Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var handla oljetålig slangböj?
2465 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Mina vanliga kanaler kan inte fixa böjar, endast rak slang. Behöver 90° böjar med innerdiamter ca 10-12 mm. Det är vevhusventilation det handlar om, så både oljebeständig plus lite temp ska det klara

Jag är inte intresserad av att handla siliconböjar på raceshops för 300 kr/st. Däremot så kan sådana till vettigt pris (vilket brukar vara ca 1/5 av raceshops priser) vara ok om silikon är oljebeständig (?).

Att få ut en böj från en kylarslang brukar ju gå lätt, men dessa är troligen i EPDM och det funkar illa tillsammans med olja.

Ngn som vet ngt om detta?

Skänninge
Här sen Maj 2003

Du kan inte köra med metall just i böjen? Lämplig vvs-böj som passar med yo i slangens io och ev. slangklämma om det nu inte skulle bli presspassning på det.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har vid nåt tillfälle gått på självplocksskroten och tagit ett gäng just såna formpressade slangsnuttar, både kylarslang och vevhusventilationsslang finns det ju gott om i moderna bilar och dessutom brukar man få dem gratis. thumbs up

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Westfield skrev:
Jag har vid nåt tillfälle gått på självplocksskroten och tagit ett gäng just såna formpressade slangsnuttar, både kylarslang och vevhusventilationsslang finns det ju gott om i moderna bilar och dessutom brukar man få dem gratis. thumbs up

Ibland behöver man att ngn talar om det uppenbara... jag var så inställd på att jag bara hade stumpar av kylarslangar hemma, men vid en liten botanisering så uppenbara sig ju en vevhusventslang i lagom dimension från Pegutt 405 Mi16, fick ut två böjar från den

Grundfrågan kvarstår dock i viss mån , om man inte vill betala raceshopsöverpris på siliconböjar var handlar man då nya fräscha böjar? (vi undantar skroten för tillfället?)

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Har precis fått hem prislistor på slang och den oljetåliga är det dubbla inköpspriset på mot vanlig silkonslang och högtemperaturs dito så du får nog räkna med att det kostar flis för en liten böj.

Är den ens oljetålig den du hittat för 300kr?

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andreas A skrev:
Har precis fått hem prislistor på slang och den oljetåliga är det dubbla inköpspriset på mot vanlig silkonslang och högtemperaturs dito så du får nog räkna med att det kostar flis för en liten böj.

Är den ens oljetålig den du hittat för 300kr?

Alltså vanlig rak slang som är oljebeständig är mycket billigare än 300 kr/m, mycket billigare. Men du menar alltså böjar?

Bara hög till med ca 300 kr utifrån minnesbild från raceshops katalagon för siliconböjar. Har dock inte kunna reda ut om siliconslang är oljebeständig. Dock är den rätt tempbeständig.

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Sorry, jag var lite otydlig. Det var silkonslang jag menade och precis som du säger borde de gå att hitta annan typ av slang som funkar för de olje- och bränslebeständiga silikonvarianterna är svindyra.

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Sorry, jag var lite otydlig. Det var silkonslang jag menade och precis som du säger borde de gå att hitta annan typ av slang som funkar. De olje- och bränslebeständiga silikonvarianterna är nämligen svindyra.

Skulle gissa på att böjen för 300kr är vanlig silkon och därmed inte bränsle- och oljebeständig.

Kortfattat ser de ut så här med de olika varianterna av slang. Nu vet jag ärligt talat inte om detta är någon form av standard eller bara är en tillverkares variant.

SPS - Standard Polyester Silikon
Funkar till luft o vatten, -60 till 180 grader.

FLPS - Fluorbelagd Polyester Silikon
olje- och bränslebeständig, -60 till 180 grader.
Dubbla priset mot vanlig silikonslang.

HTNS - Hög Temp Nomex Silikon
Lämplig nära turbon, -60 till 240 grader.
Något dyrare än vanlig silkonslang.

Skruva banåkabil
2465 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande