|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217

02 Sep 2005 17:11
Qrille skrev: | VincentM skrev: | Nice car you've got there !
OK, just my 2cents and keep in mind that I have almost 0 experience with FWD cars. I think the 205 tyres are a bit on the small size for 250HP and are probably a limiting factor. On your 1st time if you managed 1,40 or so it's good. My guess is that with wider tyres you can get below 1,35 with that car...... |
Hm, kan ligga nått i det.
Bilen är inte riktigt mappad än, slutgiltig effekt skulle jag tippa hamnar på ca 350hk/450nm.
Det går säkert att få ur mer men bilen ska kunna gå att köra oxå.
Vad rekomenderar ni för däckdim för den effekten? 225? |
I närheten kring 245 runt om brukar vara poppis hos 944 turboåkare med cirkus 250-300 HK, iofs rätthjulsdrivna men ändå
Jag hade inte fegat på 255or om det får plats.
Ett tips är att 245 är standarddimension på vissa R-däck till evo 8 och impreza. Dessa går att få billigt via dackonline !!! Tror det är Bridgestone RE 070 ???
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504

02 Sep 2005 18:54
Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen  [/quote]
 Då finns det hopp för min blyklump på Knutstorp..... lätta, lätta, lätta osv.
Kul att höra att den är snabbare än "köbe" porscharna ! / John
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121

02 Sep 2005 22:13
Senast ändrad av johann, 02 Sep 2005 22:22, ändrad totalt 1 gång
Kristian Larsson skrev: | Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen  |
Den var om jag inte minns fel var de bara ngn 1/10 s snabbare än våran (med inställningar för Ringen) på Mantorp. Då var Löhrs RS ca. 2 s snabbare. Var den med på Knutan?
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

02 Sep 2005 22:15
johann skrev: | Kristian Larsson skrev: | Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen  |
Den var om jag inte minns fel bara ngn 1/10 s snabbare än våran på Mantorp. Då var Löhrs RS ca. 2 s snabbare. Var den med på Knutan? |
Löhr var med, 1.03 någonting har jag för mig. BMWn hade ny spis till denna tävling
Edit: 1.02.7 hade Löhr på kvalet.
_________________ /Kristian Elisson
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121

02 Sep 2005 22:25
Kristian Larsson skrev: | johann skrev: | Kristian Larsson skrev: | Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen  |
Den var om jag inte minns fel bara ngn 1/10 s snabbare än våran på Mantorp. Då var Löhrs RS ca. 2 s snabbare. Var den med på Knutan? |
Löhr var med, 1.03 någonting har jag för mig. BMWn hade ny spis till denna tävling
Edit: 1.02.7 hade Löhr på kvalet. |
Så om det varit på Mantorp så hade de varit ca. 3 snabbare än sist, typ.
Måste vara en riktigt mycket bättre motor för att bättra på varvtiderna med 3 s, eller kan det finnas ngt mer som påverkar? T ex att konceptet med frontmotor och bättre viktfördelning funkar bättre på Knutan?
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

02 Sep 2005 22:32
johann skrev: |
Så om det varit på Mantorp så hade de varit ca. 3 snabbare än sist, typ.
Måste vara en riktigt mycket bättre motor för att bättra på varvtiderna med 3 s, eller kan det finnas ngt mer som påverkar? T ex att konceptet med frontmotor och bättre viktfördelning funkar bättre på Knutan? |
Tror inte heller att motorn är hela sanningen. Men vad som gör skillnaden är andra bättre på att bedömma. Kan dock tänka mig att BRS har större vana av Knutstorp än vad Löhr/Morin har.
_________________ /Kristian Elisson
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

02 Sep 2005 22:35
Qrille skrev: | VincentM skrev: | Nice car you've got there !
OK, just my 2cents and keep in mind that I have almost 0 experience with FWD cars. I think the 205 tyres are a bit on the small size for 250HP and are probably a limiting factor. On your 1st time if you managed 1,40 or so it's good. My guess is that with wider tyres you can get below 1,35 with that car...... |
Hm, kan ligga nått i det.
Bilen är inte riktigt mappad än, slutgiltig effekt skulle jag tippa hamnar på ca 350hk/450nm.
Det går säkert att få ur mer men bilen ska kunna gå att köra oxå.
Vad rekomenderar ni för däckdim för den effekten? 225? |
Så mycket du får plats med tror jag.
Men har du inte vettiga hjulvinklar så går dom åt alldeles för fort. Men det kanske du redan har? Stel axel bak? Då kan man ju böja till den och fram är det väl McPärson, går det att få till riktig camber?
_________________ Pär Hylander
|
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050

