Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Krönet vid Flugplatz med 911?
1817 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Kanske fel forum kanske skulle vara Körteknik? Någon moderator får flytta isf.

Med en konventionell riktigt snabb bil har jag inga problem att åka fullt på Flugplatz. I en 911 http://www.itsfun.nu är det ett riktigt äventyr och jag känner mig väldigt osäker på om jag vill ladda på fullt, känner inte riktigt att det går för bakvagnen och hela bilen blir extremt orolig. Har ni andra sådana problem med just 911 pga motorn bak elr är det fel på bilens balans? Har hållt på att åka av ordentligt där då bakvagnen börjat studsa. Mao, den här bilen uppför sig inte som en vanlig bil, är det 911 syndrom elr är det fel på chassit? Samma grej över Sprunghugel oxå.

Bromma
Här sen Dec 2002

Quiddelbacher Höhe/Flugplatz är ju lite hårigt. Tycker dessutom att det blivit värre i år sedan de planat ut själva krönet. Förut var det ett distinkt "hopp", nu är det liksom först en avsats och sedan ett krön.

Jag vet inte om 911:a är värre än andra men då de ofta går fort(are) än andra och dessutom har en viktfördelning som knappast är optimal för den här typen av luftfärder så skulle jag säga att det upplevt är långt ifrån onormalt.

Det är nog helt enkelt vettigt att pruta av lite ingångsfart för att få stabilitet och därmed gas tidigt.

Sedan hör det väl till saken att din 911:a besitter lite mer pulver än de flesta vilket säkert ökar på "problemet"!

Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Quiddelbacher Höhe/Flugplatz är ju lite hårigt. Tycker dessutom att det blivit värre i år sedan de planat ut själva krönet. Förut var det ett distinkt "hopp", nu är det liksom först en avsats och sedan ett krön.

Jag vet inte om 911:a är värre än andra men då de ofta går fort(are) än andra och dessutom har en viktfördelning som knappast är optimal för den här typen av luftfärder så skulle jag säga att det upplevt är långt ifrån onormalt.

Det är nog helt enkelt vettigt att pruta av lite ingångsfart för att få stabilitet och därmed gas tidigt.

Sedan hör det väl till saken att din 911:a besitter lite mer pulver än de flesta vilket säkert ökar på "problemet"!

Ska man bara släppa av gasen alt bromsa före elr på krönet? Bromsa på har jag för mig ska vara fel???

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Qvarnis skrev:
Ska man bara släppa av gasen alt bromsa före elr på krönet? Bromsa på har jag för mig ska vara fel???

Bromsa på krönet är säkert ingen hit. Iaf inte om man har ABS (det kanske du inte har ) då vissa (iaf äldre) system brukar få fnatt i det läget.

Jag har tidigare alltid hållit fullt över krönet för att sedan bromsa när bilen satt sig, men nu tycker jag att det blivit så konstigt där. Det känns mer som två eller tre mindre gupp ist för ett som det var innan "renoveringen". Senaste gångerna har jag lättat på gasen redan innan krönet. Men det kanske bara jag som är lite feg.

Bromma
Här sen Dec 2002

Qvarnis skrev:

Själv så släpper jag av lite innan det första krönet - går sedan med halvgas över det och över nästa, där bromsar jag till och svänger in.

Jag har sett VLN-bilar bromsa i uppförsbacken, troligen för att stabilisera innan de går över krönet. Det viktiga är ju att absolut inte bromsa när bilen är i "luften", jag har gjort den någon gång och trots ett modernt chassi och bra ABS höll det på att sluta i tårar.

Med en "gammel-elva" och massor av hk skulle jag definitivt inte skämmas över att lägga en broms redan i uppförsbacken, gå över krönen med konstant gas, bromsa på "platten" och svänga in.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Saxat från ringenkursen här på rejsa:
"2. Nu ser du en brant uppförsbacke, Quiddelbacher Höhe, framför dig. Släpp ut bilen till vänsterkanten innan den brantaste delen på backen börjar. Så att du följer vänsterkanten uppför backen och har bilen helt rak över det kraftiga backkrönet.
Har du en snabb bil, så har du redan hunnit få i femman här och tycker kanske att det börjar gå lite väl fort! Då kan du passa på att släppa gasen i uppförsbacken, så tappar du mycket fart."

Själv håller jag på med mental träning om att jag skall försöka låta bli att släppa gasen där.
Men så har jag inte en så snabb bil heller...
Jag får inte i femman förrän efter Flugplats.
Har man en riktigt snabb bil, så bör man givetvis kanske både släppa gasen och bromsa till i uppförsbacken.
Men det bör i så fall ske innan man kommer fram till backkrönet.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Klokast är väl att släppa lite i uppförsbacken så att man har lugn och stabil bil och tveklöst kan skicka på fullt när man ser att man grejar dubbelhögern.
Men jag faller tyvärr ofta för macho-inviten och hålla fullt över krönet. Det kan ju stå någon med en kamera och filma!

Jag har inte kört i år således inte sedan de "hyvlade" till det....

Bromma
Här sen Dec 2002

Peeter skrev:

Kanske finns det anledning att revidera texten något nu sedan de ändrat krönet? Du får väl prova i nästa vecka!!

Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

Är ingen större fan av "nya" krönet , som Anders D var inne på , känns som man kör över en kamel nu, mot en dromedar tidigare , bilen blir orolig x2 nu

.... håller iofs fullt i år , men det beror mer på att jag har en ny långsammare bil .

Shoppingclion
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Peeter skrev:

Kanske finns det anledning att revidera texten något nu sedan de ändrat krönet? Du får väl prova i nästa vecka!!

Texten är väl ganska flexibel redan i dagens utförande.
Antingen håller man fullt eller så saktar man av lite innan krönet om man tycker att det går för fort!

Givetvis skall det bli kul att testa kamelpucklarna med Lådbilen nästa vecka.
När jag åkte ett turistvarv med fullpackad Passat Variant med familjen i ösregn i somras,
så upplevde jag ingen större skillnad på Quiddelbacher Höhe.
Kan ju iofs bero på att vi åkte i 13:45 BTG-tempo.

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Totalt OT, men jag kunde inte låta bli att lägga in detta här, satt och bläddrade i en Teknikens Värld där en förare berättar om Flugplatz:

"När vi kom till Flugplatz låg jag femma.
Vid Flugplatz lättar bilarna i 250 km/h.
Min slog ner snett.
Sen bara studsade jag av banan och rakt genom ett räcke.
Det slog stopp totalt.
Alla hjul flög av, nosen blev skrot och monocoquen går nog inte att rikta.
Det gick så fort att jag inte han tänka något.
Rädd blir jag förresten aldrig - när nåt händer har jag fullt upp med att försöka styra."

Vem skrev detta och vilken förare gick det sämre för i samma lopp?

Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Superswift skrev:
Totalt OT, men jag kunde inte låta bli att lägga in detta här, satt och bläddrade i en Teknikens Värld där en förare berättar om Flugplatz:

Min slog ner snett.
Det slog stopp totalt.
Rädd blir jag förresten aldrig - när nåt händer har jag fullt upp med att försöka styra."

Ronnie Peterson och Niki Lauda?

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

japp!

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Superswift skrev:

Min slog ner snett.
Det slog stopp totalt.

Skall man tolka det där som att de inte bromsade innan?
De där 70-tals F1orna var inte precis några under av krocksäkerhet, mest tunn aluminium och dessutom dog de som flugor, så rädd av sig var nog ingen bra egenskap om man ville lyckas i den serien på den tiden.

#24, #64, #88
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Superswift skrev:
japp!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag håller fullt över med CSLen i hoppet. Rickard och Ted gör det samma.

Även i Swedenkrytz går jag fullt över i CSL på 5an och växlar ner till 4an vid inbroms före turn in punkten inför den snabba vänstern. Om jag kör igenom den snabba vänstern efter hoppet på femman känner jag inte samma kontroll (tryck över bakvagnen) och således vågar jag inte köra lika fort igenom.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Jag håller fullt över med CSLen i hoppet. Rickard och Ted gör det samma.

Även i Swedenkrytz går jag fullt över i CSL på 5an och växlar ner till 4an vid inbroms före turn in punkten inför den snabba vänstern. Om jag kör igenom den snabba vänstern efter hoppet på femman känner jag inte samma kontroll (tryck över bakvagnen) och således vågar jag inte köra lika fort igenom.

opps, sorry, jag skriver ju på Johans dator, tänkte inte på det .
Hälsningar från ett grått och dimmigt samt väldigt blöt Nurburgring.
Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
1817 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande