Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5484 besök totalt |
Bilsalongen i stockholm, vad tyckte ni?
Då var man hemma från bilsalongen då.. helt klart värt pengarna ![]() ![]() Annars var det helt klart mycke sevärt, dock blir det inge Cooper Works-kit för min del.. 49.000:- PLUS MOMS ska dom ha.. helt sanslöst ![]() ![]() Goda nyheter är också att motorjournalen kommer tillbaka i september =) passade också på att gratta Peter Sundfeldt till ett lyckat program... |
||
Några korta och inte helt strukturerade tankar om ett besök på stockholms bilsalong:
Det märks att säsongen är igång igen: Dessa FÖRB..NADE tidiga söndagar igen! 05,15 blev dagens uppstigning, och 06,10 kom farsan och jag iväg. 523:an lunkade på fint ända fram till Nyköpingsbro då snön som tidigare bara yrt lite i luften nu började lägga sig. I Sillekrog svängde vi av för en bensträckare, men höll på att missa hela mackområdet då bilen glatt plogade vidare hur mycket man än styrde. Slitna sommardäck var nog inte det optimala däcksvalet denna dag. Ut därifrån jobbade antispinnet övertid trots moderat gaspåslag, men vi kom iväg igen. 5 km senare hittade vi Spirit Racings dragbil och trailer i ett dike. Hoppas chaffisen hade bältet på sig, annars gjorde nog kontakten med bergsknallen rejält ont. Krya på er grabbar, och hoppas ni hinner komma tillbaka till racepremiären. Det såg ut att vara en hel del jobb på ekipaget. Anländer nästan prick 10,00 till mässområdet och kommer in nån kvart senare. Första märket blir Volvo, som tagit draghjälp av Land-Rover och Jaguar för att få in folk i montern. Det har lyckats, och efter en kort väntan i hopp om att få se lite av Jaggorna vandrar vi vidare. Hinner ändå se att XK8-cabben hade svarta kofångarhorn istället för kromade. Vad gör de där i huvud taget? Hamnar hos Peugeot och faller platt för konceptet RC Spades. Så tuff, men funkar det praktiskt med avsmalningen bakom framhjulen och fotutrymmet? Ser också det första exemplet på årets trend: Körsimulatorer! Avkapad rallybil, ett playstation och en LCD-skärm drar mycket folk. När vi sneddar ner mot Audi skymtar jag bakbromsarna på en Civic Type R. Jisses, den har ju större ok än farsans 951 har fram! Även en Accord med elakt utseende drar blickar, men det var visst bara utsmyckning. Audi har fullt med folk runt A8, en hel del vid RS6 och lite mindre vid S4. Resten känns som om jag kan se hemma. Fast RS:n hade snygga kolfiberdetaljer på motorn. Seat erbjöd inte så mycket, utom nån slags racingmockup (för de riktiga är väl inte färdiga än?) och VW hade låst sin R32, så där försvann det roliga. Rolig var däremot Citroens prototyp. Farsan såg drag av Paddan, jag av SM, och båda var överens om att inredningen nog bestod av en utskrotad CX med fyra frigolitbollsfyllda kuddar som man sitt-ligger i. Kul att någon vågar. Hittar en ledig plats bakom ratten i en Focus RS. Måste erkänna att jag trivdes. Fast deras 100-årsutställning kunde varit större. Fyra bilar, och alla ifrån Amerika kändes väl hårt sållat. Nästa stop blir vid Nissans Z350. Jag gillar verkligen grundformen, men kan någon säga mig vad det är för fel på en vanlig rund eller fyrkantig strålkastare? och bakljus som ser ut som om det håller på att rinna uppför(?) bakluckan. Å andra sidan lovar de amerikanska tester jag läst gott vad det gäller vägkänslan, så det kanske uppväger. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Del 2
Konstaterar att Ferraris 456 börjar se gammal ut bredvid 575 och Maseratina. När kommer ersättaren? och vart var 360-modellerna? och Trofeo-racern? och hur kom jag in i montern? Mazdas RX-8 är en kul ide, men varför i all världen 4 dörrar. Kalla mig stockkonservativ, men där går ändå gränsen för sportvagn. Och nya 6 skäms inte för sig heller, inte ens i sällskap av 156GTA värstigMondeon m.fl. När kommer prestandamodellen? Ser mest F1 hos Toyota. Och hör skall jag väl säga. Skulle tro att anläggningen Panasonic tagit dit kostade multum. Ser prydlig ut i alla fall. Ungefär som Mercedes, höll jag på att säga, men med mer SUV:ar. Vilket väl får ses som nästa trend. Eller har de tagit sig förbi trendsteget? och vad är de då? Närvarande för evigt? Plats tar de i alla fall. Mercedes var det, ja. Tja, en AMG SL55 vore ju inte fel.annars inte mycket att hänga i granen. Sen vandrarde vi igenom gången mellan A och B-hallarna. Betydligt mindre där än tidigare år. Undrar om Teknikens Värld tar mycket stryk just nu? För de var enda tidningen som gav bort ex. Bjussar de för att de är störst, eller är de desperata efter nya läsare? Kul också med en motorkonstnär och en journalist med designdrömmar. Men finns det inte fler än så i vårt land? Snabbt intogs två korvar som dagens lunch och så ner i B-hallen: Av någon anledning stod Hansens EM-vinnare här bland Citroens lastvagnar. Var man rädda att den skulle ta intresset ifrån deras rallybil? Klintberg & Way erbjöd ett par svulstiga Pickuper och deras granne Hummern är ju bara SÅ grotesk. Hade en fundering på att klättra upp i den enorma Merca-lastbil som fanns på plats, men jag var visst inte ensam i mina drömmar om stora leksaker, för det var 10 före i kön (ålder 5-65). Peugeot drog sen vinnarlotten med sin experiment-minibrandbil. Även den en bil som gav en lustiga tankar om framtida karriärval. Genar ner till Smart och faller pladask för Coupe/Roadstern. Så rårätt, så nätt, så lätt. Hade jag 200,000 att köpa tjänstebil för blev det ett hårt krig mellan den och en Miata. Men stora människor får nog problem, mina 163 cm och 40 i skor kändes lagom, så hur blir det då för normalt funtade? Hittar simulatorkungen hos Mitsubishi. En Evo med hydrauler som ger krängningar och skak. Hittar genast en framtida plan för min Alfa. Den lämnar ju ändå aldrig garaget, har bur, stol och bälte, så varför inte? Billigaste racingen som finns. Testar även baksätet på en Lexus 430. Hade jag stannat i 10sek till hade jag somnat. Bekvämt var ordet. Sen uppstår en intressekonflikt: Porsche är ju alltid Porsche, men MG erbjuder både nya värstingen (vad den nu heter) och de snyggaste värdinnorna på hela mässan. Är det förresten bara jag som lantis och gubbsjuk 30-åring som reagerar på andelen trådsmala damer med jättelökar på just denna mässa, eller har det alltid varit så här? MG vinner i alla fall.Kul med NOS som original, undrar hur länge det håller? och vad kommer det att bli av de upphettade Rovrarna? BMW-dödare? Porsche härnäst. Enda som saknades var nya Carrera GT:n, men GT3 var ju inte tokig den heller. Och Cayennen var inte fullt så svulstig som jag trodde den skulle vara. Därmed inte sagt att jag gillar den. Sen vidare upp till Renaults motorsporthörn. F1, rallybil, och thats it. Låter ögonen glida över Meganen och de andra på vägen ut men kommer inte överens med formspråket. In till BMW och spakar in farsan att titta på Gary oldman, James Brown, och några andra som visas på film i deras "reklamfilmsrum" mens jag själv försöker se något. Men det enda som är folktomt är livstilsmontrarna. Förståeligt med de påriserna. Ser i alla fall att Z4 är snyggare i verkligheten än på bild, och att 760 inte är det. Hittar även en motorcykel med lite streetfighterstuk. På en BMW? och i morgon blir det lite om C och Victoriahallen. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re: Del 2
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag och johann spenderade 5 minuter, eller var det 1 timme?
![]() Sen spanade vi in Toms samling av sportbilar. McLaren F1. Tog jag 2 eller 3 rullar? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Provsatt MG:s XPOWER SV clubsport med 5-liters V8:a på 410 hk och kolfiberchassi,
som börjar tillverkas i juni i Modena(!) av dotterbolaget MG Sport & Racing Xpower. Chef för detta bolag är tydligen Peter Stevens, som varit inblandad i designen för Mc Laren F1(Det märks tyvärr inte på Xpower bilen!). Chassiet har konstruerats och utvecklats i nära samarbete med Steve Randle, som ansvarade för chassieinställningarna på McLarens F1-projekt. Det är väl inte bilhistoriens vackraste bil, men den verkar rätt "raceig"! 0-100 på 4,4 sek och toppfart på 314 km/h. En lär vara såld till någon i Uppsala! ![]() Det kanske vore något att byta ut sin gamla MGB emot! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
I all sin anspråkslöshet fastnade jag för MG TF som skulle kunna vara en kul sommarbil. Fina bromsar (okulärt), alcantra-klädsel så man sitter still, och 160 hk bakom ryggen.
