Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1295 besök totalt |
Opel Speedster frågor??
Med risk för att utsättas för förnedringen "använd sökfuktionen" så ställer jag följande frågor: # Vad skiljer en Opel Speedster N/A från turbon? # Vad är det för kaross på Speedstern, glasfiber, alu.......? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Svar på fråga 1:
ca 50 kilo. Skinnklädd mittkonsol. Växlingslampa i instrumentet och annan utväxling, andra fälgar (samma dimensioner mig veterligen) och div. spoilers. Svar på fråga 2: Stomme i limmad aluminium och skal i glasfiber. _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
Turbon är mjukare (mer komfortabel) i fjädringen orginal.
(det finns en tråd till här på rejsa någonstans där vi går igenom alla skillnader...) EDIT: här är den: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16738 _________________ Mattias Meldert ![]() |
||
en stor skillnad är att ägarna av turbobilarna har varit flitigare på att köra med röven före på banan i år än N/A ägarna
![]() ett par saker till som skiljer är att det är lite mer läder på dörsidorna, och att turbon kan köpas med centrallås (men hemlig öppningsknapp ![]() o så får vi inte glömma "prince charles" öronen heller ![]() _________________ Johan Classon |
||
-Tycker turbon pinnade på bra på a-torp dom 5 varven jag provade trots 50 kilo extra, extra luftintag etc. Tror inte en std sugare hänger med std turbon på den banan iaf (jämförelsen haltar lite erkänner jag pga att jag inte har kört någon sugare där).
FSN...i min lilla men högst förvridna värld där sek per SEK är viktigt....skulle jag valt turbon, ty med den borde man få mer pengar kvar till chassietrim när man är nöjd med motorn....eller tvärtom ![]() ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
Skulle nog ha valt turbon också MEN iaf 2 av ett 10-tal turbobilar har gått in i räcket i år - men INGEN N/A-bil av ca 50 st AFAIK.
Speedstern är giftig när det släpper och ännu giftigare med en turboknuff mitt i kurvan. ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
Det är väl inte bilens fel att föraren är klantig ![]() I den Speedster Turbon jag själv körde var förövrigt turbo-knuffen högst måttlig men std. däcken var rätt hala så lite mer SEK på chassie/däck skulle inte skada. _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
Turbon är ju även tyngre bak (gjutjärn vs aluminium) jämfört med NA vilket troligen gör att den släpper snabbare när den tappar greppet.
Detta är troligen orsaken till att Turbon är aningen mjukare fjädrad, framför allt bak, för att få lite mer grepp där. Jag har provkört båda och kan inte säga att det kändes som någon större skillnad i chassisättningen, men det var förstås på allmän väg. Min stora fråga är om man verkligen vill ha en stressfläkt i en sådan lätt bil som Speedstern...? Jag är tveksam. Tar nog hellre responsen i en sugmotor, fast det hade ju inte skadat med en aningen piggare sådan. ![]() Gissar att byte till ett lättare svänghjul, vilket vissa har gjort, gör stor skillnad på responsen och körkänslan? Sitter väl samma svänghjul som på Astran som standard? Nu har jag funderat på en Speedster i över två år så till våren måste det hända något... ![]() Alternativet är en 968 CS med M030 och bur. Svåra att hitta! och ännu svårare att bestämma sig... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Motorn är snäll och vridstark i N/A. Lättare svänghjul hjälper, men kammarna är ljumma osv, så det krävs drastiska åtgärder för att få den att yla som en Hayabusa ..... men jag ska testa iaf!
_________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1295 besök totalt |