| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
KW Dämpning?
|
1833 besök totalt |
|
KW Dämpning?
Skall uppgradera väghållningen på min 968 CS under vintern, och går runt med mkt huvudbry just nu
Har funderat på Sandens lilla sats, eller Bilsteins ClubSport Sats. H & R har också en sats i samma prisklass som Bilstein som ett par bilar från Ring-Racing.de tävlar med, Igår ringde jag Dr olsson i Örebro som säljer KW. Han rekommenderar ett set som han kallar Variant 3, som "är det bästa du kan köpa" enl. honom. Vad tror ni? Skall man köra på Sandens kit, eller ska man dubbla investeringen och i så fall vilket av dessa tre kit? Nån som har erfarenhet av KW? MVH,
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
|
Vad kommer du att använda bilen till?
Fundera även på om du skall behålla torisionsstavarna bak eller om du enbart skall köra coilovers bak. KW variant 3 är säkerligen kanon i och med att har justerbar tur och returdämpning. Bilstein tycker jag inte är speciellt prisvärda med tanke på att dom endast är justerbara i höjdled och det är ju ett absolut minimum. Leda skulle jag välja för det är det absolut mest prisvärda alternativet samt att du kan få dom precis som du vill ha dom. _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Så länge jag jobbar i Tyskland kommer bilen få gå en del på Nurburgring, som är vansinnigt trevlig, annars kommer jag nog framöver att försöka komma åt lite bankörning hemma i Sverige.
Tre fortkörningar i år, så det blir att åka Golf Dieseln hemma!!! Vet inte om man skall behålla torsionsstavarna? Vad är bäst? Vad ger mest valmöjligheter? Vem säljer Leda grejer? Vad kostar de? Fredrik/ 8,48,67 BTG _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
|
Bilstein tillverkar dämparna till H/R kiten. Så jag kan tänka mig (utan att veta i de specifika fallet) att de är rätt snarlika. K/W använder väl Koni dämpare i sina ben.
Justerbara dämpare tycker jag inte är nödvändigt på alla applikationer. En bra grundsättning kommer man långt på. Såvida man inte ha möjligthet att prova ut olika inställningar eller promt måste kunna mjuka upp vagnen för att åka långa sträckor. Själv hade jag Sandens clubsport kit på min bil (944turbo 90) och de är ett bra kit för vettiga pengar. I samband med kitet så justerade sanden hjulvinklarna runt om. Med den setupen (och 320hk, orignal bromsar med PFC97 belägg, vanliga gatdäck) åkte jag jämna varvtider runt anderstorp med gt3or. Leda är nog prisvärt. Kolla med Andreas Lidström _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Är det inte KW som har ett speciellt Nurburgring kit?
om du kör mycket på ringen så är det väl bra om du har en lite mjukare sättning i och med att den inte är så jämn,, på svenska banor är det dock bra att ha en hårdare bil så det är ju bra att inte ha några stavar bak då dessa måste omindexeras om du byter fjädrar. Du kan kolla in Ledas grejjer på www.leda.com, jag tror att du kan köpa Leda genom Jonas Jarlmark här på forumet Mvh Magnus _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Jag har flera kompisar som har KW variant 3 på sina octavia rs, alla är mycket nöjda och en av dom har haft det mesta innan han köpte KW, bl.a. LEDA.
Enligt honom var KW överlägset när det gällde mångsidigheten. _________________ Mathias Lövdblad |
||
|
Sats hit och dit, fabrikat hit och dit.
Det viktiga är att stötdämparna är avstämda till bilen och fjädrna. Byter vi nu fjädar så gäller det att ha koll på krängarna också. Behåller man std krängran och går på hårdare fjädar så ändrar man förhållandet mellan pitch och roll. Sen om det står KW, LEDA, Bilstian, mm mm är täligen ointresnakt BARA man har kolla på att alla grejor lirar ihopp. _________________ Johan Sjölinder |
||
Låter vettigt! Skall kolla priserna här i Tyskland så får vi se. Skiljer det dramatiskt blir det nog ett helt kit. Märke spelar ingen större roll, annars åker jag till Sanden och då kan det ju bli pengar över (!) till 30 mm kr.hämmare. Tack för era inlägg. Kul att se att det finns så många aktiva engagerade bilåkare.
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
|
Gewindefahrwerk Club-Sport
Är det nån som är bra på tyska? Hittade det här väghållningskitet på länken nedan. 1577 euro måste vara ett bra pris, om är samma som www.bilmodecenter.se säljer för 25000 sek.(RSS-37-827-1/1) osäker på om det är samma då min tyska sviktar. http://www.fahrwerk-billiger.de/List Fahrzeughersteller: Porsche Fahrzeugtyp: 944 inkl. S, 924 inkl. S (968, ab 1984) Beschreibung: H&R Club-Sport Gewindefahrwerk in Nürburgringabstimmung. Diese Gewindefahrwerke vereinen zwei Welten: Das Handling begeistert schon auf der Straße, dabei ist der Komfort noch akzeptabel. Auf abgesperrtem Kurs zeigt sich einmal mehr die Abstimmung dieser H&R Fahrwerke von der Rennstrecke. Die Abstimmung von Federn und Dämpfung liegt zwischen dem regulären H&R Gewindefahrwerk und den H&R Rennfahrwerken. Selbstverständlich sind auch die Clubsport Gewindefahrwerke mit hochwertigen Einrohr-Gasdruckdämpfernbestückt, an Achsbeinen kommt die in Bezug auf Quersteifigkeit überlegene Upside-Down Technik zum Einsatz. Die Tüv-Eintragung erfolgt wie bei dem regulären Gewindefahrwerk. Tieferlegung in mm: VA 30-70 / HA 30-60 Hinweis 1: Bei Fahrzeugen mit werksseitiger Tieferlegung, z.B. BMW M-Technik, MB Sport-Line Fahrwerk, Audi-Sportfahrw. usw., wird nur eine geringere Tieferlegung erzielt, da diese Fahrzeuge schon ab Werk tiefer liegen. Hinweis 2: Gewindefahrwerk höhenverstellbar im Bereich der Tüv-geprüften Werte. Hinweis 3: Je nach Motorisierung, Ausstattung, Achslasten oder Toleranzen des Fahrzeuges kann die Tieferlegung um einige mm von der von uns angegebenen Tieferlegung abweichen. Hinweis 4: Für die ordnungsgemäße Funktion des Fahrwerkes muß die hintere original Drehstabfederung ausgebaut werden. Ein Bericht zur Betriebsfestigkeitsuntersuchung der geänderten Hinterachsfederung liegt vor.
||
|
Nu orkade jag inte översätta allt men så vitt jag kan se är det samma kit, det finns nog bara ett club sport kit med coilovers som har Nürburging "setup". Så samma är det nog.
Men, detta kit går bara justera höjd med, inget annat, iaf enligt texten ovan. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Texten säger också att detta kit ligger någonstans mitt emellan HR:s gat och racekit
i avstämning/hårdhet. Det bästa av två världar med acceptabel gatkomfort och bra räserprestanda. ombyggnad av torsionsfjädringen bak krävs också. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Javisst, men för de som inte orkar räkna, eller inte bryr sig om vilken avstämning det är, så är det ju enkelt att köpa ett paket, avsedd för den bil man kör själv, och förhoppningsvis med en grundsetupp som passar det användningsområde man skall ha vagnen till. Och föhoppningsvis så passar delarna i settet ihop med varandra
Är man som du och jag däremot intresserade av "varför" och "hur" så blir det ju en annan femma. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
KW Dämpning?
|
1833 besök totalt |