Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2166 besök totalt |
Flest banor per invånare?
Är det någon har en uppfattning om vilket land som har flest permanenta räserbanor per invånare? Sverige ligger kanske inte etta, men måste ju ändå ligga hyfsat till när Gotland och Björkvik är färdigbyggda? Då blir det 11 om jag inte räknat fel. Visserligen inga F1-banor, även om det körts F1 på ett par av dem, men ändå inte allt för illa. Italien och England har ju en hel del banor, men det bor ju även ganska många där. Tveksamt om de verkligen har så många ggr fler banor att de får ett bättre per capita-snitt. Visserligen högre kvalitet, men i mängd tror jag inte de slår Sverige. Kan inte tänka mig att Tyskland skulle ha över 100 fasta banor, de har nog inte ens många fler än Sverige. Vad har Finland, 4-5 stycken? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
I Tyskland är man väl numera upp i 3 eller 4 st permanenta banor...
Mao ett U-land på den fronten. |
||||||
ok då... ![]() men vad göra för alla som vill gasa av sig med gatbilen och inte bor granne med denna bana... Har fått för mig att asfaltsrally och RS-är mkt poppis i Tyskland. |
||||||
Kanske kunde vara ngt att försöka göra nga kronor på? ![]() |
||||||
Hockenheim och Lauzitsring är minst lika skoj som de svenska banorna och sedan finns det ju gott om banor av mkt hög standard i grannländerna också, som A1, Salzburgring, Spa, Zolder och en drös med banor i Frankrike. om inte det skulle räcka så har de ju världens längsta högfartsbana tillgänglig. ![]() |
||||||
Skulle säkerligen gå och dessutom är de ju svindyrt med banträffar i UK, så där borde det finnas underlag för sånt. |
||||||
Tyskarna har ju även fler banor som oschersleben, Sachsenring och Norisring, men de är ju även som sagt 10 ggr fler. Om intresset skulle vara samma som här så borde det vara knökfullt på deras banor. De svenska banracingstallen får väl hyra ut sina långloppskärror till Europeiska racing-wannabies som kan tänka sig att åka lite på en svensk bana. Men sånt görs kanske redan?
Men till ursprungsfrågan, finns det något land som har fler permanenta räserbanor per invånare än Sverige? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Monaco borde väll ligga bra till även om banan är lite svårkörd med gatbilar när inte halva stan är avspärrad men för f1 bilar duger den ju. För det borde inte bo så många i monaco kan man tycka.
Så den gills väll inte riktigt om vi pratar om banor vanliga svensson's kan köra på vill säga. _________________ Thomas Tegbäck |
||||||
Är Norisring permanent eller är det jag som blandar ihop den med någon annan?? ![]() _________________ /David Söderblom |
||||||
Norisring är väl en stadsbana i Nürnberg? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Jo, det har ni nog rätt i. Jag kom bara ihåg att de kör/körde DTM där och att det är en gammal 'bana'. Erding då? Men sen kan jag nog inga fler permanenta tyska banor. Så det skulle alltså bli 7 tyska banor, om man tar med Nordschleife som en egen bana: Erding, oschersleben, Sachsenring, Hockenheim, Lauzitsring, Nürburgring och Nordschleife.
Spanien har förresten en hel del banor av ganska hög kvalitet, om än knappast i samma antal per capita som Sverige. Men det är ju lite svårt att veta också, banor som t.ex. Midlanda är ju inte direkt jättekända utomlands, så det kanske dräller av den typen av banor. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Enligt http://www.etracks.freeserve.co.uk/index.html så har Storbrittanien 17 banor.
Nä, Sverige vinner nog den här grenen. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
I SBF:s framtidsdokument står det: "Sverige är unikt. Det finns inget annat land som har en så stor bilsportverksamhet i förhållande till sin folkmängd."
Vilket ju är lite märkligt med tanke på att bilsport inte precis har fått någon framträdande position i TV och andra media, även om det blivit bättre de senaste åren. Synd bara att det inte blir så stora internationella tävlingsframgångar av intresset, även om det finns ett flertal som är och har varit bra i serierna under F1. om man ser till NM i karting de senaste 3 åren så ser det ut så här:
Våldsam svensk dominans alltså, men sedan verkar det vara stopp... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
om Skandinavien skulle slå sig ihop så har vi massvis med racingbanor.
I Finland tex finns det 6 stycken aktiva(inklippt från SBF). 19.Alastaro* 20.Botnia Ring 21.Helsinki (ITC) 22.Hämeenlinna 23.Kemora 24.Motopark Nära Vasa finns en bana som heter Jurva dessutom. IOFS är väl Helsinki inte en permanent bana utan stadslopp. Själv har jag kört på Alastaro och den är en riktigt bra bana. Hämeenlinna är en gammal bana som är nästan skräckinjagande på sina ställen, man vet att man måste hålla på gasen en stund till trots att man inte ser ett skatt av att banan böjer 90 grader åt höger. ![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2166 besök totalt |