| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning BMW E21
|
1 besök senaste veckan (1808 totalt) |
|
Väghållning BMW E21
Hallååå! Jag har i vinter tänkt uppdatera chassit på E21an en hel del. Men har ju så många olika funderingar kring detta så ja tänkte att jag frågar lite här... Jag vill behålla fram och bakvagn så intakt som de bara går. Men dubbla krängningshämmare fram och bak kanske är ett alternativ. Ska byta alla bussningar i framvagn och i bakvagn! De lär ju göra sitt! Bilen är ju sänkt nu med sänk/sportfjädrar och sportdämpare. Dämparna tänker jag fortsätta åka med. De där med fjädrarna är ju dock en annan fråga. Ska ju drifta så jag funderar på dubbla fjädrar?!? Några åsikter?
Har ju inte gjort något fjäderbensstag bak än. De kommer i vinter. Fram tror jag inte att jag får dit något, turbon/downpipen är ivägen.
Eller anser ni att de är bättre att köpa ett Bilstein eller Koni-kit för 12000kr o banka dit?!? Billigt är bäst! Så all hjälp är välkommen!
// N. |
||
|
https://rejsa.nu/redirect.asp?https://rejsa.nu/vaghallningsboken/
Där har du steg ett. Du kommer lära dig massor. |
||
Kalas! Flera tips??
|
||
Jaa alltså de är ju bankörningschassi ja vill åt mest, rakt fram är kul en stund men ja tänker inte bygga ett sånt chassi, då ska de ju vara stel axel o 4-link helst. Näe, delad axel vill jag ha! Opeln plågades! De blir väl nå mer innan snön hoppas jag! MERA tips?? |
||
|
Får väl så lov att köpa den dära boken!
Anledningen till att jag funderar på dubbla fjädrar är väl för att de är rätt vanligt i drifting att göra så. Nu har jag visserligen effekt så de räcker för att riva loss däcken från asfalten men ja vill ju även att bilen känns stabil o inte kränger som ett höghus osv... Ursäkta men fjäderkonster?
Adios!
|
||
|
Fjäderkonstanter menar han, fuling missar lite bokstäver ibland pga sin dyslexi, men man vänjer sig snabbt för man läser ofta/gärna hans genomtänkta och pedagogiska inlägg angående väghållning
Dessutom är han helt klart en av dem här på Rejsa som är mest kunnig inom området, den andra är Göran Malmberg som skrivit väghållningsboken.. |
||
Jadu, sku faktiskt vara riktigt glad om jag visste det... Fick inte veta det när jag köpte den.. Är en gammal banracing e21 som vann BMW cupén senast den tävlade, vet inte vilket år, om det var 2003 lr någe sånt? _________________ Daniel Karlsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning BMW E21
|
1 besök senaste veckan (1808 totalt) |