Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 27869 besök totalt |
Javisst va det lite dyrt, men de "forsvann" i en annan order...till en prototyp for ett jobb project... Sa det var inte sa farligt...
_________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Här är ett par bilder på det ihop plockade in-suget... Mina nya fina spacers funkade jätte bra, men jag kunde inte få in de långa skruvarna i trumpetens skruv hål. Så jag beställde 8st vatten pump "studs" så jag kan satta ihop det med en mutter istället.
![]() ![]() _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Beställde precis en "Windage Tray" så jag kan hålla ihop bultarna och se till att oljan stannar nere i tråget...
http://www.autocomponenti.com/perfor ![]() Det går för långsamt... Alldeles for mycket jobb, inte tillräckligt mycket meckande... /Nicke _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Prov installerade "windage tray"
![]() Min mekaniker (med hjälp från hans son Joe) började plocka ihop motorn. Jag vågar inte bygga motorn själv eftersom jag aldrig har byggt en motor, men jag nosig och kollar mycket på denna motor så nästa motor bygger jag nog själv. ![]() ![]() ![]() _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Veven köpte jag mestadels färdig filad... Det var någon tjomme som hade hittat en vev till vad han trodde var till hans 2liters motor på ett swapmeet i Italien, han sprang glatt in till min mekaniker och visade fyndet... Men ack, veven var till en 1750, så tjommen var desperat och jag köpte veven för en spottstyver. Veven var fortfarande lite "rough" så jag spände in den i svarven och fixade ihop ett fäste till en "angle-grinder" och jämnade till de runda (balans) delarna, sen åkte den till maskinisten och blev balanserad.
![]() _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Ser mycket trevligt ut! men det ser ut som om du har dubbla fuelrails på insuget?! skall den gamla bort, eller är det jag som är ute och cyklar? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Det förklarar varför det sitter en tempgivare där, ![]() Har aldrig sett denna konfigurering tidigare... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Ja nu har man förlorat vettet...
Innan jul lovet så bestämde jag mig eftersom att 69an hade ett par bulor och började få "spider cracks" i den gamla cellulosa lacken att lacka om bilen. Bilen var original AR509 Rosso Amaranto, så det får den bli igen. Lyckades få tag på 2 bilder av bilen innan den renoverades första gången på det tidiga 80 talet, men blev aldrig färdig. ![]() ![]() Så nu är den på lack verkstaden i gott sälskap, och blir lackad någon gång denna vecka. ![]() ![]() Men inte nog med det... Jag bestämde mig för att de Syd-Afrikanska "TB's" jag har är bättre på en dedikerad racing bil, än en snabb gat bil, som ska gå på "track-days" eftersom de inte har ett "air-bypass valve" vilket är OK på en "trailer-queen" med 2000rpm tomgång, men lite mindre kul på en bil som ska gå på gata... (Att kunna sätta tomgng på varje cylinder känns skönt, istället för att sätta alla cylidrar på spjällett) Så jag skaffade TB's från TWM, och de är ju snygga! Sedan fin-meckade jag lite och satte ihop hela kalaset, efter jag fin polerade intaget. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() och nu har Guiseppe äntligen börjat sätta ihop motorn... Nu är det kolv och stake dags!! ![]() Sedan så test monterade vi ventilerna, och de är ju lite stora... ![]() De blåa linjerna är det som måste filas bort från toppen... ![]() ![]() Notera det snygga "air swirl" pattern på nedre delen av ventilen. /Niclas. _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Re: Ja nu har man förlorat vettet...
[quote="nick-nyc"]Innan jul lovet så bestämde jag mig eftersom att 69an hade ett par bulor och började få "spider cracks" i den gamla cellulosa lacken att lacka om bilen. Bilen var original AR509 Rosso Amaranto, så det får den bli igen. Lyckades få tag på 2 bilder av bilen innan den renoverades första gången på det tidiga 80 talet, men blev aldrig färdig. ![]() Mycket snyggt... gillar fälgarna. Har samma på min och dom gör sig snyggt på Bertonen. /Gustaf _________________ Gustaf Hörnestam Porsche 911 SC 1983 PCS: |
||
Kolvarna sitter i spisen...
![]() och så sitter den lilla kam-kjedjan på plats ![]() I lördags så glas blästrade jag kam-kjedje kåpan ![]() och plockade upp bilen från lack verkstan!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Snart är det vår och då ska bilen bli klar... /Niclas _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Avgas ventilerna är förhållandevis lika stora som insugs ventilerna. Båda är i princip lika stora som säterna. N _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
I tvålitersmotorn är avgasventilerna aldeles för stora för vettig balans och därför brukar man bara gå upp två millimeter på insug och lämna avgas, den räcker ändå lååångt mycket längre än insug. 44/40 är std i tvålitaren är det 41/38 på 1.8?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Tack för hejandet, det behövs!!!
Efter lägenhets byte, en massa bröllop, 40års dag och semester och för mycket jobb så har det inte blivit mycket gjort. GOKarting på söndagar har ju inte hjälpt heller... Igår så lyckades jag nästan få in det nya inner-taket, pilligt men nu har jag klurat ut hur det ska gå till så nästa försök blir nog lyckat. Nästa vecka kommer det nog hända grejer; instrumänt brädan kommer äntligen tillbaks från JustDashes.com, halv-buren från AutOPower och fjädrings bitarna från Ron Simmons borde komma in också. Eftersom jag inte har några nya bilder på Alfan, lägger jag upp en bild på den lilla leksaken: ![]() och Ron Simmons 105 series fjädring, coil-overs sitter i bakändan ![]() _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Mats, tack för kommentaren! Eftersom dett är min första Nord motor så tänkte jag förstås att större är bättre på båda sidorna... Men efter din kommentar så dök lite tvivel upp, och veckan efter kommentaren dök Jim K's nya 4-Cyl bok upp, där han har lite "flow-bench" data. Så nu är planen 42.5mm Insug och standard 37mm avgas. Jag har fortfarande inte börjat fila på toppen, och inte har min mekaniker... Men snart förhoppningvis! Annars så har jag nästan avslutat installationen av innertaket, fyfan va trist! Jag fick hjälp av en polare som gjör "custom" interiörer, men det tog likförbannat ca 7 timmar...i 35 graders NYC hetta. Mmm KONTAKTLIM, HETTA... ![]() ![]() ![]() och här är en bild på det renoverade pedal stället, cylindern renoverade inte jag, men resten är mitt... glas blästrade allt polerade upp "shaftet" och målade det som behödes... ![]() ![]() _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Och så var det 2 år senare...
Först blev det landställe, sedan blev det dotter och efter det garage bygge... Nu är Greta ett och halft år och garaget är mer än halv färdigt så det var dags att köra upp Bertonen från lagret. Små barn och ALFA meckande är lite svårt att få ihop ibland, speciellt om man renoverar hus samtigt... Dammig, men nästan klar att köra. Jag fick tag på dubbla broms servona nya, så det är bara att montera och fixa elen... Och lite annat smått och gott. Men den ska köras i vår! Det blev lite mera-glass bil än ban-bil, men lik förbaskat ska den åka ban-dagar. Och så har man ju GTV6an till ban åkning också. ![]() ![]() ![]() PS. Kjedjan sitter där mellan väggarna temporärt under vintern så taket inte faller in... det ska till lite flera bjälkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||
Snyggt jobbat Nicke, både med bilen och garaget.
Gillar verkligen utformningen av taket och väggarna, det ger verkligen det en speciell rymd. Men den där kättingen verkar ha lite fuffens på G. ![]() Grattis till dottern och garaget. _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 27869 besök totalt |