| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fördel att byta från 13" till 15" på gammal racebil?
|
927 besök totalt |
|
Fördel att byta från 13" till 15" på gammal race
Är det stor skilnad att byta ut hjulen 13" mot 15" ?? Bilen är en Histoprisk klass standard ny och är klassad med 13" s fälgar men nu har FIA bestämt (enligt rykten) att min bil får ha 15" fälgar, är det värt att byta ut fälgar och däck som vi har investerat ?? måste nog även ändra utväxlig oxå. OBS bromsar o dyligt får plats i nuvarede hjul. Någon som har erfarenhet på mitt problen ?? tacksam för svar !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
fixade till en förstålig rubrik och flyttade den till ett lämpligare forum
svar på frågan: inga fördelar att byta till 15" rent prestandamässigt. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Tack !!
Tackar för det !! Jag tror inte heller att byte till 15" skulle ha någon större prestanda egenskaper men det tror några av mina "lekamrater" så man blir ju lite kyven. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Med tanke på att bytet från 18 - 19" gjorde bortemot 1sek per varv på Super Touringbilar, på vissa banor, skulle jag inte säga att det inte KAN göra skillnad.
Man måste ställa följdfrågor. Betyder 15" ändrad profil på däcket? Är 15"-däcket uppbyggt på ngt annat sätt gentemot 13"? Kommer de i andra gummiblandningar? Nu är ju detta ingen Super Tourer, men om du kan åka med ett lägre däck som viker sig mindre osv osv ser iaf jag potential till att det KAN finnas ngt att tjäna. Sen får man nog ställa sig frågan ur perspektivet "Är det värt det extra böket i hobbyracing?". Det blir mer relevant då. |
||
|
Däck
Däcken kommer ju att vara av samma typ det är ju bara Avon som kan användas till historisk racing pga att alla andra har komposit matrial i stommen som i sin tur är tråkit med den prisbilden men det gåt ju att köpa dom i England så slipper Emma sina påslag. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Re: Däck
Jo så mkt har jag hajjat, att det är AVon ni åker på. Funderade bara på om 15" kanske fanns i fler utförande än 13"? Hur blir det med profilen och rullomkrets? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fördel att byta från 13" till 15" på gammal racebil?
|
927 besök totalt |