| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylarfråga på 911
|
764 besök totalt |
|
Kylarfråga på 911
Jag har denna setup, om än oprovad från Pug 309 Profil med inbyggd exp. kärl.
Lite tunn och det vållar lite problem med kylarlockplacering, lite väl tajt. Jag funderar på att bygga en ny i mässing, 2-3 cm lägre men 2-3 cm tjockare om det finns cellpaket. Exp. kärlet skall vara på högsta punkten i kylningskedjan? Tänkte ha ett kärl på "hatthyllan" bak på min 911. Fläkt som suger genom fläkten blir det iallafall trots allt. Placeringen är under insuget på motorn
Vad tror ni? _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
Jag hade byggt mycket bättre luftflöde till kylaren.
Antingen placerat kylaren i framänden av bilen, tex. under huven. med ingående och utgående kyökanaler. Eller byggt en luftkanal som leder ner tilll kylaren från inteag vid vingen (om du har en sådan) eller ute på skärmarna. JAg tror aldrig du får tillräcklig kyleffekt genomn att ha kylaren löst placerad i motorrummet, inte ens med en fetfläkt. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Luftplåtarna är inte ens byggda än, jag vill hellre vara på den säkra sidan med tillräcklig kyleffekt, Luften får jag ta från markensedan ut under avgassystemet, SAAB 900 insuget blockerar all rördragning uppifrån. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Att ta luften underifrån kan vara aerodynamiskt trixigt. bl.a. har man alltid turbulent strömning under bilen vilket gör det svårt som attan att veta var man skall placera inloppet. Sedan går det ju lite mot filosofin att försöka få downforce på bilen. Har du en downforcealstrande undersida så lär du inte kunna få in någon luft till kylaren. Tänk även på att du får ett stort tryckfall genom kylaren vid de önskade flödenal. Detta gör att man behöver mer tryck vid inloppet till kylkanalen än man tänker på. Sedan är det svårt att få tillräcklig inloppsarea vid ett inlopp på undersidan.... Finns det verkligen inte plats att placera den i t.ex. del av bakageutrymmet fram och dra upp utluften genom huven????? _________________ Christian Merheim
||||
|
Alternativt en kylare bak som suger in uppifrån vingen och sedan en olekylare i fronten, bägge med termostat. Det borde kunna fungera.
Var expansionskärlet skall sitta beror på typen av kylarsystem. Personligen tycker jag man skall ha trycksatt expansionskärl i högsta punkten med automatavluftning från kylare och högsta punkt vid motorn.. Viktigare än var man placerar expansionskärlet är egentligen att man har luftningsnippel på kylsystemets högsta punkt. _________________ Christian Merheim
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kylarfråga på 911
|
764 besök totalt |