Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
AVo-dämpare
2238 besök totalt
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168


Trådstartare
AVo-dämpare

Jag funderade lite på AVo dämpare till min Lotus Europa. Vad har ni för erfarenheter av dem, är det bra kvalitet? Dessutom, de är ju justerbara, antingen med en inställning, eller två-vägs om man känner för att göra av med mer pengar. Hur bra fungerar det där, med enkelinställning? Alltså, påverkar det både bump och rebound samtidigt och hur mycket skillnad gör det. Det kanske bara är bling-bling för att det ska verka avancerat?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Ska jag handla Aftonbladet eller Expressen?

1. Prova på att söka i forumet på "AVo"

Stötdämpare är en djungel som MYCKET MYCKET få kan tala om vad som gäller.

Det finns ju mer Spax, LEDA, mm ,mm, mm, mm

_________________
Johan Sjölinder
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Jag har AVo på Lilla Blå.

Modellen som jag har är av den enkla sorten, bara en ratt, som påverkar både bound och rebound.

Mina har funkat bra hela tiden, men Bodin Chassiteknik, som byggt Lilla Blå har slutat sälja dom.
Tydligen mycket reklamationer och garantiärenden.

_________________
Per Lundmark
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Jag har också dom enkla med en ratt, är rädd att "skruva bort mig" om jag för mycket att skruva på.
Det kräver sin man att ställa in en dämpare. Har kompisar som köpt Öhlinare till sina rallybilar och sedan haft ett smärre h*lvete att ställa in dom.
Jag är nöjd med mina dämpare än så länge, men har å andra sidan inget annat att jämföra med men dom gör sitt jobb bra för mig.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Har tvekat en del att skriva något eftersom jag kan anses som partisk. Jag säljer nämligen Avo-prylar, om än inte så aktivt. Har lite info som kanske kan vara nyttig iaf.

Jag känner också till att Bohlin hade problem, men eventuellt har de ryckt upp sig nu, på de kanske uppåt 100 dämpare jag sålt har jag nyligen haft en reklamation. Nu har jag inte rosat marknaden med snabb service i det fallet, men det är inte Avos fel och jag har lärt mig förhoppningsvis.

Till karaktären så är de väl inte dämparna med mest "finess", kan kännas lite stötiga i vissa applikationer. De har inga shims eller andra hastighetskänsliga konstruktioner och därför blir karakteristiken en kompromiss mellan låg- och högfart. Jag tror iaf att detta är skälet.

Från hyllan levereras de med en ratt som ställer komp:retur i ett fast och hyfsat konstant förhållande om 1:2 med rätt rejält spann på dämpkraften. En finess är att man kan beställa dämparna i andra k:r-förhållanden utan extra kostnad, jag vet att åtminstone 1:2, 1:1 och 1:3 är möjliga.

Dämparna i den lägre prisklassen är tvårörs oljedämpare med ett ventilsystem i botten av dämparkroppen vilket gör att man inte får ut lika mycket slaglängd per total dämparlängd som med konstruktioner som har ventilsystemet i kolven, vilket kan ställa till problem i kompakta applikationer, men bygger man med det i åtanke, så är det oftast inga problem.

oljedämparen finns också med individuell inställning av komp och retur, men då ökar priset till nästan det dubbla, men de är nog ändå rätt billiga för att vara tvåvägs justerbara. Bussningar eller ledlager är också valbart.

Dessa dämpare fungerar bevisligen i mer liggande vinkel än vad tumregeln för oljedämpare säger, 45°. Bak på t ex 205 lutar de ca 35° från markplanet.

Prestanda då? Som sagt, ingen större finess, kanske på både gott och ont, men det är många som kör snabbt med dessa. Egen erfarenhet i race-sammanhang har jag inte, men planerar att testa bak på 205:an. Jag känner till Reine Bergström som kör med liknande Spax bak på sin 205 och det går undan iaf. Ett team jag sålde till körde HT2 med sina och de märkte ingen nämnvärd mattning under loppet och de uppskattade också enkelheten i att få till vettiga dynamiska egenskaper i bilen. Jag har dessa dämpare i bak på min dragbil och när den tjänstgjorde på bana / i slalom upplevde jag det mycket enkelt att få logisk respons på dynamiken i bilen utifrån inställningarna utan att det sket sig helt.

Dämparna är också renoverbara och möjliga att ombestycka, men tyvärr blir det att skicka dem till UK för detta. Jag känner iaf inte till någon serviceverkstad i Sverige.

En nyhet för i år, förresten, är lite mer avancerade gasdämpare: www.avouk.com

Alternativ? Jag nämnde att Spax gör dämpare som är väldigt lika, GAZ verkar också rätt närbesläktad. Har för mig att det var nåt ägartrassel där både Avo och GAZ var inblandade, men är inte insatt. Sen finns nån till brittisk mindre tillverkare också, som jag glömt namnet på.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168


Trådstartare
Tack för svaren. Visst, det är en LITE luddig fråga, det finns enorma mängder att välja på, jag vet. Saken var ju den att de kändes prisvärda, i alla fall om de fungerar bra.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Skruva banåkabil
AVo-dämpare
2238 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande