Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 18 besök senaste veckan (16382 totalt) |
Vinterförvaring utomhus, är det ett alternativ?
Går och klämmer på att köpa något roligt i bilväg, alltid kul, men som vanligt är det problem med vinterförvaringen. Det enda realistiska alternativ som står till buds för tillfället (om ingen kan tillhandahålla en garageplats i Stockholmstrakten) är någon slags utomhusförvaring hos brorsan, tyvärr inte i hans garage då det naturligtvis ska användas för hans egen bil. Men, tål en bil att vinterförvaras utomhus? Låt säga att jag bygger ett lagom luftigt tält runt bilen och ordnar någon slags avfuktning inuti bilen. |
||
Re: Vinterförvaring utomhus, är det ett alternativ?
99% av alla bilar står ute... Så länge du inte slipar ner bilen så är det nog lugnt ska du se. Kyla är bra i rosthänseende ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Det är ingen skillnad. För jag antar att den inte kommer att användas i snöslasket?
Tvätta av den ordentligt, byt olja, häll lite matolja i cylindrarna och sätt batteriet på underhållsladdning. En torrboll i kupen är aldrig fel. Låt bilen somna in ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Det var precis det jag ville höra ![]() Är det någon idé att ställa den under tält? |
||
Möjligen kan ett presenningstält ge mindre fukt men då skall det helst vara tätt underifrån samt ha luftig ventilation (under tak på kapillärbrytande underlag kanske?).
|
||
Det tycker jag inte, snö isolerar bra. Ett billigt tält som får ett stort lager snö på sig rasar bara ner på bilen ![]() Sen finns det två saker som brukar dela folk i två läger... Hur ska man göra med däcken? Palla upp bilen eller låta den stå med jättehögt tryck? Jag brukar ställa bilar på några gamla skitdäck. Nästa grej är om man ska starta motorn med jämna mellanrum och varmköra eller ej. Jag brukar lutar dem stå med ny fräsch (men billig) olja samt matolja i cylindrarna under hela perioden. _________________ /Kristian Elisson |
||
Jaha, då är det bara att shoppa på då
![]() om man ändå vill ställa på gräsmatta borde väl ett gäng plywoodskivor / motsvarande solitt gräsmatteskydd under bilen göra susen rimligen? Klarar en torrboll av att hantera den fukt som uppstår i kupén? Sist jag vinterförvarade en bil utomhus var den drypvåt på insidan av bakluckan (en gammal Saab 900:a) när våren kom, om den varit under silvertäcke minns jag inte. |
||
tält tenderar att kappsla in fukt, möjligen ett skärmtak för aqtt förhindra snön att lägga sig allt för tjock, brukar bli smuts och junk i snön om det är i tätort, och kan vara lite jobbigare att tvätta bilen första gången efter vintern. (talar av egen erfarehet av utomhusförvaring av hobbybil med lack i utställningsskick)
|
||
En torrboll brukar leva i 3 månader. Ivarjefall de flesta jag har köpt. Har fungerat bra på de bilar jag haft stående utomhus. _________________ Daniel Steiner |
||
Tält som håller duken ifrån bilen tenderar inte alls att kapsla in fukt, presenningar lagda på bilen, däremot. Skärmtak är iofs, som sagt, ännu bättre. "Snö isolerar bra" är en referens till något som inte har någon större betydelse i sammanhanget (förlåt, Kristian! ![]() ![]() -Hyfsat konvektionstätt skikt (masonite, presenning,.....) under bilen. -Luftigt nederbördsskydd över (presenningstak, tälttak, tält... Osv) -Ventilation av kupén utan att det regnar/snöar in. ....så klarar sig bilen bra! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Ambitiös förvaring...
http://www.carcoon.com/ Tipsen ovan räcker säkert, men jag snubblade över den här länken idag och kände att jag bara måste dela med mig... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||
Angående ventilationen, är det stängda fönster och torrbollar som gäller, öppna fönster utan torrboll eller en kombination av öppet och torrboll?
Den sistnämnda kombinationen verkar märklig... Var köper man torrbollar förresten? Biltema? |
||
Vad rekommenderas när motorn sedan ska startas? Min motor har stått i över ett år och kommer inte startas förrän nästa vår. Motorn försågs med ny olja och filter innan avställningen men inget i cylindrarna. Jag har funderat lite på att ta bort stiften och hälla i lite olja (motorolja, matolja?) och köra motorn någon minut på startmotorn innan jag startar den. Tanken är att oljan ska fördelas i motorn innan den hoppar igång. Eller är det bättre att få upp oljetrycket direkt, trots att delar av motorn är torra? ![]() Motorn har för övrigt inte startats under denna tid. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
det är ju bra att få till lite oljetryck, och det brukar de flästa motorer generera redan på startmororn, häller man olja i cylindrarna är det förståss en fördel, framförallt eftersom det hindrar ringarna att rosta fast i loppen.
Det finns säkert flera bud, men jag brukar stänga av bränslepumpen samt plocka ur stiften och köra en stund på startmortor, har för mig belastningarna på lagren är mindre om man kör på startmotorn än om det är "tryck" på vevstakarna. och mina maskiner har hitills släckt oljelampan efter en stund med dylik behandling. Min båt brukar vara frächast om den stått med öppen lucka under vintern, men man vill ju inte ha in snö, så skärmtak och lätt öppna rutor är nog att föredra. |
||
biltema har jättetorrbollar, med extra "vattenuppsamlinggrejs" (vad det nu är för nått) ... du får iaf en hink (typ 3 liter) och något lock med hål i, två påsar med det som gör nytta och kupolformat lock som ska vara längst upp ... när hinken är full är det bara å tömma och byta påse .. räcker garanterat en vinter, om inte bilen står på botten av en sjö ... priset? tror det var 49 kronor ... ![]() |
||
"det som gör nytta" i torrbollarna finns i min båthamn i 500kgs säckar, används där för att strö ut på grusplanen med, för att minska dammet, någon typ av salt, har glömt vilken, binder iallafall fukt.
man kan göra ett litet hål i botten på torrbollen, med en slaqngnippel och en slang som går ut ur bilen. så slipper man oroa sig för att tömma. |
||
Att byta i påsarna på torrbollarna känns lite överflödigt. Men om du har behov att göra dig en gigantisk torrboll så skulle det inte bli dyrt. |
||
Är det pga priset du använder matolja istället för vanlig motorolja?... eller har det några funktionella förklaringar ![]() _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||
Ett tips på billig och bra torrboll som garanterat håller hela vintern är följande:
Kalciumklorid, som man köper i 25kg säck billigt på lantmännen. Fyll sedan ett durkslag med nämnda kemikalie och lägg den på en 10liters hink. Detta brukar användas i båtar för att förhindra fukt under förvaring. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 18 besök senaste veckan (16382 totalt) |