Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1337 besök totalt |
Ringmysterier
Det har tydligen funnits nån lite påfart vid Bergwerk en gång i tiden, vilket diskuteras här: http://forums.atlasf1.com/showthread Nån som vet nåt mer? och vad fyller huset på utsidan i Bergwerk för funktion? ![]() Mera mysterier här: http://sudschleife.8200rpm.com/myste _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Re: Ringmysterier
Jag tror det är ett pumphus. Det är i alla fall inhägnat och mycket större när man står jämte det. ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Under 24-timmars gick jag och Johan från Steilstrecke ända ner till Adenau, viss passerade huset, tänkte dock inte så mycket på det. Satt några funktionärer brevid, det är dock gansa brant upp mot banan.
Gick sedan från huset mot stora vägen, infarten skyddas av en bom. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Jag har tog faktiskt några bilder på den aktuella platsen vid samma tillfälle som Daniel var där.
Här visas banan från flaggvaktsposteringen i riktning mot huset. ![]() Denna bilden är tagen med huset precis bakom mig mot posteringen i riktning mot Ex-muhle. ![]() _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
En bit ner i den här tråden ser man mina bilder från flaggposteringen vid Bergwerk. Det är brant att klättra upp dit!
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag tycker iofs att det är jättespännande med mysterier, bortglömda saker osv men i just det här fallet så tror iaf jag på teorin om att det var en infart för arbetsfordon under byggandet av banan. Iom att banan är så lång så fanns det förmodligen en hel del olika vägar in under bygget. Det finns ju än idag några ställen där man skulle kunna ta sig in på banan om man hade de rätta kontakterna/verktygen.
De enda in/påfarter till ringen jag hört talas om (förutom den gamla vid T13 som numera är flyttad till Döttinger Höhe) är Bredscheid och en påfart som lär ha funnits till Südschleife. _________________ Anders Dauner |
||||
En annan sak jag har funderat på är att det fanns eller finns en skylt på bron i Quiddelbacher-Höhe, som visar att man ska svänga höger innan backen börjar upp mot Flugplatz, om man vill åka till Bonn eller Köln? (Minns inte riktigt vilka städer det var).
Har alltid när jag sett den, undrat varför den står där. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Sitter ju något liknande vid "infarten" till Pflanzgarten också. Skylten visar vänster för att komma till B258 har jag för mig. _________________ Anders Dauner |
||||
Tysk humor? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag är nästan säker på att huset är ett pumphus.
Det är rejält brant upp där - att ta sig upp till flaggposten kräver en liten insats (och är väl egentligen inte tillåtet). Det finns ju en bra spaningspost lite tidigare upp i kurvan men även den är knepig att ta sig till, speciellt intressant om det är gott om vatten i den lilla å som rinner nedanför! Att vägen på kartan skulle vara någon planerad påfart som det spekuleras i på det andra forumet tycker jag verkar helt befängt. Varför skulle man vilja ha en påfart där? Det är ju precis i den yttre tangeringspunkten och dessutom lång från "civilisatinionen" och dessutom fanns det redan en i Breidscheid. Är det inte troligare att det helt enkelt är sista biten av en stig som kanske fanns där INNAN banan byggdes och att banan lagts där stigen en gång fortsatt uppför berget? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1337 besök totalt |