Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Imponerande fakta om Dragracing.
2 besök senaste veckan (2954 totalt)
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Imponerande fakta om Dragracing.

Coola Top Fuel Dragster fakta från USA:


En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom
16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma
bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre
energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn
och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till
varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för nitro),
är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna
som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens
fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan
(som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur
av 760 grader Celsius.
Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna
med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte
går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss
från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern
accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når
200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften
vid starten är närmare 8G.

om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs
skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart
den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar
startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet
är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på
kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord
är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och
klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar
och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på
hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du
håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan
spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp
och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmile ifrån när du passerade den.
Det, gott folk, är acceleration!

om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala
maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig
av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.



Text i sin tur lånat från Matsmotorsports.com

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Intressanta och imponerande fakta, men ett litet fel har smugit sig in.

om corvetten kör 322 km/h = 89.4 m/s tar 402 m 4.49 s.

Då måste det i princip vara världsrekordrepan på 4.47 för att dragstern ska komma före. Mycket imponerande iofs, men den passerar inte förrän precis innan mållinjen.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



jupp litet fel men mkt intressant fakta... =)

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Daniel Bengtsson skrev:
Intressanta och imponerande fakta, men ett litet fel har smugit sig in.

om corvetten kör 322 km/h = 89.4 m/s tar 402 m 4.49 s.

Då måste det i princip vara världsrekordrepan på 4.47 för att dragstern ska komma före. Mycket imponerande iofs, men den passerar inte förrän precis innan mållinjen.

Daniel


Haha, här gäller det att kontrollera fakta annars hoppar räknenissarna på en direkt

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Man kan bara säga så här.

Har man sett nitroracing i USA så vet man... är man det minsta motorintresserad ...det finns inget fränare!
Jag ryser varje gång jag tänker på det.... så lite skadad är man nog..
//Magnus


_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Allmänt banåkaforum
Imponerande fakta om Dragracing.
2 besök senaste veckan (2954 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande