Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW 325ix-bygge?
1 besök senaste veckan (1474 totalt)
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
BMW 325ix-bygge?

Jag har fått en idé på ban/busbil som ligger lååååångt fram i tiden, pga av att jag inte kan ngt...

Är drivlinan i bmw 325ix/525ix något att ha? I så fall vore den kanske trevligt att bygga rörramsbygge med. Fyrhjulsdrift med drivning 33/67 fram/bak eller vad det är verkar kunna bli kul i ett bygge på ca 800kg. Och tycker man inte att de 170 originalpållarna räcker kan man ju alltid kompressormata den. (Har hört att det ger mycket bättre körbarhet än turbo...)
Jag tänker mig en "riktig" kaross, inte som en se7en med friliggande hjul. En låg kaross med ganska kraftig midja, utan dörrar fast med targatak. Targatak är snyggt.

Vad tror panelen? Jag är nog klar till sommaren 2020...

Buell XB12S -08
Citera
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

IX-systemet är helt klart kompetent, förövrigt samma system som sitter i ford sierra cosworth 4wd. Men frågan är om man verkligen behöver fyrhjulsdrift? Förutom vid körning på lera, grus snö, eller andra dåliga underlag så är det snarare till nackdel. Starterna blir kanske lite snabbare, men ute på banan så kommer fyrhjulsdriften äta upp ganska mycket effekt.

Här sen Nov 2002

Baalzamon skrev:
IX-systemet är helt klart kompetent, förövrigt samma system som sitter i ford sierra cosworth 4wd. Men frågan är om man verkligen behöver fyrhjulsdrift? Förutom vid körning på lera, grus snö, eller andra dåliga underlag så är det snarare till nackdel. Starterna blir kanske lite snabbare, men ute på banan så kommer fyrhjulsdriften äta upp ganska mycket effekt.

Du har aldrig tävlat eller kört en riktig 4-hjuls driven bil,eller hur?

widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:

Menar du mig eller baalzamon? Jag har iaf aldrig kört AWD på riktigt. Åtminstone inte när det märks... Borde man inte få mindre belastning på drivaxlar mm med AWD, eftersom vridmomentet delas upp på dubbelt så många hjul? För övrigt har jag ju inte sagt att det skulle bli ett blingbygge (om det någonsin blir av). Den skulle nog få smaka en del grus och sånt...

(Allt jag säger är rent hypotetiskt. Jag har en oförmåga att slutföra projekt. Fast nån gång ska ju bli den första...)

Buell XB12S -08
Citera
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003

Drivlinan på en ix är inget att hänga i jul gran, den rasar tom för vissa med original effekten, så om du skall trimma så skall du inte bygga på en ix drivlina. thumbs down

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Alfa Danne skrev:
Drivlinan på en ix är inget att hänga i jul gran, den rasar tom för vissa med original effekten, så om du skall trimma så skall du inte bygga på en ix drivlina. thumbs down

Tror det är fram diffen det gäller , resten håller .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

Fredrik - SLC skrev:
Baalzamon skrev:

Nej, det har jag inte. Men jag har svårt att tänka mig att det skall vara någon riktig hit på asfalt? Åtminstone inte fyrhjulsdriften på en bil från åttiotalet. Det är ju inte riktigt samm sak som dagens EVo och impreza. Men det kanske funkar alldeles utmärkt? Det hade varit intressant att se varvtider på E30 325i med och utan fyrhjulsdrift.

Luleå
Här sen Nov 2003

Jå det är fram diffen som inte håller på dom, tydligen dom 4 små dreven som far.
En kompis till mig kör en sån på kon bana och den väldigt bra där faktiskt, men kan tänka mig att han tappar mer på längre banor.

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
Skruva banåkabil
BMW 325ix-bygge?
1 besök senaste veckan (1474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande