Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Bertone Coupe -69
<<   1, 2, 3   >>
27869 besök totalt
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Javisst va det lite dyrt, men de "forsvann" i en annan order...till en prototyp for ett jobb project... Sa det var inte sa farligt...

1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C
Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Här är ett par bilder på det ihop plockade in-suget... Mina nya fina spacers funkade jätte bra, men jag kunde inte få in de långa skruvarna i trumpetens skruv hål. Så jag beställde 8st vatten pump "studs" så jag kan satta ihop det med en mutter istället.

Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Beställde precis en "Windage Tray" så jag kan hålla ihop bultarna och se till att oljan stannar nere i tråget...

http://www.autocomponenti.com/performance_parts/windage_tray_installat . . . .

Det går för långsamt... Alldeles for mycket jobb, inte tillräckligt mycket meckande...

/Nicke

Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Prov installerade "windage tray"

Min mekaniker (med hjälp från hans son Joe) började plocka ihop motorn. Jag vågar inte bygga motorn själv eftersom jag aldrig har byggt en motor, men jag nosig och kollar mycket på denna motor så nästa motor bygger jag nog själv.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Sedär ja, nån har minsann filat lite på den veven.

Har du nåt du vill dela med dig av ang. veven?

BMW 330i -05
Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Veven köpte jag mestadels färdig filad... Det var någon tjomme som hade hittat en vev till vad han trodde var till hans 2liters motor på ett swapmeet i Italien, han sprang glatt in till min mekaniker och visade fyndet... Men ack, veven var till en 1750, så tjommen var desperat och jag köpte veven för en spottstyver. Veven var fortfarande lite "rough" så jag spände in den i svarven och fixade ihop ett fäste till en "angle-grinder" och jämnade till de runda (balans) delarna, sen åkte den till maskinisten och blev balanserad.

Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

nick-nyc skrev:
Här är ett par bilder på det ihop plockade in-suget... Mina nya fina spacers funkade jätte bra, men jag kunde inte få in de långa skruvarna i trumpetens skruv hål. Så jag beställde 8st vatten pump "studs" så jag kan satta ihop det med en mutter istället.

Ser mycket trevligt ut! men det ser ut som om du har dubbla fuelrails på insuget?! skall den gamla bort, eller är det jag som är ute och cyklar?

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Den stora gjutna delen som sitter innanför fuelrailen är en vattenledning.

BMW 330i -05
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

MaZ skrev:
Den stora gjutna delen som sitter innanför fuelrailen är en vattenledning.

Det förklarar varför det sitter en tempgivare där,

Har aldrig sett denna konfigurering tidigare...

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Ja nu har man förlorat vettet...

Innan jul lovet så bestämde jag mig eftersom att 69an hade ett par bulor och började få "spider cracks" i den gamla cellulosa lacken att lacka om bilen. Bilen var original AR509 Rosso Amaranto, så det får den bli igen. Lyckades få tag på 2 bilder av bilen innan den renoverades första gången på det tidiga 80 talet, men blev aldrig färdig.

Så nu är den på lack verkstaden i gott sälskap, och blir lackad någon gång denna vecka.

Men inte nog med det... Jag bestämde mig för att de Syd-Afrikanska "TB's" jag har är bättre på en dedikerad racing bil, än en snabb gat bil, som ska gå på "track-days" eftersom de inte har ett "air-bypass valve" vilket är OK på en "trailer-queen" med 2000rpm tomgång, men lite mindre kul på en bil som ska gå på gata... (Att kunna sätta tomgng på varje cylinder känns skönt, istället för att sätta alla cylidrar på spjällett) Så jag skaffade TB's från TWM, och de är ju snygga! Sedan fin-meckade jag lite och satte ihop hela kalaset, efter jag fin polerade intaget.

och nu har Guiseppe äntligen börjat sätta ihop motorn... Nu är det kolv och stake dags!!

Sedan så test monterade vi ventilerna, och de är ju lite stora...

De blåa linjerna är det som måste filas bort från toppen...

Notera det snygga "air swirl" pattern på nedre delen av ventilen.

/Niclas.

Citera
GurraG
Göteborg
Här sen Nov 2004

Re: Ja nu har man förlorat vettet...

[quote="nick-nyc"]Innan jul lovet så bestämde jag mig eftersom att 69an hade ett par bulor och började få "spider cracks" i den gamla cellulosa lacken att lacka om bilen. Bilen var original AR509 Rosso Amaranto, så det får den bli igen. Lyckades få tag på 2 bilder av bilen innan den renoverades första gången på det tidiga 80 talet, men blev aldrig färdig.

Mycket snyggt... gillar fälgarna. Har samma på min och dom gör sig snyggt på Bertonen.

/Gustaf

Porsche 911 SC 1983
PCS:
Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Kolvarna sitter i spisen...

och så sitter den lilla kam-kjedjan på plats

I lördags så glas blästrade jag kam-kjedje kåpan

och plockade upp bilen från lack verkstan!!!

Snart är det vår och då ska bilen bli klar...

/Niclas

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nice...

Skall du ha större avgasventiler med? Ser ut så på bilderna men det känns ju aldeles bakvänt.

BMW 330i -05
Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
MaZ skrev:
Nice...

Skall du ha större avgasventiler med? Ser ut så på bilderna men det känns ju aldeles bakvänt.

Avgas ventilerna är förhållandevis lika stora som insugs ventilerna. Båda är i princip lika stora som säterna.

N

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

I tvålitersmotorn är avgasventilerna aldeles för stora för vettig balans och därför brukar man bara gå upp två millimeter på insug och lämna avgas, den räcker ändå lååångt mycket längre än insug. 44/40 är std i tvålitaren är det 41/38 på 1.8?

BMW 330i -05
Citera
Gizmokvack
östersund
Här sen Aug 2005

Ville bara hejja på dig i bygget lite!!

schysst jobb, har du en tråd för v6 motorn du bygger oxå?

jobba på =)

Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Tack för hejandet, det behövs!!!

Efter lägenhets byte, en massa bröllop, 40års dag och semester och för mycket jobb så har det inte blivit mycket gjort. GOKarting på söndagar har ju inte hjälpt heller...

Igår så lyckades jag nästan få in det nya inner-taket, pilligt men nu har jag klurat ut hur det ska gå till så nästa försök blir nog lyckat. Nästa vecka kommer det nog hända grejer; instrumänt brädan kommer äntligen tillbaks från JustDashes.com, halv-buren från AutOPower och fjädrings bitarna från Ron Simmons borde komma in också.

Eftersom jag inte har några nya bilder på Alfan, lägger jag upp en bild på den lilla leksaken:

och Ron Simmons 105 series fjädring, coil-overs sitter i bakändan

Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
MaZ skrev:
I tvålitersmotorn är avgasventilerna aldeles för stora för vettig balans och därför brukar man bara gå upp två millimeter på insug och lämna avgas, den räcker ändå lååångt mycket längre än insug. 44/40 är std i tvålitaren är det 41/38 på 1.8?

Mats, tack för kommentaren! Eftersom dett är min första Nord motor så tänkte jag förstås att större är bättre på båda sidorna... Men efter din kommentar så dök lite tvivel upp, och veckan efter kommentaren dök Jim K's nya 4-Cyl bok upp, där han har lite "flow-bench" data. Så nu är planen 42.5mm Insug och standard 37mm avgas. Jag har fortfarande inte börjat fila på toppen, och inte har min mekaniker... Men snart förhoppningvis!

Annars så har jag nästan avslutat installationen av innertaket, fyfan va trist! Jag fick hjälp av en polare som gjör "custom" interiörer, men det tog likförbannat ca 7 timmar...i 35 graders NYC hetta. Mmm KONTAKTLIM, HETTA...

och här är en bild på det renoverade pedal stället, cylindern renoverade inte jag, men resten är mitt... glas blästrade allt polerade upp "shaftet" och målade det som behödes...

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Va bra att du inte börjat fila än.

BMW 330i -05
Citera
nick-nyc
Simrishamn
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Och så var det 2 år senare...

Först blev det landställe, sedan blev det dotter och efter det garage bygge...

Nu är Greta ett och halft år och garaget är mer än halv färdigt så det var dags att köra upp Bertonen från lagret. Små barn och ALFA meckande är lite svårt att få ihop ibland, speciellt om man renoverar hus samtigt...

Dammig, men nästan klar att köra. Jag fick tag på dubbla broms servona nya, så det är bara att montera och fixa elen... Och lite annat smått och gott. Men den ska köras i vår! Det blev lite mera-glass bil än ban-bil, men lik förbaskat ska den åka ban-dagar. Och så har man ju GTV6an till ban åkning också.

PS. Kjedjan sitter där mellan väggarna temporärt under vintern så taket inte faller in... det ska till lite flera bjälkar

Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Snyggt jobbat Nicke, både med bilen och garaget.
Gillar verkligen utformningen av taket och väggarna, det ger verkligen det en speciell rymd.
Men den där kättingen verkar ha lite fuffens på G.

Grattis till dottern och garaget.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Bertone Coupe -69
<<   1, 2, 3   >>
27869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande