Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Opel Speedster frågor??
1295 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Opel Speedster frågor??

Med risk för att utsättas för förnedringen "använd sökfuktionen" så ställer jag följande frågor:

# Vad skiljer en Opel Speedster N/A från turbon?

# Vad är det för kaross på Speedstern, glasfiber, alu.......?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Svar på fråga 1:
ca 50 kilo. Skinnklädd mittkonsol. Växlingslampa i instrumentet och annan utväxling, andra fälgar (samma dimensioner mig veterligen) och div. spoilers.

Svar på fråga 2:
Stomme i limmad aluminium och skal i glasfiber.

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4184



Svar på fråga 1:
Glöm ej att turbon är snabbare 0-100km/h.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Nillet skrev:
Svar på fråga 1:
Glöm ej att turbon är snabbare 0-100km/h.


Petitesser

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Åsså är motorn i gjutjärn med alutopp istf helaluminium.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Åsså annan grill och svart botten i strålkastararrangemang fram o bak

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Turbon är mjukare (mer komfortabel) i fjädringen orginal.

(det finns en tråd till här på rejsa någonstans där vi går igenom alla skillnader...)
EDIT: här är den: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16738

_________________
Mattias Meldert
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



en stor skillnad är att ägarna av turbobilarna har varit flitigare på att köra med röven före på banan i år än N/A ägarna

ett par saker till som skiljer är att det är lite mer läder på dörsidorna, och att turbon kan köpas med centrallås (men hemlig öppningsknapp )

o så får vi inte glömma "prince charles" öronen heller

_________________
Johan Classon
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Tycker turbon pinnade på bra på a-torp dom 5 varven jag provade trots 50 kilo extra, extra luftintag etc. Tror inte en std sugare hänger med std turbon på den banan iaf (jämförelsen haltar lite erkänner jag pga att jag inte har kört någon sugare där).

FSN...i min lilla men högst förvridna värld där sek per SEK är viktigt....skulle jag valt turbon, ty med den borde man få mer pengar kvar till chassietrim när man är nöjd med motorn....eller tvärtom


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Skulle nog ha valt turbon också MEN iaf 2 av ett 10-tal turbobilar har gått in i räcket i år - men INGEN N/A-bil av ca 50 st AFAIK.

Speedstern är giftig när det släpper och ännu giftigare med en turboknuff mitt i kurvan.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



apex skrev:
Skulle nog ha valt turbon också MEN iaf 2 av ett 10-tal turbobilar har gått in i räcket i år - men INGEN N/A-bil av ca 50 st AFAIK.

Speedstern är giftig när det släpper och ännu giftigare med en turboknuff mitt i kurvan.


Det är väl inte bilens fel att föraren är klantig Med mer effekt, och det spelar ingen roll vilken bil det gäller, så självklart infinner sig större möjligheter att snurra i utgången.
I den Speedster Turbon jag själv körde var förövrigt turbo-knuffen högst måttlig men std. däcken var rätt hala så lite mer SEK på chassie/däck skulle inte skada.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Turbon är ju även tyngre bak (gjutjärn vs aluminium) jämfört med NA vilket troligen gör att den släpper snabbare när den tappar greppet.
Detta är troligen orsaken till att Turbon är aningen mjukare fjädrad, framför allt bak, för att få lite mer grepp där.
Jag har provkört båda och kan inte säga att det kändes som någon större skillnad i chassisättningen, men det var förstås på allmän väg.

Min stora fråga är om man verkligen vill ha en stressfläkt i en sådan lätt bil som Speedstern...?
Jag är tveksam. Tar nog hellre responsen i en sugmotor, fast det hade ju inte skadat med en aningen piggare sådan.
Gissar att byte till ett lättare svänghjul, vilket vissa har gjort, gör stor skillnad på responsen och körkänslan?
Sitter väl samma svänghjul som på Astran som standard?

Nu har jag funderat på en Speedster i över två år så till våren måste det hända något...
Alternativet är en 968 CS med M030 och bur. Svåra att hitta!
och ännu svårare att bestämma sig...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Motorn är snäll och vridstark i N/A. Lättare svänghjul hjälper, men kammarna är ljumma osv, så det krävs drastiska åtgärder för att få den att yla som en Hayabusa ..... men jag ska testa iaf!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Allmänt banåkaforum
Opel Speedster frågor??
1295 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande