| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur svetsar man en bur på de ställen man inte kommer åt?
|
2470 besök totalt |
|
Hej, jag började med att söka i de redan skrivna trådarna om burbygge och jag hittade ett svar på min fråga men... Jag håller på med ett burbygge till min Alfetta GTV 2.0 som ska bli SBF godkänd. I början rullade allt på bra och jag har monterat huvudbåge och de längsgående främre rören. Mitt problem uppstod då jag kom fram till de bakre strävorna...De ska ju ligga så tajt mot karossen som möjligt men hur f-n ska jag komma åt att svetsa runt hela rören då? Jag kan inte flytta buren längre då jag redan som sagt har sömmat ihop huvudbågen med de främre, längsgående rören...Inte ska man väl behöva ta upp hål i karossen för att kunna svetsa rören?? Hur gör ett "proffs"... Tacksam för en förklaring... /oskar, som kan ta upp hål i karossen men det känns lite galet... _________________ Oskar Larsson för banåka: Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 för njutning: Alfa Romeo GTV 3.0 24V för vinter: Alfa Romeo 164 TS |
||
|
Antingen tar man bort taket eller så gör man hål i karossen.
Jag gjorde hål i golvet och sänkte ner hela buren, då va det lätt att helsvetsa. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
|
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Kanske kan få något spån av lärdom här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Såg att du redan letat i gamla trådar, men man vet ju aldrig. Välkommen hit förresten. |
||
|
...
man bygger små "boxar" på ca 100x100x100mm som man ställer under buren på dem punkter buren sitter svetsad i golvet... därav kan man kapa alla lodräta strävor 100mm "för mycket", vilket gör att man kommer åt att svetsa även på ovansidan.. m.v.h//Flaxis _________________ förvirrad! Fredrik Sernemo |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Så sant och det roliga i det hela att det var min absolut första fråga i den tråden och just Dude var den första som svarade! Deja vu?
Ännu mer roligt är att oskar ringde mig redan i våras inför sitt burbygge, eftersom vi pysslar med samma märke/modell. Cirkeln är sluten. oskar: Kul att du är igång igen, ring om det är ngt och uppdatera Powertråden flitigt! /Habbe _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
|
Planera !!
När man bygger en bur båge i en bil så får man planera så att man viker ner huvud bågen och svetsar klart det först. Jag fick tipset om hur man gör av Åke på Rally Produkter i Vålberg. Migar du så tänk på att setsa med hög ström ca 180A _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
OK...många "kloka" råd på min fråga...ska ta tipset med att inte planera något på allvar...Imorgon är det jag som går ut i garaget och börjar svetsa igen, UTAN ATT TÄNKA
Skämt å sido är det väl bara att kavla upp ärmarna och ta ett nytt tag i det hela...Ang. svetsen så har jag en 180 Amp Esab så det borde räcka tycker jag... Tackar.... /oskar _________________ Oskar Larsson för banåka: Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 för njutning: Alfa Romeo GTV 3.0 24V för vinter: Alfa Romeo 164 TS |
||
|
Hittade detta på svets o smides hemsida... vet inte om det kan vara till nån hjälp?!
Börja med bågen. Justera längd och bredd. Placera bågen där ni vill ha den. Tag hål i golvet eller tröskeln där bågen ska stå. Lägg en lös plåt över hålen. Placera bågen på plåten. Justera höger och vänster framdel. Slipa så att den passar mot bågen. Svetsa lite mot bågen. Justera och slipa in röret över rutan. Svetsa så mycket ni kommer åt. Lossa framdelen från bågen och. Sve vik ner framdelentsa runt om röret över rutan. Montera tillbaka framdelen mot bågen och svetsa lite. Justera och slipa in rören till fjäderbenstornen fram (ej folkrace) svetsa på framdelen. Justera och slipa in toyotastaget (ej folkrace) Justera och slipa in dörrsträvor. Svetsa i framdelen. Lossa framdelen från bågen, drag tillbaka framdelen och svetsa runt om mot framdelen på alla rören. Sätt tillbaka framdelen mot bågen och slipa in hjälmrören och svetsa. Svetsa ovansidan. Lyft upp buren på plats. Justera bakstöttor, svetsa runt om alla stag. Tvärröret monteras sist i H-bågen. De stora plåtarna svatsas på golvet. De små på rörändarna. Borra och bulta rakt igenom plåtarna och karossen 4 st M8 bult med brickor i varje infästning. ///ola Persson _________________ Ola Persson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2470 besök totalt |