03 Sep 2005 05:27
Pär Hylander skrev: | Qrille skrev: | VincentM skrev: | Nice car you've got there !
OK, just my 2cents and keep in mind that I have almost 0 experience with FWD cars. I think the 205 tyres are a bit on the small size for 250HP and are probably a limiting factor. On your 1st time if you managed 1,40 or so it's good. My guess is that with wider tyres you can get below 1,35 with that car...... |
Hm, kan ligga nått i det.
Bilen är inte riktigt mappad än, slutgiltig effekt skulle jag tippa hamnar på ca 350hk/450nm.
Det går säkert att få ur mer men bilen ska kunna gå att köra oxå.
Vad rekomenderar ni för däckdim för den effekten? 225? |
Så mycket du får plats med tror jag.
Men har du inte vettiga hjulvinklar så går dom åt alldeles för fort. Men det kanske du redan har? Stel axel bak? Då kan man ju böja till den och fram är det väl McPärson, går det att få till riktig camber? |
Bättre upp Saab 900 og har en riktig framvagn, inget budgetelände som Mackpärsson
Dubbla A-armar. Bara att schimsa in den camber man vill ha. vill man ha riktigt mycket kanske bultarna för övre bärarmsingsätning måste förlängas, men jag tror inte det.
Av någon anledning tror jag inte mer än 2,5 gr är behövligt fram. Bak någon grad mindre.
Tänk på att groteska cambervinklar på en fwd också ger kraftförlust genom drivknutarnas ökade vinkelförluster.
Tänk också på att breda däck går rejält tungt. På 70-80 talet hade vi som racingmodet då föreskrev herrejösses dimensioner på hjulen i t.ex. SSK.s Castrol Cup, 11" breda fram och 12-14" breda bak....
Törs nog påstå att vi hade åkt betydligt fortare med lite smalare hjul, som bromsade mindre på rakorna och dessutom tillätt bilen köras med viss avdrift för balansens skull i böjarna. Vete tusan om jag tror du behöver så värst mycket mer än 235.
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241
_________________ Pär Hylander
|
75anders
Kristinehamn
Här sen Maj 2004
Inlägg: 24

08 Sep 2005 12:34
Jag kör 1.41 med min gatbil. Alfa75 3.0 188hk 1350kg R-däck 205 å 2/3 tank.
_________________ Anders Ekberg
|
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13

10 Sep 2005 20:58
Vad åker en riktigt rejsig tävlingsbil runt på?
_________________ Johnny Eriksson
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883
Moderator

10 Sep 2005 21:05
Porsche GT3 som går i klass 4 SLC körde om jag minns rätt 1.23 ungefär i maj detta år.
En Audi, fd ST, som kör Sprint i SLC körde också 1.23 har jag för mig..
Båda bilarna är riktigt rejsiga enligt mig iaf.
EDIT: Kollade av tiderna och dom stämmer.
_________________ /Anton Lillsund
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

10 Sep 2005 21:10
Mezzo skrev: | Vad åker en riktigt rejsig tävlingsbil runt på? |
Hubbe körde 1.20 blankt med sin långlopps-GT3 cup på en av våra (SLC) tävlingar i år
_________________ /Kristian Elisson
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

10 Sep 2005 21:11
Anton Lillsund skrev: | Porsche GT3 som går i klass 4 SLC körde om jag minns rätt 1.23 ungefär i maj detta år.
EDIT: Kollade av tiderna och dom stämmer. |
Anton, kolla lite nogrannare
_________________ /Kristian Elisson
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883
Moderator

10 Sep 2005 21:25
Kristian Larsson skrev: | Anton Lillsund skrev: | Porsche GT3 som går i klass 4 SLC körde om jag minns rätt 1.23 ungefär i maj detta år.
EDIT: Kollade av tiderna och dom stämmer. |
Anton, kolla lite nogrannare  |
Hmm kollade nog bara Shell Helix..
Kollar igen...
Ja just.. Tidsträning inför Shell Helix
_________________ /Anton Lillsund
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator
_________________ /Kristian Elisson
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339

10 Sep 2005 22:53
En sak att tänka på, som jag uppfattar "jobbigt" på mantorp, är den långa rakan. Med bil med dålig aerodynamik, är det ganska begränsande. Jag tror luftmotståndet spelar rätt stor roll på den här banan. Jag blir ju gång på gång påmind när bilar med jämförbar vikt/effekt förhållande passerar med lätthet, redan efter 2-300m ut på rakan p.g.a. enbart aerodynamiken (och då håller ju jag med lätt bil högre hastighet ur kikanen). Jag kom aldrig över 180km/h i slutet på rakan...som exempel
(själv har jag åkt på 1.35 med Westfielden och det är jag väldigt nöjd med)
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845
Hjälpmoderator

11 Sep 2005 00:10
Roadsport A/PCSR klass 1 ligger väl på 1,26-1,27-tider. Lustigt att Sevenbilarna hänger med på den banan.
_________________ mvh Patrik Petersson
Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674

11 Sep 2005 00:19
Kristian Larsson skrev: | Mezzo skrev: | Vad åker en riktigt rejsig tävlingsbil runt på? |
Hubbe körde 1.20 blankt med sin långlopps-GT3 cup på en av våra (SLC) tävlingar i år  |
Undrar om 1:12 kommer att stå sig för evigt?
Vad tusan, upp till kamp!
Räknas banrekord om man blir diskad för otillåten bil efteråt?
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883
Moderator

11 Sep 2005 01:32
AndersY skrev: |
Räknas banrekord om man blir diskad för otillåten bil efteråt? |
Kanske är lite OT..
Ska bilen bakom putta på för mer fart på rakan?
_________________ /Anton Lillsund
|
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375

15 Sep 2005 15:22
JTCC-bilarna ligger på ca 1.38-1,42
Detta med ca 9 Kg/hk
/Björn
_________________ /Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
|
|