| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Några frågor om separata spjäll
|
2321 besök totalt |
|
Himla sugen på att till vintern skaffa mig dubbla separata spjäll som tex Jenvey. Men jag klurar på några saker, eftersom man inte längre har något plenum hur gör jag med vakum till servot och insugstempmätaren? Det borde väl gå bra att borra och gänga upp ett hål i sidan på insuget? _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Re: Några frågor om separata spjäll
Det blir på ena spjället då, eller? Antingen så tunar man spjällen först så man inte utjämnar fel i vacuumet via någon sammankoppling om man använder båda spjällen. En annan lösning är en vacuum pump, vilket förefaller bättre. Men det är klart , det blir mer installation och pengar. Kanske en bromsvåg och strunta i vacuum? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Lufttempen sätter man ofta i backplaten till filtren.
Vakuum till servo (och map-sensor i förekommande fall) brukar man ta genom att grena ihop slangar/rör från alla fyra runners, ibland via en liten tank som också dämpar pulserna. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Kasta bromsservon och åk utan vacum så är saken klar.
Växla om pedalens en aning så är det inte hälften så tungtrampat som man kanske skulle kunna tro...på många bilar får man dessutom mer plats över för separata spjäll, insug, filter mm utan bromsservo. _________________ Karl Brag |
||
|
Jag kan tänka mig att möjligheten att besikta bilen är en hyfsat viktig faktor i sammanhanget. Att byta insug till besiktningen är rätt enkelt men att börja byta bromsdelar...för att besikta utan servo kan bli knepigt - om besiktningspersonalen märker det, förstås.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Gustaf har så rätt. Byta insug till besiktningen tar inte mer än en 15 min, men att börja bygga om bromssystem varje gång blir tyvärr för bökigt. Det hade visserligen varit trevligt att skrotat servot, men i dagsläget är det tyvärr inte ett alternativ.
Map sensor har jag ingen så det problemet slipper vi. VAkaum till servot funkar alltså att ta ur sidan på insugsröret, då går det bara in i en kanal. Tempen var ju lätt löst, varför tänkte jag inte på det. Alternativt kan man använda Lumenitions nya kolfiberinsugsbox och sätta sensorn där i, vet dock hur varken kvalité eller funktion är på den. Men det ser ju tjusig ut
http://www.lumenition.com/airbox.pdf
[/img] _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Precis som du själv kommit fram till funkar det bra att koppla bromsservot till en kanal, är ju så på alla weberinsug tex.
Har man däremot mappsensor kan det nog vara klokast att ta från alla kanaler, och sedan in i en burk för att utjämna pulserna. Men det slipper du ju :-) Skall du ha kvar original insprutning eller blir det nåt annat? Mikael _________________ Mikael Hägglund |
||
Jag kör redan med ett omex 500 sprut. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Nej, inte "måste" men det är enklare att mappa när man har kostant differentialtryck över spridarna. I en sugmotor är det inte lika känsligt som på en motor med överladdning, man jobbar ju i ett smalare register av tryck i insuget. Jämfört med konstant difftryck så kommer bilen att vilja gå fetare på tomgång/låglast (när du har "vakuum" i insuget) eftersom det "effektiva" soppatrycket ökar utan tryckkompensationen inkopplad. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
så inget måste men om det inte blir för bökigt att lösa det på ett vettigt så kan man strunta i det. Hur lämpligt är det att ta upp ett hål till i insuget (motsatta sidan till vakumet för servo) i insuget? Eller är det isf bättre att koppa allt till en mindre burk och sedan bara en slang till insuget?
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Ska inte boxen minska arean ju längre från öppningen man kommer för att ge samma mängd luft till alla kanaler? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
ofta ser man ju den lösningen, iaf på turboplenumen man har sett. MEn kikar man tex på BMW M3 dtm plenum så har det inte heller den formen, kansek på slutet men det kan ju vara för att det är trång under huven:
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Egentligen är det nog klokt att ta vakuum till servo från alla runners, gärna via en tank. Borde bli mer lika förhållanden då. Då kan du ju lika gärna ta referenstrycket till soppatrycket där också.
Luftfilterboxen är väl i första hand just en luftfilterbox, spjällen sitter ju "efter" den så utformningen är nog inte lika kritisk som för ett plenum som sitter mellan spjäll och ventiler. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2321 besök totalt |