Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (5806 totalt) |
Första erfarenheten av glasfiber !
Då har man provat att gjuta glasfiber för första gången, ingen lyckad upplevelse tyvärr... Plasten härdade inte ! Så det var bara att dra bort väven och försöka torka rent formen med aceton! Det var inte lätt ! Ni med erfarenhet... vad gick fel ? Själv tror jag att det var för kallt eller för lite härdare. Jag fick på informationen jag fick på inköpstället, dom sa 1% härdare. Är det för lite ? |
||
Re: Första erfarenheten av glasfiber !
Det beror lite på hur tjockt det du ska göra är. 1% funkar bra för ganska tjocka saker i rumstemperatur. Mr Abarth har ju lite erfarenhet av hur det kan gå med för mycket härdare. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Det lilla jag plastat har alltid fungerat bra. plast + en skvätt härdare!
![]() Antingen har jag tur som en tokig/bra mått på en skvätt eller så räddas jag av värmen ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Min första erfarenhet är "fy sjutton vad det kliar"
![]() Själv använder jag ca 2% härdare, alt. lite lite mer (för mycket och det blir dumt). Testa en liten skvätt plast och ca 2% härdare bara på en lös kartongbit (med lite väv på) och se om det härdar bättre, med andra ord så kan du prova om det blir bättre. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
om jag har förstått er rätt så ska man se till att det är varmt när man gjuter. Jag var ju i kallgarage och gjöt rätt tunt. Hur varmt måste det va ?
Provade att dagen efter sätta en 10kw elfläkt mot formen med det hjälpte inte. ![]() Hur viktigt är det med blandningen av plastmassan ? Jag droppade i härdare och rörde i ca en minut med träbit. Blandade 5 dl åt gången i bigpackburk. |
||
Har för mig att det inte härdar under 10 grader optimalt mellan 20-30. Kolla med en båtbyggare! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Tiden för härdning varierar väldigt mycket mellan olika fabrikat av polyester samt med temperaturen. Olika plastsorter är olika känsliga för mängden härdare. Den härdar även under 10º men det tar låååång tid.
Du måste nog göra lite experiment först med små mängder plast och variera med olika mängder härdare. Tänk på att använda exakt lika stora behållare med lika mycket plast i varje. Annars påverkas plasten och härdningstiden av den värme som den själv avger när den härdar. Mycket plast = mycket värme = ännu snabbare härdning. När du märker att plasten i en behållare börjar bli gelé-artad har du fått fram den tid som du har på dig att arbeta med den innan den börjar härda. Försök använda så lite härdare möjligt, dvs välj en blandning som bara ger dig något mer tid att arbeta med plasten än vad du verkligen behöver. Eftersom temperaturen har stor inverkan så måste experimenten ske vid samma temp som du kommer att ha när du gjuter. Använd gärna en byggfläkt eller liknande för att snabba på det hela när du väl laminerat klart. Tunna lager ger som du själv antyder en längre tid att härda eftersom plasten inte blir lika uppvärmd av den värme den själv avger. Hmm det där lät lite konstigt men du förstår vad jag menar!? Lycka till! Själv ska jag inom kört försöka få till en motorhuv till min bil! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Vet inte hur många gånger jag har skrivit hur man gör när man plastar, jag kanske skulle göra en nätbaserad guide ist...
![]() ![]() Det här med 1% härdare (vikt eller volym?), var kommer det ifrån egentligen? nån på butiken kanske säger så men förmodligen så har dom inte plastat nåt i verkligheten... När jag plastade som mest på min segelbåt så gick vi efter måtten "en kruka plast", det var en blomkruka med tätat hål i botten, till det var det lagom med en kork (en liten kork till härdaren) härdare. Vem klarar av/orkar mäta procent i garaget när ALLT är kladdigt? inte jag iaf. De plastningarna jag har gjort är iaf inte dåliga, det har jag empiriskt bevisat genom att gå på grund fyra (4!) gånger under ett Tjörn Runt med enda resultatet att vi fick spackla lite på bulben. Vill man vinna så får man köra med små marginaler... ![]() Innan ni börjar med att plasta i formar och så så borde ni plasta lite på nån pappskiva eller vad som helst för att få upp känslan för materialet och hur lång tid man har på sig osv. Det andra felet man brukar göra som nybörjare är att man är för snål med plast för att "alla" säger att man skall ha så lite plast som möjligt i laminaten för att få max styrka, detta resulterar ofta i helt kassa plastningar pga för lite plast. Gissa om det är nån styrka i det laminatet? nä just det... Det tredje felet är oftast att man inte insett vikten av värme under härdprocessen. Kom ihåg att Kupévärmaren är din vän vinter som sommar. För att det skall bli bra värme i hela plasten så bör man bygga ett litet "tält" över plastningen byggt av vad som helst som håler en japanpress eller byggplast över plastningen, kupéfläkten suger luft utanför tältet och man bör ha en öppning som släpper ut luften också när den har cirkulerat lite, ställer man kupéfläkten i tältet utan öppningar så kommer värmesäkringen att lösa ut och då blir det dåligt. Härdningen kanske kommer igång vid 15 grader men det tar en evighet att härda och det blir inte lika hårt. Sen det här med matta. Har du räknat på kraftriktningar och så så kanske du kan tjäna lite på att använda vävd matta (roving) men annars så är det oriktad som gäller, försök få tag på pulverbunden matta då den är lättare att dela "på tjockleken" än emulsionsbunden. ta MAX 300g!! Annars kommer du få stå och rulla med alurollern tills det härdar och du har ändå inte blött igenom mattan. Jag brukar ta 300g matta som jag delar en eller flera gånger för att få den finare, man kan alltså "skala av" lager på mattan för att få den tunnare, detta är bra att göra när man har luriga former typ hörn som skall plastas. Verktyg som jag rekommenderar: -Behållare, massor av behållare som du kan blanda plast i och sen slänga, kolla med lokala godisbutiker om du kan få gamla godiskartonger, de brukar vara bra. Tvättas noga med aceton... -Aceton, Köp en femlitersdunk direkt, bara att inse att det går åt. Jag lovar. -Penslar, billigaste skiten, ju styvare borst desto bättre, vissa tappar dock borsten så innan du handlar upp en pall så testa. -Aluminiumrollern, klarar man sig inte utan, räcker med en ca 100mm bred räfflad. Köp ingen hörnroller, där funkar penseln bättre. -Sax, vanlig hushållssax, ta ett par stycken de brukar försvinna... ![]() -Bra släppmedel, brukar inte finnas på "vanliga" butiker, försök hitta nåt småbåtsvarv som säljer lite för lite kaffebröd, detta bör du inte snåla på för det kommer sitta som H-E i formen om du slarvar. I värsta fall så är det bye-bye med formen... -Vax, köp det också av varvet. Några "Jägartips" -Klipp till alla bitar matta i förväg och klipp gärna till lite extra lappbitar, det är inte kul att börja greja med mattan och sax när man har plast upp till armbågarna. -Penslen används bara som pensel när man sprider första plasten i den tomma formen, man målar alltså rätt mycket plast i formen innan första mattan hamnar på plats, mycket lättare att väta uppåt! Plast först sen matta alltså. -När du lagt ut första lagret matta kan du lägga på lite mer plast, rätt mycket, hellre för mycket än för lite. "Dutta" dit plasten med penseln och tryck samtidigt mattan på plats, pensla INTE då du kommer dra runt mattan om du försöker med det. -När sista lagret är på plats och duttats dit med penseln fast utan plast (kom ihåg plast först, matta sen) så kan man börja köra med rollern, man skall höra att det är rejält blött. Kolla så att alla ljusa fläckar försvinner! Det ljusa är luft i laminatet och måste bort annars blir det kex. När man rollat ett tag så kommer man inte längre att se fibrerna, de är helt dränkta i plast i detta läget kan man "måla" runt plastmassan med penseln om det behövs mer på vissa ställen. rolla mycket om du flyttat runt plasten/mattan med penseln. -Det ska finnas plast ovanpå det våta laminatet, glasfibern suger rätt mycket och det kommer bli fint som snus när det är härdat. -om det är en komplicerad form så bör man plasta ett tunt laminat som man låter härda och sen plockar loss från formen, det är väldigt mycket lättare om man har lite flex i laminatet än om det är stumt som urberg. Jag kanske kommer att komplettera om jag kommer på mer senare. Lycka till! ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Tackar ! Det var en motorhuv jag försökte mig på.... En fråga... När du säger låååång tid, vad innebär det ? Min gjutning kanske hade härdat om jag hade väntat ? Slet bort det efter ett dygn, efter det att jag kört med byggfläkt på dom sista timmarna. Gjorde ingen skillnad. ![]() |
||
![]() ![]() ![]() ![]() Tack så mycket för den mycket utförliga beskrivningen !!! ![]() Så vad har vi lärt oss idag ??? 1. Ditt spån se till att det är varmt när du plastar !!! 2. Ha lite tålamod killen ! Allt härdar det tar bara lite olika tid !!! 3. Börja inte med en hel motorhuv som första testobjekt !!!! Att man aldrig lär sig ! ![]() ![]() ![]() om någon undrar så är mitt valspråk här i livet: Läsa instruktionsböcker är fegt ! |
||
Vassego...
![]() Gissa hur jag lärt mig? Jo, man provar och provar tills det blir bra... Första plastningen på bottenstockarna försökte vi lägga 900g kombimatta (både roving och oriktat) vertikalt... gör om gör rätt. ![]() Senast platstade vi i taket på båten, alltså under-upp läge. Det blev superbra. ![]() Alla felen plus massor till som jag listat har jag gjort minst en gång... ![]() Behöver ni göra ett spackel som väger lite så skall ni köpa microballonger och blanda ner i plast, det blir mycket bra, man kan bestämma konsistens helt perfekt, glöm inte att dubbla mängden härdare bara plus att det ju blir lite lösare när man har i härdaren. Om ni inte har förstått det än så skall man alltså hälla i härdaren sist! ![]() Skall man göra spackel som blir som betong kan man ta talk. Skall man slipa i plastlaminat så gör man det lämpligast med en lamellrondell (40 korns) på en billig vinkelslip, ICA Maxi i Göteborg (Mölndalsvägen) hade några som kostade 129:- ett tag, de var bra att slipa plast med för de hade dåliga lagertoleranser... ![]() Håll till utomhus eller i ett rum som du kan spola ur med högstyckstvätt eller slänga sen, det dammar som f-n. BTW. För att bli av med kliandet så skall man ducha så varmt att man nästan skållar sig, höj tempen gradvis så kan man duscha fruktansvärt varmt, då svettas man ut fibrerna. Vrid sen över till svinkallt så sluter sig porerna igen och enligt "de gamle" så kan man då pressa ut de resterande fibrerna. Det hjälper en hel del iaf. ![]() Det tog all ledig tid Sept-Juni ett år för att slipa ur båten + plasta nytt och under den tiden kliade det på hela kroppen hela tiden... *urk* jaja, det var nog allt, kanske... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Fast man bör ju använda Epoxi också annars blir det inte lika starkt, Helst skall man ju kombinera Vacuumet med att slänga in skräpet i en autoklav också, då blir det som stålplåt...
![]() Epoxi är extremt allergiframkallande också så använd ordentlig skyddsutrustning. Blanda inte epoxin med för kraftiga rörelser heller för då kan den få för sig att blixthärda... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Får man inte all kolfiber "våt" så blir ju inte hållbarheten så stor som den borde kunna bli.
Här är en som byggt en egen vacumanläggning m.h.a. en gammal kylskåpskompressor, vakumklocka och plastsäckar: http://members.ozemail.com.au/%7Efly Nu är det ju tveksamt om man får tag i en tillräckligt stor plastsäck för att få in en hel huv i, men ihoplimmad byggplast kanske kan gå. Trycket hjälper ju till att hålla ihop fogen, så det blir nog ingen större belastning på limfogen, bara den är hyfsat tät. Sedan in med skiten i bastun så har man en ugn, om än inte med övertryck i. ![]() Hur mycket dyrare än glasfiber är kolfiber? 10 ggr? 50 ggr? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Det blir starkt...
![]() Jag har råämnet till en rufflucka uppe på vinden, det är ett lager kevlar (ungefär som kol i styrka) på var sida om en kärna av 10mm 40-divinycell, tror dukvikten låg runt 230g. 40x40cm, väger mindre än en påse chips och klarar utan problem av mina 100 kg om man lägger upp den på ett par tegelstenar, man kan till och med "svikta" den, dvs gunga lite på den ![]() Den är såklart inte plastad i vacuum eller autoklav bara med "tält" och kupévärmare som beskrivits ovan. Plastade den samtidigt som jag gjorde rodret i kolfiber... 180 långt, 120 effektiv längd 25cm kordalängd. ![]() Sen att det fortfarande ligger under sängen pga regeländringar... ![]() Du behöver nog inte vara orolig för att huven inte komer hålla, det där med autoklav är viktikgt när man håller på med beräknade konstruktioner som skall vara maxstyva osv men en huv som bara skall klara av att hålla kvar sig själv behöver inget sånt, bättre då att du koncentrerar dig på att plasta bra. Epoxyn brukar bli väldigt rinnig av värme för övrigt så var lite försiktig med att dra på alltför mycket innan den "satt sig". Lite jobbigt om Huven bara går in på snedden i bastun och nästa gång du kommer dit så har du ett värdelöst laminat som du limmat fast i formen och bastugolvet... ![]() ![]() Övning ger färdighet! och överkänslighet för glasfiber, polyester och Epoxi. I vissa fall ger det allergier också... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Även kolfiber/polyester utan vakum blir starkt o fint, inte lika snusklätt som vakum/epoxi men betydligt lättare o starkare än glasfiber. om man köper sig ett par billiga rollerhylsor så kan man ta bort lite av överflödspolyestern när man tycker att man rullat färdigt med alurollern. Med lite vilja kan man höja fibertätheten ganska rejält. _________________ Karl Brag |
||
Jag tyker absolut att denna beskrining ska läggas som tekliska tipps. ![]() Det enda jag har att tillägga är: 1. att det är sällan någon idee att lägga mer än 2-3 lager. Skulle det bli för tunt.......så lägger man på där det behövs. MEN DÅ MÅSTE YTAN RUGGAS UPP ORDENTLIGT. 2. Jag klipper aldrig mattan........jag river av lagom stora bitar. Det blir snyggare baksida på det sättet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (5806 totalt) |