Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var hittar man en Super Touring-vinge?
5649 besök totalt
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Jag är på jakt efter en vinge i Super Touring/BTCC-stil, var kan man få tag på det?

Helst skulle den se ut som varianten som satt på Volvo 850 i BTCC, men även en vinge liknande S40, Opel, Nissan eller Peugeot mfl.
Det är alltså ingen köpesannons detta. Jag har letat efter ett ställe där man kan köpa en sån här vinge eller kopia på dem, men det verkar vara omöjligt att hitta.

Det närmaste jag har kommit är var man kan köpa en S40 Challenge-vinge som förvisso är bra lik, men den kostar 4500kr+moms!
Så om någon vet var man hittar en vinge, ny eller begagnad, hel eller trasig så vill jag gärna veta det!

Göteborg
Här sen Aug 2005

Den här firman har lite begagnade gosaker:

annons:
http://www.racecarsdirect.com/cars/details.asp?id=24262&cat=0

Hemsida:
http://www.touringcarspares.com/

De brukar ha mer saker än vad de visar på hemsidan, så skicka ett mail och hör dig för.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

www.realcar.se

har kopior

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Ja mina airfocevingar används ju av Peugoets och Toyotas touringcarteam (DTC).
Säljs här via rejsa med rejsa rabatt.

https://rejsa.nu/artikel.php?t=7292

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tack för svaren!
Denna vingenhttp://www.racecarsdirect.com/cars/details.asp?id=24262&cat=0 eller möjligtvis denna verkade ju lite intressant, men frågan är hur besvärligt och dyrt det är att handla från England. Sen hittar jag inte några vingar på huvudsidan http://www.touringcarspares.com/.

Realcars vingar tilltalar inte då det är mest styling och inte mycket racing i deras grejor.
De har förvisso liknande vingar, men de ser rätt taffliga ut i jämförelse och funktionen i dem kan säkert diskuteras.
En riktig avgjutning skulle dock vara högst intressant. Störst chans att hitta borde vara en S40 Challenge-vinge tycker jag.

Airforce har jag funderat på också, men det är en glas-/kolfibervinge i ett stycke som hägrar.
När det gäller Airforce så såg gamla modellen estetiskt sett mycket bättre ut tycker jag.

Kungälv
Här sen Okt 2003

Kolla med Ingvar Gunnarsson Motorsport (www.igmab.com/index.htm). På hans rallycross-bilar sitter det en avgjutning av S40-98

Annars finns ju alltid Flossman (http://www.racingparts-bmw.de/start/eng/start.htm) som har det mesta till BMW.

Örkelljunga
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jag tackar så mycket! thumbs up Ska kolla upp det lite närmare.
om det finns fler förslag så vill jag gärna veta.

Rättvik
Här sen Feb 2003

Jag har gått i ungefär samma tankar som du Patrik så jag hoppas det går bra om jag söker vinge från GT bilar. Kändes onödigt att starta en egen tråd.
Det ska vara en plan vinge som fungerar, typ som på ferarrin här nere.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Mattias Hahlin skrev:

Det ska vara en plan vinge som fungerar, typ som på ferarrin här nere.

Nu ska jag låta sådär skittrist...igen.

En vinge som fungerar som tänkt på en modell kan på en annan vara total katastrof.
Genom att studera främst bakrutelutningen kan man kanske få ett VÄÄÄÄÄLDIGT grovhugget hum om det är vettigt eller ej.

Skulle gissa att Airforce är nog i de flesta fall särskillt som de inte ger mkt drag.
För de som kräver mkt downforce finns ju dubbelelementvingen.

Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Haha, jo jag ska vara tråkig nog och säga att den är en hel del för syns skull också..

Jag är ingen aerodynamiker heller men som jag förstått så har höjden på vingen stor betydelse? för att komma över luftströmmarna från taket?

Sen ska mitt bygge vara inspirerat av just GT bilarna så då måste man ju ha så stor vinge?!?

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Patrik_Johansson skrev:

När det gäller Airforce så såg gamla modellen estetiskt sett mycket bättre ut tycker jag.

Det som vi ändrat på den nya modellen är att det är mycket lättare att montera på egna fästen.
Detta då justerplattorna är monterade i vingen och man bara behöver 2 6mm hål i hemmabyggda ben.

Man kan rätt enkelt själv få gjort ben av valfri design (vilket man måste i många fall beroende på hur bilen ser ut).

Samma sak med ändplattorna, allt sombehövs är ett par 5mm hål i en platt plåt.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004

Trådstartare
porschedriver skrev:
Patrik_Johansson skrev:

Det som vi ändrat på den nya modellen är att det är mycket lättare att montera på egna fästen.
Detta då justerplattorna är monterade i vingen och man bara behöver 2 6mm hål i hemmabyggda ben.

Man kan rätt enkelt själv få gjort ben av valfri design (vilket man måste i många fall beroende på hur bilen ser ut).

Samma sak med ändplattorna, allt sombehövs är ett par 5mm hål i en platt plåt.

okej, det låter ju bra!
Jag letar vidare, men det är inte omöjligt att det blir en Airforce-vinge om jag inte hittar det jag helst vill ha.

5649 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande