| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
1av 3 gånger laddar den bara 0.9 och slutar varva vid 3000
|
841 besök totalt |
|
Har byggt ny topp till bilen och nu har jag ingen tomgång ca 1 av tre gånger så verkar det som om den klipper tändningen vid 3000 rpm händer alltid vid samma varvtal, den laddar också bara 0.9 bar istället för sina 1.6 Jag kör ur verkstan drar på och den skjuter på kanon upp till 5500, växlar fullt till 5500 växlar sen så "slutar" den varva vid 3000. Nästa gång kan det vara på 4:ans växel, ibland trean. Kör jag sen 50 meter och drar på igen så går den som den ska. Prospark datatändning/sprut. en spole per cylinder och spjällägesgivare och tandskiva med givare på vevaxeln är väl som på de flesta sprut. Det ända som skiljer från när motorn fungerade förr är att den är mer portad nu. Vi har inte rört nåt annat. När jag justerar tomgången med styrenheten så blir det ingen skillnad på motorns varvtal. Vi har letat efter dålig kontakt eller glapp nu utan att hitta nåt. Det verkar som om motorn går lite för fett men den har ju gått på den här mappen innan. Den ryker lite svart och bluddrar lite men samtidigt visar lambdan att den går leant, kan det vara som sonden får mer än den klarar av så att säga? Lambdan i sig är inte inkopplad i sprutet utan är för sig själv. _________________ Daniel Steiner |
|
Det är mäjligtvis inte så att pumpen inte hänger med eller går torrt? På första växlarna behöver den inte jobba så länge men på 3:an och 4:an blir det jobbigare? Kör du originaltank eller fuelcell/catchtank?
_________________ Jonas Edling |
|
Mer indata ger bättre utdata!
Vad händer när du inte accar fullt, dvs smyger upp varvet. Vad händer då du kör utan last på motorn, bara torrkör (depåörning) Svarar den från tomgång då du duttar på gasen? Vad menar du med att den inte har tomgång, stannar den, fladdrar, sticker i skyn? Det låter spontant som bränslebrist. Men det där med att varvtalsjusteringen inte funkar låter lite mysko. |
|
En spjällägesgivare som inte fungerade verkar det som
Jag tog loss den och vred den på max fram och tillbaka, i vanliga fall så öppnar den bara 30% av vad den kan. Och nu fungerar allt.
Det som var med tomgången var att den dog vid 1500 rpm och neråt om man släppte gas. Har dock skenande laddtryck som vi bråkar med nu men det är ju körbart ivarjefall. Så nu kör vi och besiktar ikväll och hoppas att funkar på tävlingen imorron. _________________ Daniel Steiner |
![]() |
Skruva banåkabil
|
841 besök totalt |