Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tändkablar
5 besök senaste veckan (5346 totalt)
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Tändkablar

Halloj,
Hade ett antal problem med tändningen som nu är löst men i jakten på felet så klurade jag lite på tändkablarna.

Det finns ett antal olika typer. Dessutom om man tittar på t.ex OK så har dom tändkablar som skall vara till vissa bilar. Är det så att det har en betydelse vad det är för tändkabel eller kan det vara så att märkningen på kabeln enbart skall säkerställa att man har en kabel som är lång nog.

I min enfald så levde jag i tron om att tändkabeln enbart är en koppartråd som skall ge ström till stiften.

Hur som... frågan då...

Vad finns det för olika typer av tändkablar och när ska man ha det ena och det andra?

Eller kan det vara så att det inte har någon större betydelse så länge strömpulsen når stiftet?
*/Danne

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Re: Tändkablar

Daniel_B skrev:
Halloj,
Hade ett antal problem med tändningen som nu är löst men i jakten på felet så klurade jag lite på tändkablarna.

Det finns ett antal olika typer. Dessutom om man tittar på t.ex OK så har dom tändkablar som skall vara till vissa bilar. Är det så att det har en betydelse vad det är för tändkabel eller kan det vara så att märkningen på kabeln enbart skall säkerställa att man har en kabel som är lång nog.

I min enfald så levde jag i tron om att tändkabeln enbart är en koppartråd som skall ge ström till stiften.

Hur som... frågan då...

Vad finns det för olika typer av tändkablar och när ska man ha det ena och det andra?

Eller kan det vara så att det inte har någon större betydelse så länge strömpulsen når stiftet?
*/Danne

Finns massor av olika typer , Kol+glasfiber kabel eller rostfritt, koppar kabel , eller en blandning av dessa 2 .

Sen har du matrialval av omslutningen , silicon eller nått billigt gummi .

För radioavstörning , så ska du ha en kolkabel , för att irritera grannarna , så vanlig koppar kabel

Men en bra kabel som är både grannvänlig och bra , är http://www.msdignition.com/1sparkplugwires.htm finns andra liknande som håller bra std och tål närkontakt av grenrör .

Fler länkar http://www.accel-ignition.com/ProductsMinorListByMajorID.aspx?majID=55 . . . .

http://www.jacobselectronics.com/ProductsMinorListByMajorID.aspx?majID . . . .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Tändkablar

Nej, tyvär så är aldrig någonting så där enkelt, därför ska jag föreslå något enkelt. 8 mm spircore kabel.
Det är en mycket bra kabel för hög tändspänning. Den är som en kolkabel men med spirallindad metalkärna. Tricket är att du får bra strömöverföring med lite förluster samt störningslindring pga att spirallindningen stör ut sig själv. Förenklat, det blir som ingen riktning på radiovågorna när dom alstras i spiral. Sedan är dessa kablar värmetåliga mm. Köp inte billiga kablea, de är mycket känsliga mot böjning mm. Vi byter ju stift och håller på så kabler som man kan jobbe med är viktigt.
Göran Malmberg

Stenhamra
Här sen Apr 2005

Trådstartare
okej...

Har det betydelse vad man kör för stifft också???

Var köper man de typer av kablar som ni talade om.
Finns det någon i Stockholm?

*/Danne

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Daniel_B skrev:
okej...

Har det betydelse vad man kör för stifft också???

Var köper man de typer av kablar som ni talade om.
Finns det någon i Stockholm?

*/Danne

Närmaste firma för USA bilar http://www.nitroz.se/persaker/ kanske

Tändstift huga , där finns variabler prata med dom som är kunniga på din motortyp

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
Tändkablar
5 besök senaste veckan (5346 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande