Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1611 besök totalt |
Mer racing - 9-timmars
http://www.9-timmars.com/ /Magnus T Patrik: ska kanske läggas till i översikten? _________________ ![]() |
||
Kan väl tilläggas eftersom det var jag som skickade länken till Magnus....
Att det är ytterligare en form av Endurance-racing med mer betoning på enkelt och billigt...... t.ex så har dom en mycket enkel och klockren begränsning som gör att bilmaterialet inte utvecklas allt för mycket... Dvs om man kör fortare än 1.26,980 på Karlskoga banan så blir man diskad ![]() |
||
Platsar klockrent Magnus. Kanske t.o.m. att man skulle kunna få min genuint snåle (i alla fall på det här området) polare och mekaniker intresserad av de här. Om man skulle räta ut 924:an och bygga räser trots allt...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Fredrik: Du kommer inte ihåg ett gäng tokar som åkte en mkt långsam kadett 1200cc -99 eller var det -00 som kallade sig "Team Bendover racing"? vi låg på varvtider 10-15sek saktare än alla andra med hamnade ändå på mitt plasering i resultatlistan pga snabba pitstopp och att bilen höll hyffsat.
Detta var då jag såg ljuset och blev torsk på racing för gott ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
1.20-1.30 enligt https://rejsa.nu/?bana_info.asp?gell
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
De snabbaste i SLC klass 1 (vilket jag förmodar att ni skall köra i) klarar varvet på 1.17-18. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||
Jag tror det blivit lätt förvirring om vilken tid du syftade på när du sa "motsvarande"? Lefors om SLC klass 1 eller diskvalificeringstiden i 9-timmars eller kanske ytterligare nån annan?
![]() ![]() _________________ ![]() |
||
1.26 är inte speciellt snabb tid.... men å andra sidan tiden som 9-timmars gänget satt upp är mening att den inte ska vara snabb eftersom det ska gå att åka med en "skrotbil" och ändå hänga med..... Det är budget liksom
![]() Som jämförelse kan nämnas att våra 2liters Gr N bilar åker på 1.22 tider på Karlskoga förra året och med diff i år lär det väl gå lite fortare. |
||
Sorry! ![]() Jag menade lägsta tid man får köra på i nio-timmars. Förstår nu att det måste vara 1:10-tiden på Kinnekulle. Det klarar jag precis med Polon och R-däck. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
R-däck gör 1,5 - 2 sekunder på snabbaste varvet , men stora skillnaden med R-däck är att det är snabbt hela tiden medan dom flesta gatdäck är snabba i 10-15 varv sen överhettar dom på en racebil. Dom långsammaste åker väl en 4-5 sekunder långsammare i klasserna... oftast så kan det vara större skillnader inom ett team mellan dom olika förarna än det är mellan teamens snabbaste förare totalt sett. Så det skiljer mer på förarna än på bilarna i fart. |
||
Tja, livet är inte logisk alltid ![]() ![]() ![]() Men nedanstående siffror stämmer ju ändå .... Men när det gäller 9-timmars 1.26.980 så klarar alla SLC Kl.3 och Kl.1 bilar den gränsen med råge, fast det gör ju halva startfältet i 9-timmars med (eftersom det alltid är en 4-5 st som blir diskade för att ha åkt för snabbt) så om man ska åka där är en av dom viktigaste tillbehören en bra Laptimer utplacerad i kurvan före start och mål... så man hinner bromsa in lagom. ![]() Jag vet eftersom jag hjälpt jimmy med tidtagningen dom senaste ? åren. Så det är mer skoj än hård racing, och det är inget fel så länge man vet vad det är. ![]() |
||
Jo, det är ju bra att det finns nåt för alla.
![]() ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1611 besök totalt |