| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck till Lotus Europa
|
1930 besök totalt |
|
Däck till Lotus Europa
Jag funderar på att skaffa nya fälgar med R-däck till min Europa. Min tanke är 6x13" eller 7x13. 7" är kanske lite väl biffigt, jag ska ju inte tävla med bilen. Men frågan är vilka däck som finns, vad de kostar och hur bra de är. Troligt är ju att det inte direkt kryllar med alternativ till 6x13". Vad skulle det motsvara för däcksbredd? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
|
Re: Däck till Lotus Europa
185/60/13 A048 soft eller medium Kalas på marcosen 690 kg Edit på 6 tums fälgar och soft Johan Lundberg _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
ok, var köper man sådana? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
|
http://www.khmotorsport.se/index.htm
Beroende på hur länge de skall räcka medium eller Soft _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
R-däck
Jag har sålt flera A048 M till Europaåkare med gott resultat, de flesta som har dessa bilar kör på på bana och på landsväg och däcken klarar det mycket bra. 185-60-13" kostar 916 kr styck ink moms. Finns på www.orionracing.se 0732-413444 Martin F _________________ Martin Fridholm - |
||||||
|
Vilken storleksordning på "länge" rör det sig om här, och hur stor är skillnaden mellan medium och soft? Har letat runt lite här, men hittar inget solklart svar. (Det mesta handlar ju om stora, tunga saker. )
Jag tänker köra A048 205/60R13 runt om på en Westfield med en bit över 170 hp och troligen någon % mer vikt bak än fram. Bra grepp på bana är önskvärt, men det ska helst gå att åka till banor, träffar, nöjesåka mm utan att beställa däck pallvis. Seriös tävling har jag inga direkta planer på än iaf.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Förlåt Max ! lite trådkapning
A048 är dom bättre än 032orna på lätta bilar ? ? funderar på o byta på europan samtidigt som MGn (båda lätta välbalanserade bilar 600 kg på europan / ca 800 kg på mgn) _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
JA! men på mgn får du nog ta medium.. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Däck till Lotus Europa
|
1930 besök totalt |