McLaren F1 kommer jag nog aldrig tröttna på. Funderade lite över den uppgivna vikten 1050 kg visserligen väger gatbilen med komplett CDspelare mm 1120 kg men det är ändå en rätt stor skillnad mot den CLK-GTR som stod bredvid med sina 1545 kg. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
BILDER!!! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Helt klart en rolig bil att köra, men den känns som en konservburk! Det klunkar och klonkar överalltifrån i den bilen! Fast å andra sidan spelar det inte så stor råll när man väll börjat åka, då blir man bara glad åt alla viktbesparande knep, som noll isolering ![]() |
||
Kom precis hem från mässan, måste säga att den var urbra!
Långt mycket bättre än förra årets mässa! och när man kom dit var R32'an upplåst, så den fick provsittas, det var riktigt behagligt ![]() ![]() Fast något som är en ofärglömlig upplevelse, var provsittningen i nya 911 GT3!!! ( ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fast sen måste jag säga att jag även fastnade för VW Pickisen som svempa hade stylat! Helt klart värt pengarna kan jag bara säg!!! ------------------------------------------------------------------------------------- Stolt Porsche 911 GT3 provsittare ![]() ------------------------------------------------------------------------------------- |
||
Var där idag. Nya 996 GT-3 var så rätt. Fann mig hemma bakom ratten
på en gång. Vilken drömbil. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mycket trevliga människor i Porsches monter för övrigt. ![]() Letade med ljus o lykta efter stolar att provsitta. Hittade några Sparco i ett hörn, Värdelöst mao. I OCL Brorssons monter fanns det en M3 Med lite läckerheter från ACS monterat, bla. sportstolar, halvbåge. Frågar vänligt om de kan låsa upp bilen så jag kan känna på prylarna. Nej säger mannen bakom disken, Jag frågar mannen om han tror att han kommer sälja många stolar på det sättet. Han svarade att bilen var där för att dra folk och att han inte fick öppna den. ![]() Prislappen på stolarna var ca. 60.000 kr st. enl. prislistan. HAALLLÅÅÅÅ _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Var jag den enda som tappade hakan och fällde ut tungan vid AMS's monter?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Del 3
Jaha, jag lovade ju en fortsättning igenom C och Victoriahallen. Och eftersom det fanns hur mycket som helst där får jag väl sovra lite hårdare: Men först en bekännelse, gjord med skrapande fot, röda kinder och nedslagen blick: JAG MISSADE ENZON! Vart stog den? Yokohama: Visst var det ett 048 som stod lite i bakgrunden? Men var det någon som frågade något om det, och i så fall, kunde rallycrosskillarna något om det? Fälgar: Jisses vad stor den marknaden måste vara. Eller är vinsterna enorma? För det kommer ju bara fler och fler företag hela tiden. Wheels 4U hade fräckast demobil: Gemballa 750, mumsig. Ferrari/Maserati-challenge: en F40 på bana igen, kul. Skulle varit kul att testa deras F1-simulator. Klubbarna: Stort + till Saabgänget som visade film ifrån midnattsolsrallyt 63. Carlsson på taket i sin Sport, Sylvia Österberg i Amazon och Altonen i en Valiant, och vilka incarbilder! Ena halvan ville hitta vägen och testa den, andra halvan höll på att bli åksjuk. Porsche kändes lite andefattigt, sterilt liksom. BMW var egentligen i samma stil, men bilvalet (3,0 CSL och Alpina B7) och samlarprylarna gjorde skillnaden. Renaultklubben skall ha credit för sitt ovanliga och sportiga bilval, bl.a. R5 Turbo 2, busig. Hobby: Jag vill ha en radiostyrd bil. Nej förresten, jag vill ha MÅNGA radiostyrda bilar! Vad fräcka de är nu för tiden. Och jämfört med skala 1:1 är det ju nästan billigt. Och sen måste jag komma på ett tema att börja handla modellbilar i. För jag kan inte bara handla det jag tycker är snyggt eller fräckt, det är inte ekonomiskt hållbart. Alla ger ju ett visst ha-begär. Tuning: Är rätt kluven till Dahlbäck, men jag kommer inte ifrån att det är rätt mycket gjort med hans bilar. Och filmerna som snurrade på tv:n ifrån div. träffar var ju rätt hysteriska. Diners Club/Fridafors nya 9-3 var läcker. Och den gamla 93:an är fortfarande kul. Verkade inte vara mycket original kvar i racern inte. Såg ett effektdiagram på Sahlströms S60-challenge bil. Det visade att BSR steg 3 gav mer effekt och vrid än racerbilen. Undrar hur länge växellådan hänger med.racingteamen hade ju problem där förra året. Saknade annars seriösa väghållnings och bromsprylar. Jo, jag såg stötdämparservice, men resten då? Racing: Kollade in de grövsta spacers jag sett på Roos Demoviper. Blev glad över att se att Bächis Commodore äntligen är klar för HTCC. Konstaterade att Bodins Chassiteknik nu byggt klart sin Clubman-racer jag såg på firman under en väghållningskurs, såg prydligt ut. Bäva månde Alfaälskarna, då den enda representanten var en Funny Car, Hi-Hi. Fast vad var det för formelbilsbygge jag såg mot ena långväggen? Var lite matt vid det laget, så jag gick bara förbi den nakna ramen. Mer info någon? Bilstereo: Vilken plats de tog. Lustigt att en bransch som sägs tjäna så lite pengar har råd med så mycket yta. Fast det lät bra, det jag hörde. Så där ja. Det fanns som sagt mycket sevärt däruppe, och man skulle nog lagt fler timmar där, och gjort det tidigare på dagen. Men det får nog bli nästa gång. Så en snabbis in i Victoriahallen. Audi Pikes Peak kändes så där och blickarna drogs snabbt över mot den lilla silvriga Zender-racern. Snygg, kompakt och ändamålsenlig. Kan man hoppas på en liten produktionsserie? Sen bara tvärstannade jag. Tror inte jag har påverkats lika mycket av ett utseende sen jag såg Cloe Jones för första gången. Jaguars coupe är ju bara så snygg med all kurvor på rätt ställen. Det är bara framifrån jag har lite svårt för S-typefronten. En uppstädad XK-variant hade varit bättre. Kastar också en förströdd blick på Volvo och Saabs bidrag innan jag släntrar hemåt, men de hade inte tillräckligt med karisma för att styra iväg mig ifrån Jaggan. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re: Del 3
Det var säkert Chalmers Formula Student Projekt du såg _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||
Re: Del 3
Den röda Enzon stod i hörnet av Ferraris monter längst in i A-hallen. Jag har tyckt att den sett rätt knepig ut på bild! ![]() Men när jag väl såg den i verkligeten så såg den rätt "ändamålsenlig" ut. Helt OK! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Trist att ställa ut en bil med tillbehör och sen inte visa för intressenter! ![]() om du tycker sparco är mossiga, så kan jag definitivt avråda från TOORA-stolarna som jag hittade. Det verkar vara rena styling-gimmicks. Inget bra stöd varken för lår i längs eller sidled eller rygg i sidled. Allmänt slapp och vek konstruktion. Enbart för posören men pris därefter. Mellan 1500-2800 för en skalstol. Men jag avråder starkt från köp, men har ni för avsikt att vinna någon klass på Vallåkraträffen är de nog tip-top. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
OK, förstod att det kanske var så du menade. Men min varning för TOORA gäller fortfarande! ![]() I övrigt tycker jag mässan var riktigt trivsam. Hade ett par diskussioner med ola Nilsson och Jan Eric Myhrgren i Porschemontern och en längre diskussion med bl.a. Johnny Lachman i porscheklubbens monter. Där fick jag reda på något jag inte fattat innan. Nämligen att som medlem i PCS racing kan man köra på tävlingsmötena mellan träning, kval och race om man hjälper till som funktionär och pröjsar normal avgift för banträff. Dags att gå med i PCS racing också och dra nytta av det fina avtalet med Michelin! ![]() Nya GT3 är ju en dröm. ![]() Gemballa GTR750 är ju hårig till tusen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En gammal favorit ![]() ![]() Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Gemballa 750 GTR:en såldes på mässans första dag, pris 3,5 mille. Det skall enligt fälg försäljaren vara just den bilen som satte rekordet på ringen.
I övrigt tyckte jag det var en bra mässa, hade dock hoppats mer på tillbehörs/tuning/ljud delen... _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
Hej! Har du någon koll på vem som säljer Evo 11 billigast? Jag funderar med på sånna,dom ska ju vara lite bredare.... ![]() runt 4200kr är väl priset jag sett A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5484 besök totalt |