Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däck/fälg vs Coilovers
1511 besök totalt
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Däck/fälg vs Coilovers

Fantastiskt bra med coilovers men förbaskat tråkigt att inte kunna utnyttja dem fullt.

Problemet består i att muttern som reglerar höjden på coiloverdämparna tar i däcket Det innebär konkret att jag måste köra med coilovern i ett högt läge så att muttern sitter över själva däcket, vilket är värdelöst.

Jag är helt novis på fälgar men min fråga är om det är ET som styr hur långt ut i hjulhuset som fälg/däck hamnar eller är det ngt annat mått. Jag har ET 30 idag som jag har förstått det. Vartifrån räknas ET, och vilken ET skall jag ändra till för att slippa själva problemet. Dvs skall jag öka eller minska

Lite trist att inte kunna utnyttja höjdfunktionen thumbs down

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Byt fjäder.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Att byta fjäder är självklart ett möjligt alternativ. Problemet är att de kostar sådär 3200 kr

Begagnade fälgar med annan ET kostar mindre thumbs up

Är det ET som är själva måttet eller är jag ute och cyklar?

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

ET är inpressningsdjupet på fäljen, allså skilanden mellan centrum på fäljbanan till anliggningen mot navet.
Hmm kass förkalring, skall se om jag hittar en bra länk/bild.

Vad i hel... sitter det för fjädrad på ditt åka?
Kan inte vara std racefjäder mått på dessa i alla fall.
Jag gissar att det är fram problemet sitter.

Kan du fota elendet?

Vad skall du med höjd intällingen till?
Hmm i min värd har jag den till att ställa in typ markfrigånen, hmm finns ett engelesk ord som jag inte kan stava till typ åkhöjd. Men den ställe man ju in gång för alla om man inte dribblar runt med fjädrar.
Nästa användingsområde är att ställa in hörn-vikterna.
Nu vart det en massa svammel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Det är H&R banracing fjädrar, vad de heter exakt vet jag inte men det är coiloverfjädrar som är rätt så stöddiga.

Att justera är inte så viktigt problemet är att den höjden som jag vill ha innebär att muttern tar i däcket, vilket innebär att jag måste justera upp muttern till en höjd där den ligger i en linje ovanför däcket och därför blir bilen hög istället för tänkt låg

Spacers är inte ett alerntativ då jag skall ha bilen i tävling nästa säsong.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hur mycket beföver du flytta ut fäljen/däcket är att det inte skall ta i?

Sen funkar det alldelses yppligt med spacer OM de är RÄTT gjorda, mao har styring både på nav och fälj.
Jag far runt med 15mm per hjul, inget har hänt hitils i alla fall.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Behöver flytta ut hjulet ca: 0,5 - 0,7 cm för att det skall löpa fritt.

Tveksam om det är OK med spacers i tävlingssammanhang men skall kolla upp det då det är det lättaste sättet om man hittar seriöst gjorda spacers.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Länk ET-mått, http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx
(första träff på google, sökt på "ET-mått)

citat:
Behöver flytta ut hjulet ca: 0,5 - 0,7 cm för att det skall löpa fritt.

Hmm 5-7mm inte mycket det inte, svårt med att få till en riktig spacer.
Nu är jag med på VARFÖR du vill byta fälj.

EDIT:
Du borde väll då ha ett ET på ca 20mm
och var ligger skrubbradien på idag?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Spacers tyckte jag var ett bra och billigt förslag.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

har aldrig hört talas om att spacers skulle var förbjudet i tävlings-sammanhang

förutom ngn obskyr serie vid namn fyndbörsen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dude skrev:

förutom ngn obskyr serie vid namn fyndbörsen


Appappapp... Spacers är ok om de är i ett stycke. Tvådelade är dock förbjudet.
Mao, inga spacers bultade i navet och nya hål för hjulen...om jag hajjat rätt.

Ganska vanligt på E30 att justermuttern kan ta i. Iaf om man åker så lågt ET som 30.
På en banbil skulle jag säga att ET10 inte är i farozonen... Så bygg du dina spacers.

Ska man handla dyra fjädrar av HR så kostar de ca 850kr st.
Men varför göra det när det finns betydligt mer humana?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
3200 kr var inkl hjälpfjädrar och mellanbrickan så det kan nog stämma med 850 kr st. Får fundera på vilket som blir billigast och bäst, spacers låter bäst då jag aldrig mer behöver tänka på fjäderlängd.

Vem säljer bra spacers, eller tillverkar bra spacers?

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens

H&R tycker jag säljer bra spacers i speciallegerad aluminium som dessutom är Tuv godkända i tyskland. Kan köpas hos MH styling i göteborg men kan fås för nästan halva deras pris via nätet i tyskland. Jag fick hos MH styling ge 1430 kr för två st 20 mm spacers som skruvas fast i hjulcentrum

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



http://www.lesjoforsab.com/default.asp

Dom säljer fjädrar från sitt standardsortiment till privatpersoner.. så hittar man någon med lämplig storlek och konstant så borde dom funka lika bra som "race"fjädrar..
Kanske inte alltid säljs som tillplattade i ändarna men det ska väl inte vara helt omöjligt med lite värme o våld.

Misstänker att dom är billigare än racefjädrar iaf..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eric Josefsson skrev:
http://www.lesjoforsab.com/default.asp

Dom säljer fjädrar från sitt standardsortiment till privatpersoner.. så hittar man någon med lämplig storlek och konstant så borde dom funka lika bra som "race"fjädrar..
Kanske inte alltid säljs som tillplattade i ändarna men det ska väl inte vara helt omöjligt med lite värme o våld.

Misstänker att dom är billigare än racefjädrar iaf..


Hittar du ngt där som passar rakt av är du inte dålig...

Gissa om jag frågat...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Däck för banåka
Däck/fälg vs Coilovers
1511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande