oljedämpare vad jag kan se)? Vad kan man ha för olja(jag inser att det är konis specialprodukter som gäller men dämparna är antika så en renovering lönar sig nog inte) Gaffelolja till mc kanske? H Borken _________________ Janne Ojanen |
||||
|
Det där var IMHo ett rätt oproffsigt svar. Förutom att räkna ut konstanten så kan man hygglig nogrannhet mäta fram med hjälp av följande högteknologiska verktyg: En bit planka, tex. 100x25x500mm En styck tumstock En badrumsvåg Tror att alla raceshops kan ordna fram dessa verktyg faktiskt Har man dessutom tillgång till en verkstadspress så blir det ännu enklare
Även om man inte kan få fram svar från sin leverantör, i ert fall apexi, så svarar man väl kunden att man gått bet, men struntar väl inte i att svara, eller hur? _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1949 besök totalt |