Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum 968 / 944 | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (12075 totalt) |
Båda dom svarta SLC porscharna är 944or men den ena är mer eller mindre konverterad till 968a.....
Ganska vanligt emellanåt bland SLC tävlande.... t.ex fd Viking numera Team Yellow BMWn som började sitt liv som en beskedlig 318 har jag för mig och numera är en värsta sortens M3a med 4,4 liters V8. |
||||||||
Jo, IPMs 944/968 var 2:a efter tre timmar på 12h finalen, sen fick de mekaniska problem.
Då smög sig en viss röd 240 upp i resultatlistan och åkte jämnt med Podium! Fråga Lefors, han berättar säkert gärna mer... Fast för att det inte skall spåra ur kanske vi skall ta det i en annan tråd "Hur man får en 240 att hänga med GT3 Porschar". ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||
400+... skulle varit trevligt . Men runt 300 hk ligger nog närmare sanningen. Efter ett motorhaveri där vi blev tvungna att överge smidda stakar och därav måste ha förståndigt laddtryck (cirkus 1.0 bar) ligger förmodligen effekten däromkring. I tidigare version kanske 20 hästar över det men inte mera. Men som du sade Fredrik, effekt är inte allt.... Förbättringar på chassit och en ordentlig utprovning av Öhlinarna gjorde mer för varvtiderna än några extra hästar.
Jo, vi höll oss på samma varv som Podiums GT-Porschar under knappt 4 timmar. Sen rasade även vår växellåda... > Tydligen måste denna ha olja för att fungera och den vi hällt i ville inte vara kvar... _________________ /Markus Lefors |
||||||||
Kan inte svara för skillnader, men om du har M030 chassie på 968 så får du ju 40% diff och ställbart chassi. Inget jag vet finns på 944:orna. Men i motorn är det bara variocam som är stora skillnaden samt LLM. Mjukvaran lär ju sklija. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||||
[quote="v_skogh
Kan inte svara för skillnader, men om du har M030 chassie på 968 så får du ju 40% diff och ställbart chassi. Inget jag vet finns på 944:orna. .[/quote] Hej igen, den 944 turbo -89 jag hade, hade iofs M030 och det som du räknade upp, vilket nog får anses som ett rätt vanligt paket på dom bilarna, kanske dock något mindre vanligt på S2:or Men å andra sidan är ju dessa räserbilarna sannolikt rätt ordentligt ombyggda med rejsinggrejor så vad dom hade för options från början är nog inte så viktigt egentligen! Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||||||
Så om man skulle vilja ha lite mer trycka i en S2;a så skulle man kunna modda den till 968 spec? Vario o annan mjukvara?
Hittar man en smäld 968 så borde väll inte det springa iväg så farligt? Gäller o hitta nån som kan fixa mjukvaran bara!? MVH _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||||
Uppgradering till Vario är inte snutet ur näsan direkt...
Det roliga med 968-an är att det är lättare att hitta hela karosser med skjutna motorer än kraschade bilar med fina motorer. Varför? Jo: För att klara det ökade varvtalet har 968-an andra vevstakar än 944-an. Dessa vevstakar är tyvärr inte 100% tillförlitliga och har därför orsakat en del ras. Därför kan man hitta ett antal 968-or med 944-turbomotor i stället för originalmaskinen, som står och väntar på en dyyyr renovering. Bästa sättet att trimma en 944 S2 är att i stället köpa en 944 turbo. Tro mig - jag har ägt båda varianterna.... MVH Fredrik Å _________________ -- |
||||||||
Hej igen, den 944 turbo -89 jag hade, hade iofs M030 och det som du räknade upp, vilket nog får anses som ett rätt vanligt paket på dom bilarna, kanske dock något mindre vanligt på S2:or Men å andra sidan är ju dessa räserbilarna sannolikt rätt ordentligt ombyggda med rejsinggrejor så vad dom hade för options från början är nog inte så viktigt egentligen! Mvh, Pär[/quote] Precis, det är ju Porsche vi talar om;) Finns en hel hör med options till dessa bilar, vet dock inte hur det är med just 968:an Men gissar att man bla kunde få bur monterad från fabrik. Sen är frågan om "skal-stolarna" är standard eller option i 968:an cs? Jag har iaf fått det till att det va ett option där man valde mellan vanliga stolar och "skal-stolar" fast för samma pengar. Men har du gott om pengar kan du ju få din Porsche precis hur som helst från fabrik. M030-paketet innehöll väl även smidda kolvar eller stakar på 944:an? _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||||
Alla 944 turbo (vanliga med?) har smidda kolvar väl?
osäker på stakarna. Som sagt så innehåller 030 paketet olika vem man frågar och olika år osv. Tydligen så har det tagits delar från hyllan hejvilt ibland tror jag. (obs, att det är en egen fundering utan grund) _________________ /Mathias |
||||||||
Tror jag oxo!! Gäller nog inte bara M030, utan i högsta allmänhet. T.ex så har vissa turbo 89:or rör från fronten in i främre hjulhusen medan andra inte har det, omvänt mellan dessa bilar är att dom utan kylning till bromsara lär ha kylning av hadsfacket (!!) om dom har AC! Helt snurrigt, verkligen kajsa-varg metoden, man tager vad man råkar få tag i! Mvh, pär _________________ Pär Hylander |
||||||||
Allmänt banåkaforum 968 / 944 | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (12075 totalt) |