Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1640 besök totalt |
Scuderiakursen nästa vår, datum?
Är det någon som har koll när det troligen kan bli av även om inte tyskarna själva bestämt? Har de skaffat hemsida så man kan anmäla sig via nätet? Är det 1500 Euro det kostar nu? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
www.scuderia-hanseat.de
Hemsidan har ju funnits ett tag men anmälan, så långt har man inte kommit ännu. ![]() Datum för 2006 är inte postade ännu. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
vår slutet på april början på maj, Scuderia har erbjudit oss returkörning för rekord den 1 maj vilket skulle betyda att uppkörningen på scuderian är 1 maj. hösten är 30aug - 2 sept och till denna scuderia går det redan att anmäla sig till.
|
||||||||
Det går att anmäla sig till hösten 2006 men inte till våren 2006 är det korrekt? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Kan säkert vara så. På våren är det så mycket annat som går före. Högst prio har förmodligen F1. Därefter ska man klämma in 24h-rennen, Rock am Ring och några VLN. Tyvärr är det nog så att innan F1 är spikat så lär inte de andra kunna sätta sina datum till 100% heller. _________________ Anders Dauner |
||||||||
|
||||||||
onekligen intressant det där... Det blir budgetförhandling med hustrun tror jag bestämt.
![]() Hur pretentiös/seriös är den där kursen egentligen? Är det en hands-on-på-riktigt-kurs eller en ursäkt för folk med tokdyra bilar att få dinera tillsammans? ![]() Åker jag så blir det i en bil värd ca 1/30-dels M3 CSL... ![]() _________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||||||||
Vad du kör för bil spelar ingen roll. Men det bör vara en bil som är hyffsat driftsäker. Det är ju inte så kul att ha betalt kursavgiften och sedan stå med en trasig bil och inte kunna delta. Som jag skrivit tidigare, så fick jag inte en enda kommentar om min körning de två gångerna jag körde kursen. ![]() Det verkar dock som om kursen blivit lite seriösare på den punkten, än när jag gick den för drygt tio år sedan. ![]() Men det gäller nog att ligga på själv och studera ideallinjer och nöta in rätt spår, om man vill lära sig så mycket som möjligt. Fördelen med kursen är att man får nöta ett par timmar på samma sektion av banan i lugn och ro, utan att behöva bry sig om trafik och motorcyklar. och så får man ju köra banan åt fel håll också! ![]() Även den sociala delen av kursen brukar vara rätt trevlig. ![]() Eller så kan man åka ner, som vi gjorde under svenskhelgen i septemeber och ha det både socialt trevligt och nöta in spårvalet själv(givetvis med rejsas ringenkurs i bakfickan), och ha minst lika roligt! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||
Enl Gaute så fick han åtminstone reda på ungefär vilken poäng han skulle få om han körde si eller så när han körde de olika sektionerna. När jag gick kursen fick jag varken höra bu eller bä. Generellt tror jag att man kan säga att det beror väldigt mycket på vad man har för coatch i gruppen. På våren finns det ju en svenskgrupp med svenska coatcher, som förhoppningsvis gör sitt jobb. Därför kanske vårkursen är att föredra?!? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||
Ja kanske. Jag har bara gått vår och inte höst, och då var coacherna aktiva och gav feedback. Nu var det tydligen så pass dåligt så RR skulle sända ner en skrivelse... Bara det gör en måttligt imponerad av att lägga +30.000,- _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Stämmer att ett brev ska gå ner till Scuderia.......... _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
Mig ska man ju inte fråga vad jag tyckte om kursen. Det är ungefär samma sak med golf spel och de som råkar vinna.
Ex, trots att det spöregnade hela golfrundan så kan man ge sig fan på att när vinnaren håller tacktal, så nämner han något på slutet om att ja, och vädret var ju inte så tokigt heller(nä,hä hur kommer det sig då att jag och alla andra är helt genomvåta och stelfrusna ![]() ![]() ![]() Vinner man så upplever man ju ofta saker så väldigt annorlunda. Nä men allvarligt talat så har ju jag inte varit med på denna kursen tidigare så jag har ju inget att jämföra med. Förutom BMWs egen kurs som jag gick 1993. Jag hadde heller inga större förväntningar på den utan hängde mest med för att jag tyckte det skulle vara kul att var med på rekord försöket med Loaded, samt att nätverka ska man ju inte heller underskatta. Särskilt kul och givande var det ju att bo och leva racing med Rickard Göransson och Thed Björk. Det är ju så kul att köra bil och prata bil med dessa herrar. Men efter att nu ha gått kursen så tyckte jag nog att det var givande, sektionsträning är ju bra. Samt att det är ju faktiskt en hel del frikörning med i kursen under luncher och eftermiddagar. Sedan ska man inte glömma att på turistkörningen under svenskhelgen är det så mycket trafik att det inte är roligt att köra, under kursen är det inte alls så mycket. Samt att köra hela banan är ju kul. Som jag känner gör inte kursen i sig mig till en snabbare förare. Jag kommer nog inte att gå den en väldans massa år i rad för att hela tiden försöka placera bilen där det ska ge bäst poäng, de tror jag man tappar för mycket fart av faktiskt, men det är bara min helt personliga åsikt. Jag hadde inte väntat mig att de skulle ge allmänna instuktioner om att ex släppa av före hoppet i qiddlebachehöe o s v. Men som Anders Jonsson sa, de gör ju inte räcerförare av kurs deltagarna, de är väl säkrast så såklart. De har ju ändå haft kurser under ca 50 år, så nog vet de vad de gör allt. Själv fick jag oftast mycket feedback från de olika instuktörerna under sektionskörningen, kanske för att jag frågade mycket oxå. Dock märkte man att de var ju olika vad de tyckte så klart. Vissa gillade min körning andra inte som för alla andra antar jag. ofta sa de till mig, you are very fast and hard, drive like this and you will have a 2. Sådan feedback fick jag i Swedenkrytz och på fler andra ställen, inte alla ställen dock. I Swedenkrytz körde jag på gränsen för väggreppet och fick således korrigera med ratten i kurvan för att det släpper ibland. Men det var ändå topp tyckte instruktörn där. Det samma körsätt hadde jag på en del andra partier oxå, men då tycker en del andra instuktörer att jag hadde en ostabil bil så de premierar hellre lite mindre fart men en lugnare bil. Detta är ju naturligt då alla instuktörer är olika människor så självklart gör det då olika bedömningar, även om de har en i grunden sammstämmig bedömningsstrategi i grupp. Halkkörningen är ju jättekul, särskilt den vatten besprutade rondelen man får åka på ställ runt ![]() Har man aldrig kört på ringen förut så är det ett jätte bra tillfälle att lära känna ringen under kursen, edit det är nog så bra för dem som kört här mycket oxå skulle jag kunna sammanfatta. För många återkommande är det ju även en social del man vill åt. Vår instruktör Martin Stucky är verkligen entusiastisk och bra tycker jag. Fast han hela tiden gnällde på att jag ringde hem hela tiden( telegraferade med gasen som han sa ![]() ![]() ![]() Det skulle vara kul att höra av de som kört kursen återkommande vad som var så mycket sämre detta år. Vad de brister i o s v. Kanske kan man då ta upp det med dem eftersom vi svenskar är en så stor grupp lyssnar de säkert på oss. Jag tror jag kommer gå vårkursen. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1640 besök totalt |