Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur ser SBP på borttagen vindruta och ram?
1580 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare

om jag tar bort vindruta med ram; kommer SBP att godkänna bilen (t ex en Miata ) då?

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det går alldeles utmärkt thumbs up

när jag besiktigade min seven en gång i tiden, så fick jag ta bort mina brookland-rutor för att slippa torkare

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Fast det finns alltid en risk att stationen anser att du har förändrat bilen såpass mycket att en regbesiktning krävs. Förmodligen kan man hävda att krockprovningen inte längre gäller. Det är ju lite enklare på sevenbilar som redan från början är helt speciella...

/Gustaf

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Fast det finns alltid en risk att stationen anser att du har förändrat bilen såpass mycket att en regbesiktning krävs. Förmodligen kan man hävda att krockprovningen inte längre gäller. Det är ju lite enklare på sevenbilar som redan från början är helt speciella...

/Gustaf

Vad händer då? Är enda (realistiska) utvägen då att satsa på ombyggt fordon (med allt vad det innebär...)?

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Vad menar du med ram??

En Miata tex har antagligen förstärkt ram som rullbåge om sardinburken voltar så det skulle antagligen bli problem om du plockar bort den.

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
FSN skrev:
Vad menar du med ram??

En Miata tex har antagligen förstärkt ram som rullbåge om sardinburken voltar så det skulle antagligen bli problem om du plockar bort den.

Njae, det brukar heta så, men så här blir det om man rullar (och HAR båge...):

Nu lär det ju inte hjäpa att visa den bilden för SBP
Vad jag tänkte göra är att komplettera den vanliga huvudbågen och bakåtstöttorna med framåtriktade rör; något i stil med detta:

OBS! Jag har ingen avsikt att utsätta min nuvarande miata för detta...
Men visst är Boig's EP miata grym?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Dennis Kullman skrev:
Men visst är Boig's EP miata grym?
Med den motor han har skulle den inte skämmas i Roadsport B (eller blir det A). (Dvs fullmoddad motor på 240+hk ur 1,8L) Den kostar iofs en slant att bygga...

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Dennis Kullman skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

Vad händer då? Är enda (realistiska) utvägen då att satsa på ombyggt fordon (med allt vad det innebär...)?

Ja, det är nog enda vägen. Du får väl bygga så du kan skruva tillbaka rutramen ;-)

/Gustaf

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Dennis Kullman skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

Ja, det är nog enda vägen. Du får väl bygga så du kan skruva tillbaka rutramen ;-)

/Gustaf

Ingen dum idé, men kanske inte helt enkelt - och sen är det ju det dr med "besiktningsbart skick" i Roadsport...
Får klura vidare.

Registreringsbesiktning är ju egentligen vad jag VILL ha, men bilen ska ju gå igenom...

Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003

Dennis Kullman skrev:
Vad jag tänkte göra är att komplettera den vanliga huvudbågen och bakåtstöttorna med framåtriktade rör; något i stil med detta:

Vad säger SBP om att ha framåtsträvan där blir inte det svårt att få igenom iom att det blokerar in och ur stigning?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Bultbar bur (underlättar ju i och urstigning)? Sen får man ju ta bort ruta på öppna bilar i Roadsport...

Hur bultbar bur (dvs inte regga med allt på plats) går ihop med besiktningsbarhet i Roadsport kan vi blunda för (tycker iaf jag ).

Sen kan det vara lite svårt att ha en snyggt löstagbar ruta på en Miata eftersom nederdelen av rutramen är rätt tight med resten (torped/instrumentbräda). Men om den kan få ligga löst an mot nederdelen borde det kunna gå...

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Erik Norberg skrev:
Vad säger SBP om att ha framåtsträvan där blir inte det svårt att få igenom iom att det blokerar in och ur stigning?
om man stiger in rakt uppifrån då (lite svårt att komma ut när den ligger upponer iofs)?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det stora problemet jag ser med strävan är nog snarare att den ser ut att vara ivägen för sikten...och kanske risk att slå skallen i den?

/Gustaf

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Det stora problemet jag ser med strävan är nog snarare att den ser ut att vara ivägen för sikten...och kanske risk att slå skallen i den?

/Gustaf

Ja, på bilden ser man ju en bit isolering på röret; det är väl där hjälmen vill slå i...
Jag kan tänka mig att ha en mer ordinär bur också; här är en annan variant (fortfarande 1-sitsig dock):

Citera
Allmänt banåkaforum
1580 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande