Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bakaxel på Starlet rwd, någon med erfarenhet?
5401 besök totalt
Fege
Kalmar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
bakaxel på Starlet rwd, någon med erfarenhet?

Hej!

Finns det någon som har någon erfarenhet om vad man kan köra för bakaxel till starlet rwd istället för orginal? Gärna en med diff . Passar en bakaxel från volvo 240 eller 740? Är den fär lång eller går det med fälgar med hög ET?

Ni som har erfarenhet av byggande på Starlet rwd hör gärna av er

_________________
Fredrik Gehammar

Kör: Honda Civic -91 n/a
TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019
Superstage: 1.18.17 r-däck
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det stel axel på dom? Eller klump och drivaxlar?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Escort-axlar användes det mest när vi körde dom i Rally Standard-B, då med ca 120Hk har jag för mig att vi hade som bäst i 1300........ Original-axlarna krokade direkt.... Och volvo-axeln ansågs för klumpig jämfört med Escortens som aldrig var något bekymmer med.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kristian Larsson skrev:
Är det stel axel på dom? Eller klump och drivaxlar?


Stel axel......

För övrigt kan nämnas att just Toyota Starlet av den gamla RWD modellen var den ULTIMATA nöjesmaskinen när det gäller tävlingsbilar..... gick att köra hur hårt som helst..... finns många fina berättelser om den. Inte minst när Arne Allansson totalvann en SM tävling med en sån.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



om Escortaxeln gick dit, funkar det med 240-axel också (den är inte så mycket bredare), i alla fall om man väljer hyfsat högt ET. Kanske onödigt tung och klumpig, men oftast billigare än en Escortaxel med diffbroms. I alla fall om du ska ha en Atlasaxel som pallar 250-350 hk eller så.

Den engelska axeln (standardmonterad på en hel del Escort) pallar kanske 150-200 hk och en sådan svänger man ihop med diffbroms för inte så blodiga pengar. Akta dig bara för den tyska lilla axeln som satt på de flesta svensksålda Escort MkII, den håller inte för något...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fege
Kalmar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Tack för alla snabba svar!

Då får det nog bli en volvo axel trots allt eftersom det är antagligen det lättaste att få tag på. Motorn är en standard volvo b21et motor utan IC. Det finns tyvärr inte någon plats för den om man inte vill ha den utanför bilen

Men en volvo axel med spole borde funka hyffsat för ca 160hk?

Fredrik SLC: Jo jag får hoppas att bilen blir rolig, men det tror jag när en diffad bakaxel och större bromsar sitter på Har du tävlat med starlet innan? Du kanske har några tips för en bra balans i bilen osv?

_________________
Fredrik Gehammar

Kör: Honda Civic -91 n/a
TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019
Superstage: 1.18.17 r-däck
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag har hängt dit en 1031 axel på min gamla starlet som jag hade och busade med. Om man använder sig av hjul från en 850 så går det skapligt med bredden. Kan få rulla ut skärmkanterna litegrann men gör du det så funkar det. Körde även med 240 turbofälgar och då fick man rulla ut kanterna rätt mycket.

_________________
Jonas Edling
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fege skrev:
Tack för alla snabba svar!

Då får det nog bli en volvo axel trots allt eftersom det är antagligen det lättaste att få tag på. Motorn är en standard volvo b21et motor utan IC. Det finns tyvärr inte någon plats för den om man inte vill ha den utanför bilen

Men en volvo axel med spole borde funka hyffsat för ca 160hk?

Fredrik SLC: Jo jag får hoppas att bilen blir rolig, men det tror jag när en diffad bakaxel och större bromsar sitter på Har du tävlat med starlet innan? Du kanske har några tips för en bra balans i bilen osv?


Jo, jag har tävlat i Rally med Starlet i en 3-4 år...... fast vi åkte med originalmotorn lätt trimmat enligt dåtidens Std B reglemente... Och med dom vikterna och effekterna så var den PERFEKT......

Med en Volvo motor och högre vikt både fram och bak , så är det en helt annat fordon som jag inte kan säga några tips om tyvärr..... förrutom möjligen det man såg av Bistings kamraters starlet som dom stoppade i en toyo 2l turbo i... då blev den totalt okörbar med så mycket effekt och gick sen mycket bättre med en original V6 motor som stoppades i den senare..... så grundtipset är väl , håll ner VIKT och EFFEKT.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78



Någon som har lite mått på axelbredden? eller spårvidd?

/Bo-Göran

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Starlet

Jag byggde en SSK Starlet för många år sedan. Escortens race fjäderben passade perfekt, sedan tog jag Escortens bakaxel (engelska) Pinto motor och en roketlåda fungerade perfekt.Volvo axel borde vara för tung för en så lätt bil. Engelska axeln är ju perfekt man kan ju byta utväxling på 20 min och gott om reservdelar hos Burton.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Bo-Göran skrev:
Någon som har lite mått på axelbredden? eller spårvidd?

/Bo-Göran


Spårvidd 136 eller 138 har jag sett uppgifter på. Någon som kan bekräfta/dementera?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78



Jet skrev:
Bo-Göran skrev:
Någon som har lite mått på axelbredden? eller spårvidd?

/Bo-Göran


Spårvidd 136 eller 138 har jag sett uppgifter på. Någon som kan bekräfta/dementera?


Det är kanske en vanlig bredd?

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Fege
Kalmar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Ja, bilen blir ju en hel del tyngre med b21 och volvoaxel tyvärr. UNDERhållningen blir nog helt okej även om inte VÄGhållningen blir helt super med tanke på tyngden

M3Jonas: Det låter som det skulle vara något för mig en 1031a. Var det något speciellt bök med att få dit 1031an? Det får nog bli ett par fälgar från 850 med hög ET, vet du hur breda däck man kan få in ungefär? 185or?

_________________
Fredrik Gehammar

Kör: Honda Civic -91 n/a
TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019
Superstage: 1.18.17 r-däck
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Bakaxeln till vår 240 väger 115 kg, med hjul och allt. En rätt hyfsad ofjädrad vikt på en liten Starlet.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: bakaxel på Starlet rwd, någon med erfarenhet?

Fege skrev:
Hej!

Finns det någon som har någon erfarenhet om vad man kan köra för bakaxel till starlet rwd istället för orginal? Gärna en med diff . Passar en bakaxel från volvo 240 eller 740? Är den fär lång eller går det med fälgar med hög ET?

Ni som har erfarenhet av byggande på Starlet rwd hör gärna av er


Varför fråga om erfarenheter när du redan bestämt dig

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Spole?? Ska du sladda i en grusgrop eller bränna däck vid korvkoket så är spole ypperligt i alla andra fall i princip värdelös...

Volvos gamla 240 axel (eller skitgamla ska det väl vara eftersom den "nya" oxå är gammal som gatan) 1030 mao är ett snäpp lättare än 1031-axeln. Den är dessutom inte särskilt svår att hitta med lösa axelrör och kluns i aluminium, minus 15 kg ungefär om jag inte minns fel. Ska du göra McRae inspirerade hopp eller åka med ohemula mängder vrid så ramlar den i bitar, annars funkar den fint. Visserligen finns 1031 oxå i alu-variant men om du mot förmodan hittar någon så får betala sisådär en skottkärra Boyarder för att få med den hem...

_________________
Karl Brag
Citera
Fege
Kalmar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Jag har inte bestämt mig för något ännu, självklart vore det bästa en escort axel av den starka sorten det bästa alternativet. Frågan är om jag kan hitta en sådan i närheten var jag bor och till ett humant pris? Volvo axlar är inte speciellt dyra och jag behöver inte åka speciellt långt för och hämta, där av intresset.

Men är det kanske är någon vänlig själ här som har någon escort axel liggandes?

115kg låter ju väldigt klumpigt måste jag säga men orginal axeln höll tyvärr inte så något annat måste det bli. Jag får fundera lite.

_________________
Fredrik Gehammar

Kör: Honda Civic -91 n/a
TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019
Superstage: 1.18.17 r-däck
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Som sagt, om Volvo 240-axel funkar kan du lika gärna leta Capri MkII/III (2.0) bakaxel. De är inte speciellt ovanliga, samma bredd som 240 och håller för runt 350-400 hk i 1200 kg Capri. Axeln väger runt 58 kg (utan hjul, med trummor).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Opel Rekord har ju stel axel, med diverse olika bredder. Finns en med diffbroms i en del dieselkombi från 80-talet.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Jag har ett skal till en AE86 bakaxel liggandes.
ingen diff eller axlar.

Dock är detta samma axel som satt på Daihatsu Charmant 1983 som såldes i Sverige

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Anders Karlsson skrev:
Opel Rekord har ju stel axel, med diverse olika bredder. Finns en med diffbroms i en del dieselkombi från 80-talet.



Ascona/Mantaaxlar kan även de vara ett alternativ, inte höjden av hållbarhet, men funkar bra i en lätt bil med 185-205 gatdäck.

(effekten är ju egentligen inte nåt problem om du inte har grepp överskottet går upp i rök)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
bakaxel på Starlet rwd, någon med erfarenhet?
5401 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande