Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 18656 besök totalt |
Den rafflande upplösningen i roadsport C bör bli såhär om jag räknat rätt. 2:an till 5:an inom 3 poäng!
Gratulerar! Vi får hitta på ngt tröstpris till fredrik som kom på första dasspappersplaceringen med minsta möjliga marginal efter en hård säsong ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Eftersom jag inte är så knusslig så gissar jag på den vita Renaulten, den är ruskigt vass på rakan. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Den gick i Växjötrakten tidigare, och var då med när vi körde Smålandscupen. Det är möjligt att den är nedtrimmad/uppviktad sen dess, men då var det en B-bil (skall vara samma räknesätt som MGCC) och en ruskigt snabb sådan.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Renaulter, 7or eller miator... det spelar ju egentligen ingen roll; vissa kan leva med att fuska - med berått mod, genom att intala sig att "alla andra fuskar ju i a f", eller genom att intala sig själva att det ändå på något sätt inte är fusk ![]() Det är ju bara att inse; vi kommer inte att riva några motorer för att leta efter oegentligheter, så det är ju bara att bita ihop och göra sitt bästa. Eller ska vi samla in pengar till en kombinerad rullande landsväg/våg och ha med den på varje tävling? ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Vissa motortyper kan man kanske iofs optimera inom omodifierat så att de övervinner transmissionsförlusterna (sprut, tändning och avgas), speciellt om de har sugrör till avgassystem och varvas pyttelite orginal. Finns det ingen med avancerad bildbehandlingsutrustning som kan fixa sånt här via video från bankanten (storebror ser dig)? Kanske kan man göra det som ett exjobb i matematik eller nåt... Det hela är ju lite frågan om man skall luta sig på reglementet eller skapa "rättvis" och tight racing. Att ha två rejs, ett med stående start och ett med handikappstart är ju lysande eftersom det ger tight racing i bägge ändar (så gått det går iaf). Stående start är ju speciellt och att med snabb bil behöva varva långsammare för att komma ikapp är ju också ett moment. |
||||||
IMo finns det ett mycket enklare sätt att mäta detta
Genom att ha en anordning som mäter hastighet och acceleration i bilen och ha en fördefinerad kurva/tabell om maximalt tillåten acc vid olika hastigheter så kan man mäta detta. Visserligen frångår man då kg/hk men det ju egentligen en omskrivning för acceleration kan man säga. Denna anordning kan antingen brukas ngn gång på säsong genom att en funktionnär åker med ett eller ett par varv på banan med mätutrustningen i knät (laptop + gps) eller att man låter tillverka en liten mojäng stor som en transponder ungefär som alla har i bilen. Då kan man t.ex använda sig av hastighetsmätarsignalen eller en liten givare + magnet på kardan/eller drivaxel om bilen inte har en användbar hastighetssignal. Denna signal loggas av mojängen och läses av efter målgång i depån via blåtand eller nått. Denna tråd att ett stort behov av splittning.... _________________ Pär Hylander |
||||||
Jo... men... det är ju "tidsträningarna" som ger poäng och pokaler... Och tight racing förknippas nog inte av alla som något positivt, utan kanske som att man utsätter sig själv och bilen för större risker. MGCC KM ger ju även de mindre riskbenägna en chans att tävla, vilket är toppen, tycker jag. ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
C är ju minst 9.51Kg/KW och formeln för att mäta det är 1000/(a*v) om jag gjort enhetsanalysen rätt (allt mätt i meter, sekunder och kilogram).
|
||||||
Roadsport C
Ännu ett inlägg i denna tråd trots allt Tackar för uppmärksamheten ang Roadsport C Förstår inte varför det i år talas så mycket om "fusk" med gränserna i reglementet. I fjol hade vi folk som körde med oregistrerade bilar, det har vi för övrigt haft i år också från tid till annan. Renualten gick fort 2003 också, kommer i håg att jag kände mig som parkerad på rakan på Knutstorp Att som Dennis gör dömma ut ett helt bilkoncept (över 40 år gammalt) mest för att andra moderna bilar inte kan konkurera är att nedvärdera nutida bilkonstruktörer. Bevisligen GÅR det att köra fort, både med Porsche och Mazda Miata tom Pontiac går att asa runt fort på Knutstorp och Sturup, även i en extrem backtävling. En del fuskar så det märks (oregade bilar mm), andra inte. Tänker pyssla vidare med min nya motor som skall passa en inklassning i Roadsport B för nästa säsong i MGCC. Det blir en Kentmotor Ford Escort) med samma kamaxel (GT original) som nu men med större ventiler, portad topp, smidda lätta kolvar, lättade vevstakar, 1630 cc +0.30", en liggande DCOE 40 eller 45 förgasare. Hoppas kunna krama ut 125-130hk med denna konfiguration, ca 35% mer effekt än jag har nu. Tänker köra vidare med ganska lågt toppvarv ca 6500RPM kanske upp till 7000RPM Ha de Bäst /Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Gnäll
Kommer säkert Goran ![]() ![]() ![]() Se tidigare inlägg, någon kör i B eller så är B och A förarna mindre gnälliga ![]() Skall själv försöka lägga band på min galla men eftersom det har gått bättre för mig i år än förra året så minskar gnället ![]() ![]() ![]() / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Re: Gnäll
![]() ![]() |
||||||
Re: Roadsport C
Ha, du ger dig inte ![]() Jag, som de flesta här (tror jag) gillar 7or för att man (om man undviker Caterham) kan bygga dem ruskigt snabba för väldigt lite pengar, men det är ju bara barnsligt att inbilla sig att det är något magiskt över konstruktionen; det är en kompromisslös konstruktion avsedd att vara SÅ LÄTT SOM MÖJLIGT med allt vad det innebär och den har med åren visat att den "håller". Miata (som jag kör) är en fantastisk konstruktion på alla sätt, för allt från banåka till vinterbruk, men bilen väger 300-500 kg mer än en 7a - det kan man inte snacka bort! Jag önskar dig all framgång i Roadsport B. ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Ja, åtminstone om man hört och sett den där danska (gul/svart?) på Knutan. ![]() Är annars inte så förtjust i dragsterlooken (sitta långt bak, alltså). Nä, man får väl hålborra rambalkarna. ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Tack Per! om din uträkning stämmer så är jag helnöjd med 4:e platsen. Då jag vid alla tillfällen utom då jag sitter bakom ratten på banan saknar den tävlingsinstinkt som du med flera är begåvade med så måste jag medge att 4.e platsen delvis kanske beror på lite tur med vilka medtävlanden som deltog (eller inte deltog) i KM3 och KM4 i Roadsport C. Men jag lovar att jag har kämpat på banan. Fredrik |
||||||
Kan man verkligen fråga sig?? Tittar man på höstracet så är Roadsport B ännu ojämnare än C. Mellan toppen och botten i C så skiljer det ungefär 8 sekunder (16 deltagare). Plockar man bort dom 3 försiktigaste förarna och dom 3 mest samvetslösa fuskarna (OBS jag menar inte det jag skriver, spetsar bara debatten lite) så skiljer det 2,2 sekunder fördelat på 10 bilar, ser ganska trevligt ut tycker jag. ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Det är jag inte sen om att hålla med om. ![]() JÄTTE-OT! ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 18656 besök totalt |