| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Flyttgods?! vad gäller vid motorbyte?
|
3070 besök totalt |
|
Tjo jag vet att det sitter mycket kunnigt folk på detta forum och tänkte därför passa på att suga ur lite av den kunskapen nu
Jag har köpt mig en bil av årsmod -87 som har tagits in till sverige som flyttgods -93. motorn i bilen är skuren och därför undrar jag nu vart mina gränser går för vilken motot jag får slänga ner i bilen? orginalmotorn är en non-turbo och det är en turbomotor jag tänkt trycka ner. möjligt? omöjligt? problem? spy ut allt ni kan om detta! |
||
|
200sx s12 ... enda exet i sverige (tror jag)
|
||
|
haha upptäkte även nu att dom skrivit fel på regbeviset..
orginalmotorn har 102 hästar (den som skuret) men i regbeviset står "Effekt kW: 102" vilket blir 137 hk detta kan ju knappast vara någon naktdel?
Motorerna jag har tankar att slänga i är någon av följande: 200sx s13 motor (turbo) med 169hk orginal 180zx s12 motor (turbo) med 145hk orginal |
||
|
Hej
Flyttgods är en gråzon eftersom det inte finns specifika regler för hur de ska behandlas efter att de reggats. Det rimliga är att de effektmässigt behandlas som vilken bil som helst (dvs att ökning av effekten med 20% och vridet med 10% normalt sett släpps utan andra krav), avgasmässigt tycker jag att de ska fortsatt ha avgasdispensen gällande. I ditt fall spelar avgasbiten inte så stor roll så länge du stoppar i en motor med kat (200SX ligger ju bra till). Effektökning 20% på 102 kW ger ju 167 hk så de 2 hk som "saknas" till 169 hk bör man kunna "bjuda" på, men det är inte säkert. När det gäller flyttgods är det hopplöst att ge 100% säkra svar i förväg eftersom de behandlas olika. Tyvärr är det så... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
tack för infon! bilen har ingen katt orginal så "180zx s12 motor (turbo) med 145hk orginal" borde ju med funka? måste jag göra någon annan special bes efter att bytt motor eller räcker det med att åka in på vanlig bes? kan ju tilläga att motorn med 169 hk har monterats orginal i denna karrossen i japan.. vet dock inte om dom ändrade bromsar m.m då.. |
||
tack för infon! bilen har ingen katt orginal så "180zx s12 motor (turbo) med 145hk orginal" borde ju med funka? måste jag göra någon annan special bes efter att bytt motor eller räcker det med att åka in på vanlig bes? kan ju tilläga att motorn med 169 hk har monterats orginal i denna karrossen i japan.. vet dock inte om dom ändrade bromsar m.m då..[/quote] Vill bara tillägga att 180zx har i Sverige 122 hk på sin dubbeltändnings 1800 snurra
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
om 180zx-motorn har kat så ska det gå bra.
Du behöver alltid göra en regbesiktning när du bytt motor. Hur mycket effekt karossen har sålts med har egentligen bara akademiskt intresse så länge tillverkaren inte skriver ut intyg som beskriver vad som krävs för att få utnyttja den maxeffekt som karossen sålts med. Bilprovningen själva kan inte bedöma om karossen från en "lägre" variant klarar samma effektmax. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
stämmer ju bra det, koppade motor infon från en iccke svensk site :/ dom kan väl knappast säga nått när man går ner i hk ?
|
||
Vad kostar en regbesiktning? en annan fråga.. står det i datorn på bilprovningen när dom slår in regnr:ett om en bil har turbo orginal eller inte, eller står det bara kw? om inte så har ju både 200sx s13 och 180zx turbo i sverige.. Och iom att detta är det enda exet så skulle det ju bara gå och dra igenom den med turbomotor och ingen märker nått? |
||
|
Regbes kostar runt 1000kr.
I regbeviset/databasen står normalt sett inte om motorn har turbo (om det inte är angivet i modellnamn eller så), för en importbil kan det vara inskrivet saker under "övriga tekniska data" som beskriver motorn. Men den texten har du ju på regbeviset också i så fall. Det är mycket möjligt att det går att "smyga" igenom en turbomotor vid kontrollbes. Men även om bilen går igenom är den inte "laglig" med den motorn... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3070 besök totalt |