Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1021 besök totalt |
Mycket snack om rekord nu men hur mäts det?
Är tiderna som redovisas hela varv elr är det minus 200 meter som jag har för mig SportAuto elr om det var Auto, Motor & Sport testar pga-vad-det-nu-var-för-anledning? och vem gör vad av alla aktörer, ex de här körningarna med Carrera GT, Pagini och Donkervorten? Det bör ju bli en hel del skillnad men om alla mäter på samma sätt är det ju jämförbart hur som helst. Vilka gör vad? _________________ Joachim Qvarnström |
||
De flesta sk rekordvarv är nog sk Sport Auto-tider.
Dvs där man startat klockan när man kommer in på T13 från GP-banan och stannar klockan där man lämnar nordslingan och kör in på GP-banan igen i början på T13. Så har i alla fall jag tolkat det. Det fattas alltså en snutt på T13 för att få ett riktigt fullt varv. Kör man inte med fotoceller som står på exakt samma ställe varje gång så måste det rimligen finnas en viss felmarginal vid dessa tidtagningar. Så att Pagani Zondan var några tiondelar snabbare än Carrera GT:n behöver inte alls vara så. Jag skulle snarare säga att de är jämnsnabba, när det är så lite som skiljer. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Så för att kunna köra Sport Auto tider behöver i princip GP banan vara öppen och när hjulen går på/av GP banan vid T13 så mäts tiden? Snurrigt... _________________ Joachim Qvarnström |
||
Nä, GP-banan behöver/ska inte vara öppen. Du kör Norsdlingan som vanligt (fullt varv naturligtvis) inkl. T13. Klockan startas innan du svänger ner vänster mot Hatzenbach-bogen. Stoppar gör du när du svängt höger in på T13 igen. Eller möjligtvis innan högern. Men GP-slingan används iaf inte som någon bromssträcka. _________________ Anders Dauner |
||
om man tittar på videos så ser man helt klart 2 vita linjer som går över rakan vid T13. Den första (mållinjen) några meter efter att man svängt in och den andra (startlinjen) precis innan "krönet" där man bromsar inför vänstersvängen. Linjerna är tydliga på lite äldre videos men nu är startlinjen försvunnen (eller åtminstone väldigt otydlig).
Man kan ju undra varför man ritat dessa 2 linjer och inte nöjt sig med 1 men kanske är det någon gammal kvarleva från tiden när påfarten låg där uppe. Ladda gärna ner någon video från Jorunds sida http://www.joerundseim.com/en/multim så ser ni det tydligt. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1021 besök totalt |