Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18656 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Den rafflande upplösningen i roadsport C bör bli såhär om jag räknat rätt. 2:an till 5:an inom 3 poäng!

Bengt Metz       63p
Stefan Winquist  42
Magnus Nambord   41
Fredrik olsson   40
Stefan Jönsson   39


Gratulerar!

Vi får hitta på ngt tröstpris till fredrik som kom på första dasspappersplaceringen med minsta möjliga marginal efter en hård säsong

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:


Däremot så jag blivit ifrånaccad av en annan Roadsport C bil, men jag är inte speciellt intresserad av att tala om vilken.


Visste inte hur tusan jag skulle skriva det där, men afaik så är det ingen rejsaskribent. Vill ändå inte skriva vilket ekipage det var för det blir såna spekulationer och insinuationer om ojuste trim


Eftersom jag inte är så knusslig så gissar jag på den vita Renaulten, den är ruskigt vass på rakan.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Den gick i Växjötrakten tidigare, och var då med när vi körde Smålandscupen. Det är möjligt att den är nedtrimmad/uppviktad sen dess, men då var det en B-bil (skall vara samma räknesätt som MGCC) och en ruskigt snabb sådan.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



FSN skrev:
Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:


Däremot så jag blivit ifrånaccad av en annan Roadsport C bil, men jag är inte speciellt intresserad av att tala om vilken.


Visste inte hur tusan jag skulle skriva det där, men afaik så är det ingen rejsaskribent. Vill ändå inte skriva vilket ekipage det var för det blir såna spekulationer och insinuationer om ojuste trim


Eftersom jag inte är så knusslig så gissar jag på den vita Renaulten, den är ruskigt vass på rakan.


Renaulter, 7or eller miator... det spelar ju egentligen ingen roll; vissa kan leva med att fuska - med berått mod,
genom att intala sig att "alla andra fuskar ju i a f",
eller genom att intala sig själva att det ändå på något sätt inte är fusk
Det är ju bara att inse; vi kommer inte att riva några motorer för att leta efter oegentligheter,
så det är ju bara att bita ihop och göra sitt bästa.
Eller ska vi samla in pengar till en kombinerad rullande landsväg/våg och ha med den på varje tävling?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Dennis Kullman skrev:
Eller ska vi samla in pengar till en kombinerad rullande landsväg/våg och ha med den på varje tävling?
Ett enkelt (men grovt) sätt är ju att göra G-Techmätnngar på rakan. Om G-Techen gissar väsentligt fler pållar på bakhjulen än vad motorn har listade så borde fler saker vara gjorda än att ändra insugstrattar och avgas.

Vissa motortyper kan man kanske iofs optimera inom omodifierat så att de övervinner transmissionsförlusterna (sprut, tändning och avgas), speciellt om de har sugrör till avgassystem och varvas pyttelite orginal.

Finns det ingen med avancerad bildbehandlingsutrustning som kan fixa sånt här via video från bankanten (storebror ser dig)? Kanske kan man göra det som ett exjobb i matematik eller nåt...

Det hela är ju lite frågan om man skall luta sig på reglementet eller skapa "rättvis" och tight racing.
Att ha två rejs, ett med stående start och ett med handikappstart är ju lysande eftersom det ger tight racing i bägge ändar (så gått det går iaf). Stående start är ju speciellt och att med snabb bil behöva varva långsammare för att komma ikapp är ju också ett moment.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



IMo finns det ett mycket enklare sätt att mäta detta

Genom att ha en anordning som mäter hastighet och acceleration i bilen och ha en fördefinerad kurva/tabell om maximalt tillåten acc vid olika hastigheter så kan man mäta detta. Visserligen frångår man då kg/hk men det ju egentligen en omskrivning för acceleration kan man säga.

Denna anordning kan antingen brukas ngn gång på säsong genom att en funktionnär åker med ett eller ett par varv på banan med mätutrustningen i knät (laptop + gps) eller att man låter tillverka en liten mojäng stor som en transponder ungefär som alla har i bilen. Då kan man t.ex använda sig av hastighetsmätarsignalen eller en liten givare + magnet på kardan/eller drivaxel om bilen inte har en användbar hastighetssignal. Denna signal loggas av mojängen och läses av efter målgång i depån via blåtand eller nått.

Denna tråd att ett stort behov av splittning....

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



NiklasFalk skrev:
Det hela är ju lite frågan om man skall luta sig på reglementet eller skapa "rättvis" och tight racing.
Att ha två rejs, ett med stående start och ett med handikappstart är ju lysande eftersom det ger tight racing i bägge ändar (så gått det går iaf). Stående start är ju speciellt och att med snabb bil behöva varva långsammare för att komma ikapp är ju också ett moment.


Jo... men... det är ju "tidsträningarna" som ger poäng och pokaler... Och tight racing förknippas nog inte av alla som något positivt,
utan kanske som att man utsätter sig själv och bilen för större risker.
MGCC KM ger ju även de mindre riskbenägna en chans att tävla, vilket är toppen, tycker jag.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Pär Hylander skrev:
IMo finns det ett mycket enklare sätt att mäta detta

Genom att ha en anordning som mäter hastighet och acceleration i bilen och ha en fördefinerad kurva/tabell om maximalt tillåten acc vid olika hastigheter så kan man mäta detta. Visserligen frångår man då kg/hk men det ju egentligen en omskrivning för acceleration kan man säga.
Det går ju aldeles utmärkt att räkna om vikt/effekt till max acc i G vid en viss hastighet.

C är ju minst 9.51Kg/KW och formeln för att mäta det är 1000/(a*v) om jag gjort enhetsanalysen rätt (allt mätt i meter, sekunder och kilogram).
Klass (Kg/KW)   V (Km/h)   A (max tillåten i g)
   9.51            60          0.642479457
   9.51            65          0.59305796
   9.51            70          0.550696677
   9.51            75          0.513983565
   9.51            80          0.481859593
   9.51            85          0.453514911
   9.51            90          0.428319638
   9.51            95          0.405776499
   9.51           100          0.385487674
   9.51           105          0.367131118
   9.51           110          0.35044334
   9.51           115          0.335206673
                             =1000/(V/3.6*Klass*9.82)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Roadsport C

Ännu ett inlägg i denna tråd trots allt

Tackar för uppmärksamheten ang Roadsport C

Förstår inte varför det i år talas så mycket om "fusk" med gränserna i reglementet.
I fjol hade vi folk som körde med oregistrerade bilar, det har vi för övrigt haft i år också från tid till annan.

Renualten gick fort 2003 också, kommer i håg att jag kände mig som parkerad på rakan på Knutstorp

Att som Dennis gör dömma ut ett helt bilkoncept (över 40 år gammalt) mest för att andra moderna bilar inte kan konkurera är att nedvärdera nutida bilkonstruktörer.

Bevisligen GÅR det att köra fort, både med Porsche och Mazda Miata tom Pontiac går att asa runt fort på Knutstorp och Sturup, även i en extrem backtävling.

En del fuskar så det märks (oregade bilar mm), andra inte.

Tänker pyssla vidare med min nya motor som skall passa en inklassning i Roadsport B för nästa säsong i MGCC.

Det blir en Kentmotor Ford Escort) med samma kamaxel (GT original) som nu men med större ventiler, portad topp, smidda lätta kolvar, lättade vevstakar, 1630 cc +0.30", en liggande DCOE 40 eller 45 förgasare.

Hoppas kunna krama ut 125-130hk med denna konfiguration, ca 35% mer effekt än jag har nu.

Tänker köra vidare med ganska lågt toppvarv ca 6500RPM kanske upp till 7000RPM

Ha de Bäst

/Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



ed inlägg

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Reflektion - varför ifrågasätts(läs:gnälls) det inte lika mycket i B eller A eller i Modsport?

Trevlig helg
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Gnäll

Kommer säkert Goran

Se tidigare inlägg, någon kör i B
eller så är B och A förarna mindre gnälliga

Skall själv försöka lägga band på min galla men eftersom det har gått bättre för mig i år än förra året så minskar gnället


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re: Gnäll

Bengt Metz skrev:
Skall själv försöka lägga band på min galla men eftersom det har gått bättre för mig i år än förra året så minskar gnället
Men vem ska då kommentera Miatorna med "200+hk"

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Re: Roadsport C

Bengt Metz skrev:
Att som Dennis gör dömma ut ett helt bilkoncept (över 40 år gammalt) mest för att andra moderna bilar inte kan konkurera är att nedvärdera nutida bilkonstruktörer.
/Bengt Metz

Ha, du ger dig inte
Jag, som de flesta här (tror jag) gillar 7or för att man (om man undviker Caterham) kan bygga dem ruskigt snabba för väldigt lite pengar, men det är ju bara barnsligt att inbilla sig att det är något magiskt över konstruktionen; det är en kompromisslös konstruktion avsedd att vara SÅ LÄTT SOM MÖJLIGT med allt vad det innebär och den har med åren visat att den "håller".
Miata (som jag kör) är en fantastisk konstruktion på alla sätt, för allt från banåka till vinterbruk, men bilen väger 300-500 kg mer än en 7a - det kan man inte snacka bort!

Jag önskar dig all framgång i Roadsport B.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Innerst inne tror jag vi alla vill åka sjua egentligen

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Josen skrev:
Innerst inne tror jag vi alla vill åka sjua egentligen

/Joachim


Ja, åtminstone om man hört och sett den där danska (gul/svart?) på Knutan.
Är annars inte så förtjust i dragsterlooken (sitta långt bak, alltså).
Nä, man får väl hålborra rambalkarna.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Pär Hylander skrev:


Vi får hitta på ngt tröstpris till fredrik som kom på första dasspappersplaceringen med minsta möjliga marginal efter en hård säsong


Tack Per!

om din uträkning stämmer så är jag helnöjd med 4:e platsen.

Då jag vid alla tillfällen utom då jag sitter bakom ratten på banan saknar den tävlingsinstinkt som du med flera är begåvade med så måste jag medge att 4.e platsen delvis kanske beror på lite tur med vilka medtävlanden som deltog (eller inte deltog) i KM3 och KM4 i Roadsport C.

Men jag lovar att jag har kämpat på banan.

Fredrik
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Goran skrev:
Reflektion - varför ifrågasätts(läs:gnälls) det inte lika mycket i B eller A eller i Modsport?

Trevlig helg
Goran



Kan man verkligen fråga sig?? Tittar man på höstracet så är Roadsport B ännu ojämnare än C.

Mellan toppen och botten i C så skiljer det ungefär 8 sekunder (16 deltagare). Plockar man bort dom 3 försiktigaste förarna och dom 3 mest samvetslösa fuskarna (OBS jag menar inte det jag skriver, spetsar bara debatten lite) så skiljer det 2,2 sekunder fördelat på 10 bilar, ser ganska trevligt ut tycker jag.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Josen skrev:
Innerst inne tror jag vi alla vill åka sjua egentligen

/Joachim

NÄÄ.. vill gärna ha deformationszonerna utanför skelettet

_________________
Otto Dürholt
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



otto.D skrev:
Josen skrev:
Innerst inne tror jag vi alla vill åka sjua egentligen

/Joachim

NÄÄ.. vill gärna ha deformationszonerna utanför skelettet


Det är jag inte sen om att hålla med om.

JÄTTE-OT!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Dennis Kullman skrev:
JÄTTE-OT!
Det ser mera ut som JÄTTE-ONT!

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Eftersnack
2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande