| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur många %Co och vilka tändstift
|
2 besök senaste veckan (860 totalt) |
|
Hej, Tändstift är ju bra att ha och det finns en hel del olika typer av dem också. Jag och dom som kör med A+ motorer brukar köra med NGK's stift och dessa är markerade t.ex BP7ES eller 8 eller 9 eller 5 eller 6.... typ lägre siffra är ett stift som går varmare. Då är ju kruxet att man vill inte köra för snål blandning då tempen inne i cylindern blir så rackans hög. Risken att bränna hål i kolven ökar....Men man vill ju inte ha för fet blandning heller för då sotar det ju igen.... det va det där med lagom... Jag har hört att om man kör med ett stift som heter BP7ES så är ca 4 %Co lagom för att man inte skall riskera att bränna hål i kolvar etc. Dock så är 4% ganska mycket... Det sotar som bara den. Frågan är ju då skall jag köra med ett varmare stift och riskera ett litet hål i kolven eller skall jag köra på mycket lägre Co mängd för och ett kallare stift för att dels få så mycket "pang" i motorn som mjligt utan att det blir fler hål i motorn. Är det någon som har testat, mätt, klurat, testat igen, gjort bort sig, lärt sig av misstagen, gjort rätt och sedan fel igen för att bli ännu visare... som kan sprida lite ljus på detta ämne. har jag helt fel eller kanske lite rätt eller...??? */Daniel _________________ Daniel Bernås |
||
|
Re: hur många %Co och vilka tändstift
För kalla stift sotar igen, för varma stift kan ge motorskador. Välj ett så kallt stift som möjligt, kallt stift är ett säkert stift. Det är bättre/lättare/billigare att borsta rent/byta stift för att de sotar, jämfört med att renovera motorn för att det gått hål i en kolv. Ett kraftigare tändsystem orkar hålla rent ett kallt stift bättre än ett tändsystem med svagare gnista. Co-halten på tomgång är nog tämligen ointressant, blandningen på dellast och fullast är nog intressantare. Kolla din förgasarbestyckning mot bilar som har liknande motor och inte har sotproblemet. Själv har jag NGK B8EG (ett ganska dyrt stift) som sotar igen i stadstrafik men inte på bana. Just nu misstänker jag för stora acc-munstycken som orsak. Men det brukar vara samma cylinder som sotar igen mest, så det är nog dags att rengöra förgasarna grundligt också. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (860 totalt) |