Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Scuderiakursen nästa vår, datum?
1640 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Scuderiakursen nästa vår, datum?

Är det någon som har koll när det troligen kan bli av även om inte tyskarna själva bestämt? Har de skaffat hemsida så man kan anmäla sig via nätet? Är det 1500 Euro det kostar nu?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8437



www.scuderia-hanseat.de
Hemsidan har ju funnits ett tag men anmälan, så långt har man inte kommit ännu. (När man reser i världen inser man hur långt fram Sverige ligger it-mässigt)
Datum för 2006 är inte postade ännu.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



vår slutet på april början på maj, Scuderia har erbjudit oss returkörning för rekord den 1 maj vilket skulle betyda att uppkörningen på scuderian är 1 maj. hösten är 30aug - 2 sept och till denna scuderia går det redan att anmäla sig till.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
gladiatorn skrev:
vår slutet på april början på maj, Scuderia har erbjudit oss returkörning för rekord den 1 maj vilket skulle betyda att uppkörningen på scuderian är 1 maj. hösten är 30aug - 2 sept och till denna scuderia går det redan att anmäla sig till.


Det går att anmäla sig till hösten 2006 men inte till våren 2006 är det korrekt?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Qvarnis skrev:
Det går att anmäla sig till hösten 2006 men inte till våren 2006 är det korrekt?


Kan säkert vara så. På våren är det så mycket annat som går före. Högst prio har förmodligen F1. Därefter ska man klämma in 24h-rennen, Rock am Ring och några VLN. Tyvärr är det nog så att innan F1 är spikat så lär inte de andra kunna sätta sina datum till 100% heller.

_________________
Anders Dauner
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Vårkursen Scuderia Hanseat 26-29 april 2006, det går att anmäla sig nu.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



onekligen intressant det där... Det blir budgetförhandling med hustrun tror jag bestämt.

Hur pretentiös/seriös är den där kursen egentligen? Är det en hands-on-på-riktigt-kurs eller en ursäkt för folk med tokdyra bilar att få dinera tillsammans?
Åker jag så blir det i en bil värd ca 1/30-dels M3 CSL...

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



mangel skrev:
onekligen intressant det där... Det blir budgetförhandling med hustrun tror jag bestämt.

Hur pretentiös/seriös är den där kursen egentligen? Är det en hands-on-på-riktigt-kurs eller en ursäkt för folk med tokdyra bilar att få dinera tillsammans?
Åker jag så blir det i en bil värd ca 1/30-dels M3 CSL...

Vad du kör för bil spelar ingen roll. Men det bör vara en bil som är hyffsat driftsäker.
Det är ju inte så kul att ha betalt kursavgiften och sedan stå med en trasig bil och inte kunna delta.
Som jag skrivit tidigare, så fick jag inte en enda kommentar om min körning de två gångerna jag körde kursen. thumbs down
Det verkar dock som om kursen blivit lite seriösare på den punkten, än när jag gick den för drygt tio år sedan. thumbs up
Men det gäller nog att ligga på själv och studera ideallinjer och nöta in rätt spår, om man vill lära sig så mycket som möjligt.
Fördelen med kursen är att man får nöta ett par timmar på samma sektion av banan i lugn och ro,
utan att behöva bry sig om trafik och motorcyklar.
och så får man ju köra banan åt fel håll också!
Även den sociala delen av kursen brukar vara rätt trevlig.
Eller så kan man åka ner, som vi gjorde under svenskhelgen i septemeber och ha det både socialt trevligt och nöta in spårvalet själv(givetvis med rejsas ringenkurs i bakfickan), och ha minst lika roligt!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Jorå, jag var med på svenskhelgen nyligen. Mersmak är bara förnamnet och därav intresset för scuderian, givet att den håller vad den lovar, eller åtminstone kostar...

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Kursen har visst gått upp ca 100euro i pris tills nästa år.

Ca 1675 euro kostar det visst nu.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Peeter skrev:
Det verkar dock som om kursen blivit lite seriösare på den punkten, än när jag gick den för drygt tio år sedan.


Tyvär verkar det vara tvärt om. Åtminstone enl deltagarna på höstkursen.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



höfläkt skrev:
Peeter skrev:
Det verkar dock som om kursen blivit lite seriösare på den punkten, än när jag gick den för drygt tio år sedan.


Tyvär verkar det vara tvärt om. Åtminstone enl deltagarna på höstkursen.

Enl Gaute så fick han åtminstone reda på ungefär vilken poäng han skulle få om han körde si eller så när han körde de olika sektionerna.
När jag gick kursen fick jag varken höra bu eller bä.
Generellt tror jag att man kan säga att det beror väldigt mycket på vad man har för coatch i gruppen.
På våren finns det ju en svenskgrupp med svenska coatcher, som förhoppningsvis gör sitt jobb.
Därför kanske vårkursen är att föredra?!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Peeter skrev:
höfläkt skrev:
Peeter skrev:
Det verkar dock som om kursen blivit lite seriösare på den punkten, än när jag gick den för drygt tio år sedan.


Tyvär verkar det vara tvärt om. Åtminstone enl deltagarna på höstkursen.

Enl Gaute så fick han åtminstone reda på ungefär vilken poäng han skulle få om han körde si eller så när han körde de olika sektionerna.
När jag gick kursen fick jag varken höra bu eller bä.
Generellt tror jag att man kan säga att det beror väldigt mycket på vad man har för coatch i gruppen.
På våren finns det ju en svenskgrupp med svenska coatcher, som förhoppningsvis gör sitt jobb.
Därför kanske vårkursen är att föredra?!?


Ja kanske.
Jag har bara gått vår och inte höst, och då var coacherna aktiva och gav feedback. Nu var det tydligen så pass dåligt så RR skulle sända ner en skrivelse... Bara det gör en måttligt imponerad av att lägga +30.000,-

_________________
Stefan Larsson
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



höfläkt skrev:
Peeter skrev:
höfläkt skrev:
Peeter skrev:
Det verkar dock som om kursen blivit lite seriösare på den punkten, än när jag gick den för drygt tio år sedan.


Tyvär verkar det vara tvärt om. Åtminstone enl deltagarna på höstkursen.

Enl Gaute så fick han åtminstone reda på ungefär vilken poäng han skulle få om han körde si eller så när han körde de olika sektionerna.
När jag gick kursen fick jag varken höra bu eller bä.
Generellt tror jag att man kan säga att det beror väldigt mycket på vad man har för coatch i gruppen.
På våren finns det ju en svenskgrupp med svenska coatcher, som förhoppningsvis gör sitt jobb.
Därför kanske vårkursen är att föredra?!?


Ja kanske.
Jag har bara gått vår och inte höst, och då var coacherna aktiva och gav feedback. Nu var det tydligen så pass dåligt så RR skulle sända ner en skrivelse... Bara det gör en måttligt imponerad av att lägga +30.000,-


Stämmer att ett brev ska gå ner till Scuderia..........

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Mig ska man ju inte fråga vad jag tyckte om kursen. Det är ungefär samma sak med golf spel och de som råkar vinna.

Ex, trots att det spöregnade hela golfrundan så kan man ge sig fan på att när vinnaren håller tacktal, så nämner han något på slutet om att ja, och vädret var ju inte så tokigt heller(nä,hä hur kommer det sig då att jag och alla andra är helt genomvåta och stelfrusna > > )

Vinner man så upplever man ju ofta saker så väldigt annorlunda.

Nä men allvarligt talat så har ju jag inte varit med på denna kursen tidigare så jag har ju inget att jämföra med. Förutom BMWs egen kurs som jag gick 1993. Jag hadde heller inga större förväntningar på den utan hängde mest med för att jag tyckte det skulle vara kul att var med på rekord försöket med Loaded, samt att nätverka ska man ju inte heller underskatta. Särskilt kul och givande var det ju att bo och leva racing med Rickard Göransson och Thed Björk. Det är ju så kul att köra bil och prata bil med dessa herrar.

Men efter att nu ha gått kursen så tyckte jag nog att det var givande, sektionsträning är ju bra. Samt att det är ju faktiskt en hel del frikörning med i kursen under luncher och eftermiddagar. Sedan ska man inte glömma att på turistkörningen under svenskhelgen är det så mycket trafik att det inte är roligt att köra, under kursen är det inte alls så mycket. Samt att köra hela banan är ju kul.

Som jag känner gör inte kursen i sig mig till en snabbare förare.
Jag kommer nog inte att gå den en väldans massa år i rad för att hela tiden försöka placera bilen där det ska ge bäst poäng, de tror jag man tappar för mycket fart av faktiskt, men det är bara min helt personliga åsikt. Jag hadde inte väntat mig att de skulle ge allmänna instuktioner om att ex släppa av före hoppet i qiddlebachehöe o s v. Men som Anders Jonsson sa, de gör ju inte räcerförare av kurs deltagarna, de är väl säkrast så såklart. De har ju ändå haft kurser under ca 50 år, så nog vet de vad de gör allt.

Själv fick jag oftast mycket feedback från de olika instuktörerna under sektionskörningen, kanske för att jag frågade mycket oxå. Dock märkte man att de var ju olika vad de tyckte så klart. Vissa gillade min körning andra inte som för alla andra antar jag.
ofta sa de till mig, you are very fast and hard, drive like this and you will have a 2. Sådan feedback fick jag i Swedenkrytz och på fler andra ställen, inte alla ställen dock.
I Swedenkrytz körde jag på gränsen för väggreppet och fick således korrigera med ratten i kurvan för att det släpper ibland. Men det var ändå topp tyckte instruktörn där. Det samma körsätt hadde jag på en del andra partier oxå, men då tycker en del andra instuktörer att jag hadde en ostabil bil så de premierar hellre lite mindre fart men en lugnare bil. Detta är ju naturligt då alla instuktörer är olika människor så självklart gör det då olika bedömningar, även om de har en i grunden sammstämmig bedömningsstrategi i grupp.

Halkkörningen är ju jättekul, särskilt den vatten besprutade rondelen man får åka på ställ runt thumbs up

Har man aldrig kört på ringen förut så är det ett jätte bra tillfälle att lära känna ringen under kursen, edit det är nog så bra för dem som kört här mycket oxå skulle jag kunna sammanfatta. För många återkommande är det ju även en social del man vill åt.

Vår instruktör Martin Stucky är verkligen entusiastisk och bra tycker jag. Fast han hela tiden gnällde på att jag ringde hem hela tiden( telegraferade med gasen som han sa ). Jag körde en del cross som knatte, då letar man ju grepp med gasen, gör det samma med bil vet inte varför han ogillade det så

Det skulle vara kul att höra av de som kört kursen återkommande vad som var så mycket sämre detta år. Vad de brister i o s v. Kanske kan man då ta upp det med dem eftersom vi svenskar är en så stor grupp lyssnar de säkert på oss.

Jag tror jag kommer gå vårkursen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
Scuderiakursen nästa vår, datum?
1640 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande