| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Fråga: Bankörning och smält gummi
|
1 besök senaste veckan (2455 totalt) |
|
Var och körde järnet på Knutstorp i helgen som gick...skitkul på ren svenska..
Vad som var mindre kul var hur det gick med däcken.. Märkte på sista passet att det kändes en aning kymigt..nästan som punktering eller kraftig obalans.. När jag sen körde hemåt efteråt märkte jag även att det var ovanligt mycket ljud från däcken. På de ca 7 mil jag hade att köra hem minskade sakta både vibrationerna och ljudet.. Dagen efter var det rengöring och byte till vanliga fälgar /däck. Det är nu jag upptäcker att jag hade väldigt mycket smält gummi, både i "korvar" och stora runda "plättar", på däcken. Är detta normalt vid hård körning? (har inte blivit lika mycket tidigare) Har däcket blivit överhettat? Kan det bero på för högt varmtryck i däcket? (kollade inte trycket varmt..hade 2.0 i kalltryck) Hilfe bitte!
Javisst ja..bilen är en 996 Turbo, och däcken är Pirelli Pzero Corsa r-däck Det var nog allt..
_________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Man brukar plocka upp ganska mycke från det som ligger på banan , + gruset som ligger i depån , så nog brukar det bli lite obalans i däcket när man kör hem , men det brukar försvinna efter ett tag .
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
Det låter helt normalt tycker jag,, om man kör utanför idealspåret under avkylningsvarvet så brukar däcken plocka upp en massa gamla däcksrester.
Det försvinner nästa gång du kör med dom,, så brukar i alla fall jag göra _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Det där med idealspåret har jag inte tänkt på..
Det är nog mycket troligt att jag inte följer det till 100% på avkylningsvarvet. Skall tänka på det nästa gång! En kompis som var med säger att han sett att någon direkt efter ett pass hoppar ur bilen och slänger sig ner och börjar plocka bort gummi mm från däcken. Är detta något man kanske bör göra..? Hur som helst, visst är det kul att köra på bana!!
och Knutstorp är en definitiv favorit..i varje fall för mig..
_________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
Nä det behöver man inte göra, som sades ovan det går fort bort. Om du inte samlar på dig gummi på däcken har du ingen temp i dem och kan då inte ha särskilt mycket grepp heller Så nog är man glad om man samlar på sig gummi om man ser det så
Sedan kan det finnas orsak att balansera däcken om du ev kanske har pushat på för mycket i långsamma svängar och plågat sönder däcken(abuse understeear, eller kört på fel tryck). Men detta syns ofta på däcken fram om de karvats sönder runt om på sina ställen. Då försvinner så mycket gummi från däcken i sig motsvarande de vikter du har på sedan nybalanseringen att en balansering är skön, om man är känslig och inte vill ha obalans. Om man då inte vill göra sig av med däcken då, eftersom de ju förlorar en del grepp när gummit karvas bort. Har du en jämn fin yta över hela däcket utan klackar så är det ju ok _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
|
Extragummi brukar sitta rätt hårt när det kallnat fast så om du värmer upp däcken igen så fungerar F1-värmande. Att vela omkring på kalla däck lär inte ändra värst mycket.
En anledning att pilla på slitbanan kan vara för att slippa få vasst grus (finns det gott om i en del depåområden) att äta sig in i slitbanan innan man skrubbat av det på nästa körning. Det har hänt mig mer än en gång att jag hajjat till över smällar från hjulhusen när upplockade gummikorvar slår i innerskärmar mm när de släpper. |
||
|
Du har ju redan fått svar på din huvudfråga, så jag framför en synpunkt på ditt däcktryck istället, 2 kilo kalltryck låter för mycket på ett r-däck och hårdkörning på knutstorp. Ett kalltryck runt 1,6 kilo låter mer rimligt, kanske inte att starta med men när det finns lite värme i däcken. När jag kört en träff på knutstorp ligger mitt kalltryck ungefär där. Kör du med för högt tryck kommer däcken att överhettas och hålla mycket kortare tid samt få sämre grepp.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Tack!
Tack för alla bra förslag...jag suger åt mig som en svamp..
Byta till helt nya däck varje gång är det i särklass bästa förslaget...dock kanske en aning kostsam lösning.. Det där med värmepistol funderade jag lite över själv faktiskt.. Ett annat alternativ är att slänga på däcken igen och ge sig av på en "nöjesrunda".
Lufttryck: Kalltrycket jag kört med har jag fått från Pirelli och gäller för Corsa på 996 Turbo. Det dom säger är 2.1 fram + 2.0 bak..frågan är bara om jag låg under 2.5 resp 2.7 i varmtryck..? Nästa gång skall jag besvära mig med att kolla direkt efter ett pass..
||
|
Jag måste erkänna att jag inte visste att pirelli angav såpass höga varmtryck på sina rdäck och att du i så fall skall ta min synpunkt för just en synpunkt. Men min erfarenhet från tex Bridgestone re540s, där man rekomenderar ett högsta varmtryck på 2,3 kg är att det med 1520 kg tung bil funkar bäst med ett varmtryck på 2 kg alltså 3 hg under max tryck. Annars blir de däcken överhettade.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Ang däckrester så är det stora mängder man kan samla upp om man glider utanför idealspåret på avsvalkningsvarv. Jag brukar vid tillfälle göra mitt avsvalkningsvarv utan altför mycket velande o sedan när jag har stannat bara skrubba av däcken med handflaten, givetvis med hanske på (inte sparco handskarna
. Går förvånansvärt enkelt att göra om man inte väntar för länge.
Sedan så kan du glömma kalltryck imho för det är helt ovesäntligt. Varmtrycket varierar med körstil, yttertemperatur, asfaltstemperatur, körstil, hjulinställningar mm så försöök notera vad som fungerade sist o börja med det, sedan kan man justera lite under dagen om det skulle visa sig lite för lite resp mycket.
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
|
obalans kan också orsakas av gummirester i fälgarna, kan iofs vara trickigt att komma åt, men det sitter inte så hårt fast och är inget problem att borsta bort om man bara tänker på det. Eller blåsa bort med tryckluft.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jupp, hade kännbar obalans senast ja körde på gelleråsen. När jag i slutet av dagen kolla i fälgarna så fanns där en fet gummiklump på insidan av fälgbanan. Svårt att se på svarta fälgar. Så det var ett bra tips ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Handskar
Det var ett bra tips! Är ju bara att ha med sig ett par arbetshandskar.. Funkar säkert bra så länge som däcket fortfarande är varmt.. I mitt fall finns det visserligen gott om plats inuti fälgen, men jag hade faktiskt bara en liten gummiklump i en av fälgarna när jag plockade av dom dagen efter. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (2455 totalt) |