| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frigång mellan ok och fälg?
|
1 besök senaste veckan (1826 totalt) |
|
Har fått tag i bmw fälgar (ser ut som plåtfälgar) i 15" probl. är att jag kör med M5:ans bromsar fram (3.6l) jag kan trycka dit fälgen och genom att ta i rejält så snurrar det... . Vill ha dessa fälgar pga. av att dom är väldigt lätta.
Så jag funderar på att ta fram harpan o slipa ner oken eftersom det inte behövs så många mm för att det ska gå fritt, men frågan är ju då hur mycket frigång bör man ha? Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||
|
Re: Frigång mellan ok och fälg?
det räcker med att det inte tar i tänk på att aluminium/plåt-fälg flexar mkt både i nav och bana. även om dessa fälgar är lätta betyder inte att dom skulla vara bra på en banracer. alltför ostabila på en tung bil(>1000kg) och r-däck. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Bilen ifråga är ju en 535-87 E28 så visst väger bilen sina kilo... Men det kan ju vara värt att testa, visst kommer dom flexa lite med R-däck på, men man hoppas ju att BMW fortf. gör sakerna mer robusta än vad som behövs då kan man kanske köra ett år o testa funkar det inte så är det inte hela världen.
Tack för hjälpen _________________ Henrik Andersson |
||
tänk på att bmw aldrig hade en tanke på att ngn skulle öka sidobelastningen på fälgarna med kanske 100% och dessutom under en mkt lång sammanhängade tid som ett banmöte kan göra. tråkigt vore det väl att fälgarna kollapsar under inbromsningen i trösen med räckeskänning som följd eller ännu värre, att dom pajar på väg ut på rakan på gelleråsen. full acc 150km/h och snurrar in i räcket mitt på rakan. då blir dina fälgar dyra i sammanhanget. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
det finns massor med fälgar som är billiga och passar bmw. gör en sökning på blocket el likn. stirra dig inte blind på vikten, för den spelar en liten roll i hur kul man har på banan det finns massor att börja att förbättra innan du kommer till fälgvikt. jonas jarlmark gjorde en bra lista med vad som är viktigast börja förbättra på en bil. gör en sökning på hans namn _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Appropå hållbarhet så frågade jag bmw för några år sedan varför det i deras fälgkatalog till e36 stod att vissa fälgar inte var ok för m3 trots att offset och dimension gjorde att de borde passa utmärkt. Jag fick då svaret att bmw inte ansåg att de hade tillräckligt hög hållfasthet. Jämförde man den fälg som var godkänd och den som inte var det så skiljde det en del i godstjocklek på navet.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
Lät intressant, så jag sökte... men hittade inget! Du vet inte vad ämnet var? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||
Fälg från E36 på E28 borde funka med spacers väl? Eller tänker jag fel nu?
_________________ Anders Dauner |
||
|
Hade nog satsat på en uppsättning klassiska BBS RS splitfälgar i dimensionen 8x16"... Väger nästan "ingenting" och har även dom smidda centrum.
och dessutom är dom j*vligt stiliga - speciellt på en E28....! _________________ Mikael Färnström BMW E24 BMW E28 BMW E39 BMW CS #3981 |
||
|
Jag hade en uppsättning fram till för ca 2 månader sen, men dom såldes till en Norrman som skulle ha dom på sin M3 E30...
http://www.autopower.se/powerborsen/ _________________ Mikael Färnström BMW E24 BMW E28 BMW E39 BMW CS #3981 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1826 totalt) |