| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behöver lite nya tips
|
1508 besök totalt |
|
Behöver lite nya tips
Jag skulle behöva lite mer tips på vad jag kan uppgradera/modifiera på min bil för bankörning. Det jag har gjort är: - Bytt fjädrar till H&R. - Röda Koni-dämpare (inställda på max hårdhet). - original främre fjäderbenstag. - Eftermarknads bakre fjäderbenstag. - Hårdare bussningar i de främre länkarmarna. - Polyuretanfyllda motorfästen. - Borttaget baksäte. - 2.5L V6:a på 167hk + lättat svänghjul, lättad remskiva. - Släta Brembo bromsskivor. - Ferodo Premier bromsbelägg runtom (DS2500 och DS3500 finns inte till min modell). - Stålomspunna bromsslangar. - Sparco Sprint-stol. - RE540S R-däck. Det jag har på G är grövre krängningshämmare bak. Hawk HP Plus bromsbelägg fram. Bilen är framhjulsdriven. En diffbroms hade inte skadat, men det är lite väääl dyrt. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
Ja, det har jag med planerat. Bra att du påminde mig.
Håller med om att öva och öva och öva nog ger en hel del. Får försöka åka mer bana och konbana nästa år. Vikt är inte så lätt. Har redan tagit bort det som går. I och för sig skulle man kunna byta ut den stora bakrutan mot lexan eller något motsvarande. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Efter att ha varit med i ett raceteam i JTCC i år och lullat runt hos många andra team på STCC-cirkusen så hävdar jag att sluta stirra dig blind på massa bilprylar! Kör så mycket du kan MEN se till att du utvärderar dig själv. Jag har märkt att vi som håller på med framförallt bankörning å inte race är fruktandvärt usla på detta vilket är helt oförstårligt.
Det är så många inkl mig själv som alltid startar med att tänka vilka nya dämpare, motoreffekt som jag ska skaffa för att åka fortare. Jag är övertygad att i 99% av fallen så finns det många sekunder att hämta i att förbättra spåret, bromspunkter mm. * Skaffa en kommunikationsutrustning till bilen å ha kompisar(de ska givetvis vara duktiga på att köra bana) som kan studera ditt spårval. De framför sedan vad du ska tänka på, live!! * Laptimer eller allra helst ett loggsystem tex Mychrone3, DL1 Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Min förra bil vägde 1410kg tomvikt. Efter lättning vägde den 1065kg. Minus 375 kg. De flesta som ska lätta bilen har samma tankegång som de som frågade mig, vad har du tagit bort? Ja, inte var det en onödig klump som satt någonstans. Sensmoral, om varje del som tagits bort vägde 1 kilo styck så skulle jag fått namnge 375 saker. Men det var mycket värre än så, säkert 1000 åtgärder. Vad jag vill säga är att det inte gäller att hitta något att ta bort utan att modifiera varenda detalj. Det finns doch en och annan "klump" som väger kanske 5 kilo, men de är få. Allt rör sig om en fruktansvärd massa jobbbb. Så tappa inte hoppet, utan kavla upp ärmarna och sätt igång. Det går att ta bort 200 kilo till.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
Hehe, men det är verkligen inte trist att utvärdera sig med dessa hjälpmedel!! Det är ju väldigt roligt för man åker fortare nästan direkt
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
|
Problemet med laptimers etc är att de inte alltid är så poppis på banträffar (tidtagning brukar vara banlyst).
Som så många andra skrivit så är det nyttigt att köra mycket, ofta och länge. Gärna med erfarna instruktörer i högerstolen lite då o då. En annan nyttig sak är att spara pengen från något onödigt "blingköp" och istället hyra in sig i ett långloppsteam en helg. Det ger mer än man tror att ha tävlat ett par gånger _________________ /Kristian Elisson |
||
|
Det kanske går snabbare att träna, men om folk är som vi är så antar jag att alla kör så mycket dom får möjlighet med hur som helst..
Sedan kanske jag är konstig men till viss mån tycker jag det är kul att utveckla bilen också utöver mig själv. och som bonus så blir bilen roligare att köra efter lite uppdatering.. den svarar bättre på förarens manövrar och bilen blir mer komunikativ. Jag testade min 406a på gelleråsen, jag hade inte bråkdelen av den skojnivå som jag har i 405an. Att det ska gå fort är inte viktigast, det viktigaste är att man har kul. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Schhhh, inte avslöja sånt som ger oss en så stor konkurransfördel Björn!
Håller med om att det verkligen är så, kanske det är lite som så att dom som inte hållt på med idrott på hyggligt hög nivå tidigare inte inser förbättringspotentialen som man har ovanför axlarna. Sen kan det kanske vara så oxo att det är bekvämt att utse tekniken till boven, och därför hellre jobba med den. _________________ Pär Hylander |
||
|
Visst är föraren den viktigaste länken. Mitt mål och intresse är som kanske alla redan vet tekniken. Därför så försöker jag svara så gott det går utifrån den synvinkeln om vad som gör bilen som sådan snabbare, när frågan ställs så, även om jag vet att det finns andra vägar som ger bättre varvtider.
Annars har jag för egen del suttit hemma och funderat som så att, när jag själv höll på med tyngdlyftning, backhoppning, vattenskidor mm, så tränades det 5 dgr i veckan. Hur bär man sig åt för att åstadkomma detta inom racing???? Det kan knappast vara mindre nödvändigt där. Tjaa, när jag körde gokart (Nordic) så blev det 2 ggr i veckan, men det är väl motorsportens undantag. Men viss sjutton gav det resultat. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
ojoj, vad många svar. Kul!
Jag är inte i första hand ute efter att köra fortare och fortare runt en bana, utan att ha en bil som är mer lämpad för bana, som man känner fungerar bra på bana och som man kan lita på. Att ha kul med på banan. Det tror jag inte man har med en helt original bil. Men att öva måste helt klart ge mer än uppgraderingar på bilen. Ska passa på att åka med instruktör nästa gång det tillfälle ges. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Behöver lite nya tips
|
1508 besök totalt |