| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Topplagring, kortlåsmutter?
|
2177 besök totalt |
|
Här tycker man sig ha gjort en bra topplagring men när låsmuttern appliceras i cadden så ser jag att gängan inte räcker till..
Notera att gängan är lite planfräst där uppe, den saknas inte helt alltså. då hade det varit mycket värre
Så, alternativ? Jag har 10mm gänga till godo där uppe. I dagsläget utan topplagringar så sitter den med 2x ML6M M14 Muttrar (7mm höga) Hur ska jag göra? Låsbricka och lågmutter? Duger det? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Kan du inte svarva av stötdämpar-kolvstången vid fjädertallriken och flytta upp stången x mm, eller får du för kort utfjädring då?
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Nädå, den räcker till, problemet är väl att sätta upp kolvstången i en svarv. och dels så undviker jag helst att ta loss dom från spindeln då det var ett jäkla jobb senast. Senaste funderingande svävade mot en lite avsvarvad M6M (som passas på att svarvas lite koniskt i botten för att den inte ska hindra fjäderbenets camber och lite loctite på det _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Kan du och vågar du borra i kolvtoppen axiellt och gänga invändigt? T.ex M8 eller vad som får lagom plats?
Isf rördistans, kraftig bricka och skruv. Problemet är hur du ska göra med mothåll när du ska spänna och lossa. _________________ Pär Hylander |
||||||
Då måste jag kapa av den nedfrästa biten först (den är 10mm bred), men jag tror ändå att jag får med gängarea (antar att det är det som avgör hållfastheten) med nuvarande M14x10mm varav 6mm är nedfräst. Problemet är bara låsningen, jag vet inte riktigt i vilken mån det behövs.. Om det räcker med låsbricka, eller kanske någon medium-loctite.. eller en nedsvarvad Nyloc. Nackdelen med låsbricka är ju att den tar ca 3 mm av det få gängade ytan jag redan har. Nyloc tar ju också lite gänga som inte bidrar till något hålfmässigt, denna gång iofs i toppen där det ändå är planfräst.. men ändå.. Äh, det blir nog nedsvarvad M6M M14 med locktite iaf. Om ingen kommer på någon snilleblixt? Egentligen vill jag offra ytterligare 1mm av gängan genom att ha en förhöjning på fjäderfästet, då skulle det tillåta ytterligare lite camber innan den kolliderar med "lagerhållaren". Tänk så lätt livet hade varit om dom bara bjussat på 5mm gänga till
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Svarva "till det lite" i toppen av en kolvstång är inga som helst problem.
"Mjuka backar" och lite smärjel emellan... Då kan man även passa på att ev sticka av kolvstången om dämparen inte är avsedd för de låga körhöjder man ibland vill ha på en banbil utan att dämparen bottnar. Men ta bort dämparna är kanske inte så kul. Sen en fråga... Tycker du bör ha minst en nga mm tjock bricka mellan lagret och övre fjäderlagringen. Inte mkt vinkeländring där innan det tar emot. |
||||||
Med på bilden aktuell skiss så tar muttern i efter 4.8° och fjäderlagringen tar i efter 5.15° Skruvutsticket som syns i lagerhållaren får du inte räkna med, det kommer finjusteras med bågfil så utsticket blir mindre än 0 _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Med en förlust på 1mm gänga, mutter som är lite koniskt svarvad så klarar topplagringen 8.7° innan den börjar kollidera.. då är nog fjäderbenstornet den största begränsningen
(Fjäderbenstornet tycks tillåta en rörelse på 40.8mm innan muttern slår i kanten, hmm känns som det kommer vara det värsta hindret just nu..)' Hur långt är ett fjäderben topplagring-spindelcentrum ungefär i vilande tillstånd?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Har en liten idé..
om du svarvar en "bricka" som du ersätter med det lager du har på ritninge, som är 14 i innerdiameter, och har samma ytterdiameter som ett större lager. Då kan du komma runt problemet. Gjorde en liten förklarande skiss.. Vet att proportionerna blir rätt fel, då ett större lager gärna blir väldigt högt. Men du förstår säkert principen. Detta borde iaf ge dig avsevärt större justermån. Det röda är segersäkring, det blå är lager och de streckade i mitten är brickan.. Gissa vilket som är kolvstång
|
||||||
|
Du kan inte använda ett ledlager med, säg, 20 mm innerdiameter? Isåfall borde det gå att svarva en "bussning" med 20 mm ytterdiam och invändig M14-gänga som går ned i ledlagret och når kolvstången.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Vi kör på 14mm lager.
Nedsvarvad M6M M14mutter för att tillåta mer svedställning och lite loctite. 8.5° innan kollisioner uppstår i lagringen. Tror inte den kommer vara mitt yttersta hinder nu. Nu ska jag bara klura på dimentionering och materialval..
||||||
Segersäkringen lär nog inte vilja vara med så länge vid dom belastningar som kan bli aktuella. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
och därför sitter säkeringen på retursidan, där det i princip inte blir mer krafter än hjulupphängningens vikt som mest. |
||||||
Säker på det? Är verkligen vinkeln 90 grader mellan original lagring och fjäderben? Det är det inte på min bil..
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
Nejdå det är jag inte.. bilen står 28mil bort i skrivande stund
Men hur som helst så kommer jag troligen inte nyttja 8,5° negativ camber.. målet är runt 3° kanske 4 på sin höjd.. det innebär att benet skulle vara snedställt runt 4-5° orginal och så mycket hävdar mitt minne/ögonmått att det inte är. Men det kanske inte är dumt att dubbelkolla innan maskinerna sätts igång.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
om allt står rätt till med Camberkompensationer etc så skall ju dessutom infjädringen ge ytterligare camber... Du kan inte ha mycket till kpi..
Man vill ju ha viss marginal också. Knäckningar i fjäderbenet kan ge jobbiga konskvenser..
Nåväl, det är ju bara att lägga en bricka mellan övre fjädertalltriken och lagret om det blir för tight.
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
Jag tror de tänkte på caster + vad man får max av camber+caster vid fullt utslag + att ta med vinkeländringar vid infjädring i beräkningarna. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
Vad knepiga ni ska vara
Nåja, jag har skissat mer.. med lite omkonstruktion så är jag nu uppe i ca 13.5° snedställning i lagret. Lagret i sig tillåter max 15° enl. specen. Riktigt hur bilen beter sig är svårt att säga på rak arm och jag har inte hittat vad tusan jag har för caster på kärran orginal på internet heller. annars kunde man ju skissat på det. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Det är juh inte säkert att plåten i fjädertornet är horisontell heller.
Det är inte helt ovanligt att de lutar något nedåt/innåt för att statiskt ge en 90gradig vinkel mot fjäderbenet. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2177 besök totalt |