Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygger om min bur, Hjälp!
1027 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Hejsan.

Jag skall inför 2006 bygga om min bur så den blir helt efter SBF reglemente. Eftersom det nu är renbankörning som gäller och inget annat. Har tröttnat på alla små ban träffar som man bara får köra tre varv i sträck etc..

Så här ser buren ut idag:

Det jag kommer att bygga om är, så att det blir ett kryss inte bara en sträva bakåt, bygga stag ända fram till fjädertornet, toyota stag?,stag mellan främre båge, stag som går ner i kardantunneln, samt några andra stag.

Nu till mina frågor:
1. När jag bygger stag fram till fjäder tornen, får jag vinkla dessa stag på något sett?
1b. Skall stagen bultas eller svetsas i plattor i fjäder tornen?
2. Markera gärna ut på någon av bilderna hur ni tycker jag bör plasera toyota stagen?
3. Vad skall jag tänka på när jag svetsar de stagen som går vid sidan av mitt huvud, alltså de stag som skall vara svetsade från huvudbågen och snett upp till de stag som går från huvud bågen längs med taket fram och ner till golvet.
4. Måste jag ha några mer dörr strävor i min bur, eller räcker det me de ja har samt toyota stagen, om inte skall jag göra ett stag till så de blir ett kryss?

mvh staffan

Karlstad
Här sen Apr 2003

Hur ser golvinfästningarna ut? oavsett hur mycket svets du har där så är det krav på utformningen samt bult, dessutom så är det svåraste biten att göra om. Hur grovt material är det i rören/huvudbågen (diameter/tjocklek), kan du bevisa tjockleken? annars måste du ha inspektionshål. Skriv ut SBF GT reglemente och lägg som lektyr på toan (ibland behöver man läsa flera gånger för att vissa saker skall klarna )

Vad gäller utformningen så har du den redan klar, sedan är det klassreglementen som bestämmer om du skall ha samtliga pinnar eller om det räcker med enklare utformning. Vad är det för bil vi tittar på?

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jag har svetsat på plattor vid varge infästning som skall bultas fast med fyra bultar i en likadan platta som jag monterar under bilen. Är detta en bra lösning? eller skall man svetsa den andra plattan i bilen och bulta igenom den?

Jag har inte måtten nu men jag köpte buren av en bur tillverkare som bockade till den åt mig. Han låg till mellan varberg å göteborg, minns dock inte va det hette.

hur gör man dessa inspektions hål (diameter på hål etc) och vart får man göra dem?

Bilen är min 200sx

Som skall byggas om för att klara kraven så jag får köra på riktiga tävlingar med den. Har inte ännu bestämt mig för exakt vilken klass som passar.
Bilen är helt ombyggd i chassi samt motorn är rejält trimmad. Så jag får se vilken klass som passar.

mvh staffan

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Kunta skrev:
Skriv ut SBF GT reglemente och lägg som lektyr på toan (ibland behöver man läsa flera gånger för att vissa saker skall klarna )

http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/4/FIA_App_J_SKISSER_2005.pdf

thumbs up

1027 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande